• Solnamamman

Huddinge tjejer!!!!

Hej! Är en 29-årig tjej med en snart 6 månaders son som kommer att flytta till Huddinge i mitten på november. Finns det några trevliga mammalediga tjejer i min ålder runt Huddinge C/Flemingsberg här? Vore kul att lära känna lite nytt folk där.

• Svar på tråden Huddinge tjejer!!!!
  • DianaJ

Hej!
    Bor centralt i huddinge. Är 25 och har en son på 8 månader. Är just nu föräldraledig på heltid. Kommer att vara ledig deltid jan-dec.
    Vart i Huddinge ska ni flytta?

• Solnamamman

Hej! Kul att någon i Huddinge hör av sig :) Vi kommer att flytta till en villa som ligger mellan Huddinge C och Flemingsberg station. Vart bor du? Vad heter din son? Min heter Alexander och han är dryga 6 månader.

• DianaJ

I solgård med andra ord? :)

Vi bor närmare treörningen men forfarande samma sida av centrum som (jag tror) ni ska bo på.

Min lilla busunge heter Didrik, född 19 februari. Tiden går fort! Idag var vi på Babyland för att uppgradera oss från babyskyddet till en riktig bilbarnstol, men det blev inget köp för den modellen jag tyckte bäst om - en Akta Graco Cosmic går ut på kampanj imorgon för 1995.- istället för 3195.- ! Så jag får ut och åka imorgon med. Det lutar nog ändå åt att vår stol blir den dyrare eftersom de färger och tyger som är med i kampanjen inte alls var lika bra och snygga som de nya 07'orna... Vi hade bara tänkt köpa en stol ändå som räcker till alla barn vi ska ha, så då kan det vara värt lite mer ;)

Hur kommer det sig att ni flyttar till Huddinge. Vart bor ni nu? Solna? Hur länge ska du vara mammaledig?

• Solnamamman

Hej igen!

Nej, inte Solgård utan Vårdkasen. Vet du vart det ligger? Är det nära där ni bor?
    Vi flyttar till Huddinge för att...jag, säg det du :) Först ville vi till Nacka eller Haninge, men Nacka är så dyrt och Haninge har dåliga kommunikationer så då började vi kolla på Huddinge och på den vägen är det. Har du bott i Huddinge i hela ditt liv eller hur hamnade du där?
    Vi bor i Solna nu, men bara 3 veckor till...längtar så tills vi flyttar in i vårt hus. Nu har vi bara 76 kvm och vi flyttar till 164 kvm. Hur stort har ni?
    Jag är mammaledig tills första februari eller mars. Har inte riktigt bestämt oss än men jag vill vara hemma så länge som möjligt. Måste dock söka nytt jobb igen för det jag hade var ett vikariat som gick ut i samband med att jag gick på mammaledighet.
    Vi ska snart också köpa ny bilbarnstol. Har sett ett kampanjpris jag med men på en annan stol. Vart ligger närmsta Babyland när man bor i Huddinge?
    Mvh/Cecilia

• DianaJ

Aha - vårdkasen vet jag precis vart det ligger. Min sambo Micke bodde där de första åren av hans liv, på Betesvägen. :)
    Vi bor på andra sidan Huddingevägen, bakom Huddinge C. Området hör till Stuvsta men kallas oftast för Solfagra/Kynäs.

Jo, jag har bott här hela livet :) När jag föddes bodde vi i lght i Vårby Gård men när bebis nr 2 skulle titta ut flyttade vi till Kvarnbergsplan, även då till lgh. Där bodde vi tills vi blev tre systrar och jag skulle börja skolan. Då flyttade vi till hus där mamma och pappa fortfarande bor kvar. På nästa gata från där vi bor nu :) Så jag har hamnat i barndomskvarteren igen efter en sväng på södermalm och i egen lägenhet i Huddinge. Jag och Micke flyttade från 42 kvm till totalt 200 :) Så det är verkligen skillnad. Är glad att vi hann flytta innan vi fick barn. Vi trivs otroligt bra här. Micke är uppvuxen i Huddinge han med men på andra sidan Huddingevägen, i Fullersta, så vi kände inte varandra innan vi träffades.

Närmsta Babyland är absolut Kungens Kurva! Men personligen föredrar jag butiken i Haninge. Det är lite större och inte alltid så packat med folk. Men det blir ju en bit att åka. Kurvan har ju så mycket annat kul - som IKEA! :) Mitt favoritställe.

Vad jobbade du med innan föräldraledigheten?
    Jag är marknadskoordinator. Har alltid jobbat med administration av olika slag och sen 2 år tillbaka jobbar jag på ett företag som i första hand sysslar med projektledning och marknadsaktiviteter för företag med återförsäljarkanaler.
    Trivs jättebra och kommer förmodligen att utveckla mitt ansvarsområde nu när jag börjar jobba igen eftersom det projekt jag höll på med förra året avslutades när jag gick på ledighet. Blir nog kvar ett par år till. Har lite diffusa drömmar om att vara egenföretagare så småningom. Ska bara komma på vad jag ska syssla med :)

Vad är det för typ av hus ni har köpt?

• Solnamamman

God morgon!

Hoppas allt är bra denna mycket kalla morgon. Vi ska snart ut i kylan, ska köra till Märsta där min mamma bor (och jag är uppvuxen). Blir det bilbarnstols-inköp för er idag? Dom har Britax-stolar på kampanj både på Barnens Hus och Babyland just nu. Jag är dock inne på den dom har på Barnens Hus för den har fått lite bättre i test. Får se om vi köper någon nu, men den vi har börjar bli lite liten. Alexander är egentligen en rätt liten kille men med alla kläder man måste bylsa på dom nu blir det lite trångt med bältet. Vad har ni för babyskydd till er kille? Vi har en Acta Graco som vi varit nöjda med. Finns det förresten en Babyland-butik nära Huddinge eller är det de i Rotebro eller Nacka som gäller?

Hur är den BVC som ligger vid Huddinge C? Den vi har här i Hagalund är så himla dålig så jag hoppas på en bättre när vi kommer till Huddinge.

Jo, det huset vi köpt är ett två plans från 1947. Där man kommer in är det hall, 3 sovrum, tvättstuga, bastu etc. Där uppe är köket, vardagsrum, 2 sovrum till etc. Vi tycker om planlösningen och hoppas verkligen vi ska trivas där. Hur är erat hus planerat? Från vilket år är det? 2-plans?
    Åh, vad mysigt att ni bor nära Stuvsta. Vi tittade på hus där också men de sprang iväg i pris. Det var dock supermysigt där.

Jag jobbade som kontorsassistent på Nobia (Europas ledande köksföretag, äger bl.a Marbodal, Poggenpohl etc) innan jag blev mammaledig. Det är inom kontor, gärna ekonomi eller administration, jag även vill jobba sen.

Ska ta och ge lill-killen lite lunch strax.
    Ha en bra dag!/Cecilia

• DianaJ

Nu ser det ut att blåsa upp lite!
    Har säkrat lite utomhus - har en massa byggsaker och pressening som kan flyga iväg, men nu hoppas jag att allt ska stanna på sin plats :)

Jag och Didrik ska träffa varsin kompis om en timme och prova på babyrytmik. Ska bli intressant att se vad Didrik tycker om det. Hemma gillar han i alla fall att dansa och sjunga och så.

Har inte köpt någon ny stol än, har inte haft tid. Men vi har bestämt oss för att köpa en 07:a Acta Graco Cosmic XTP så det är ingen brådska, vi får betala ord.pris för en sådan :) Ska bli av under helgen i alla fall. Sen hade min mamma (av misstag) sönder ena sidan på Didriks spjälsäng igår - när hon skulle höja kanten, fattar inte ens vad hon hade där att göra - men det blir en tur till IKEA och köpa en ny i alla fall... Typiskt. Det lär ju vara smockat med folk, lönehelg och allt...

Skrev i tidigare inlägg att närmaste Babyland ligger i Kundgens Kurva och så finns det en jättefin butik i Haninge. Dit brukar jag åka, inte lika mycket folk där.

Oj, jag har ingen aning om hur BVC i Huddinge är. Vi tillhör ju Stuvsta så vi går på Stuvsta BVC och jag har varit nöjd hittills i alla fall. Vi har en urgullig sköterska. Läkaren är väl sådär som person, men än så länge har jag inte haft något att anmärka på hans kompetens...

Vårt hus är en souterrängvilla byggd 1962-63 av paret som sålde till oss :) Så vi är ägare nr 2! Lite ovanligt. Huset var älskat och väl omhändertaget så det fanns verkligen inget att anmärka på. Men det var såklart gammal inredning och gamla ytskick. Vi har renoverat från grunden i etapper, dvs lagt in helt nya golv, satt upp nya väggar, nya tak, ny el, nya vattendragningar, ny panna. Elementen är väl det som vi behållit :)
    Totalt är huset på ca 200 kvm, men 130 boyta och 70 biyta iom att det är souterräng.
    Totalt har vi 4 rum, vardagsrum, kök, 2 badrum, 1 wc, bastu, garage och tvättstuga.
    När vi är klara med kök/vardagsrumsrenoveringen är hela övre plan omgjort. På nedre plan har vi gjort iordning de två rummen som är arbetsrum och tvrum, garaget fick en upprustning, liksom tvättstugan. Men nu gör vi om lite i tvättstugan igen eftersom vi köpt ett torkskåp så möbleringen måste ändras lite och då får vi även sätta nytt kakel ovanför arbetsbänken. Så småningom kommer tvättstugan göras om igen när vi tar tag i resten av nedervåningen. Vi vill ha in golvvärme i hall, badrum, wc och tvättstuga och måste då bila upp hela plattan, isolera, lägga ner slang och gjuta igen. Världens jobb, så det tar vi i ett svep om ett par år - för det kostar en slant med betong ;)
    Har lite bilder på hemsidan och så bloggar jag om min inredning om du vill kika...

web.telia.com/~u87753007/familjen_jonsson_westoo/
    www.forenkladittliv.blogspot.com/

Måste plocka ihop alla saker nu så vi kan åka i tid...

• Solnamamman

God Morgon!

Vad kallt det är ute idag då! Håller på att tvätta...känns som man alltid gör det tycker jag. Vi sålde nämligen vår tvättmaskin i och med att vi ska flytta och det finns redan en tvättmaskin i huset. Nu får jag springa upp till vinden där vår tvättstuga är och det blir genast mycket bökigare. Men det går det med...

Jag skrev ju fel i mitt senaste svar, det var ju Barnens Hus jag menade, om det finns nåt sånt i närheten?

Aha, så ni tillhör även Stuvsta BVC?! Då får vi själva upptäcka hur det i Huddinge är. Du känner ingen som går där då? Känner du många mammalediga mammor? Jag har tre kompisar som är hemma just nu men dom bor i Märsta, Rotebro och Älvsjö. Älvsjö kommer dock att vara nära sen.

Hur var babyrytmiken? Tyckte din son att det var kul? De "aktiviteter" jag gjort med Alexander har endast varit sångstunden på Öppna Förskolan men han är nog för liten för att uppskatta den än. Kollar mest runt på allt annat. Har du varit på Öppna Förskolan i Huddinge eller om det finns nån i Stuvsta? Hur är den/de i så fall?

Ska kolla in din blogg nu...

Ha en bra dag!

• DianaJ

Åh vilken helt underbar morgon att vakna upp till! Frostäcket glittrar som bara den! Ska tända en brasa i kaminen och frukostmysa strax.

Babyrytmiken var kul, men det var lite för många bebisar under 6 mån där så det blev lite för mycket vaggvisor. Ska prova att gå på den gruppen som bara är 6-12 mån då är de ju alla på samma "vill-inte-sitta-still-stadie" :) Men väl värt 70.- i ala fall.

Nej Barnens Hus tror jag närmaste är i Nacka faktiskt. Har aldrig varit där. Har ju Babyland så nära. Var i Haninge i fredags och köpte en ny bilstol :) Blev en 07:a i classic brown. Höll på hela förmiddagen igår att montera fast den. Men nu sitter den. Har inte varit ute och provåkt än, men den lär göra succé, Didrik älskar att åka bil. Är bilen poppis hos Alexander?

Du vet väl att du får välja BVC själv? Så du behöver inte gå i Huddinge om du inte vill, men det är ju närmast ert område.
    De mammor jag känner går på Stuvsta BVC och en går i Flemingsberg (hon har inte haft ngt att anmärka på där heller).
    Alla kompisar jag har som är mammalediga nu är sådana jag lärt känna under graviditeten eller under det här året ;)
    Alla vänner från skoltiden är borta för länge sen. Vi växte ifrån varandra tisigt. Har en kompis kvar från den tiden och det är Erik, om jag träffade Micke genom - de jobbar ihop och är nästan oskiljaktiga :)
    de flesta tjejkompisarna bor utspritt runt om Sthlm, men en utav mina närmate vänner bor här i Huddinge, dock inte länge till eftersom de ska flytta till Hölö i januari. Men dit är det ju inte så långt ;)
    Sen träffas vi i ankomstgrupperna på AFF så ofta vi kan - vi har ju följt varandra åt sedan vi var tjocka och tunga... Jag hittade tid först så det är nu iår som jag blivit mer aktiv på FL.

Har inte varit på öppna förskolan ännu. Det finns en i Visätra/Flemingsberg och en i Stuvsta. Enligt nya kommunstyret så ska de få fart på en i Huddinge också. De håller på att leta lokaler. Stuvstas är tydligen väligt populär har jag hört. Jag och min komips Vicky tänkte gå dit med barnen i nästa vecka.
    Vi går ävemn på babysim varje måndag. Kan verkligen rekommendera det! SÅ himla roligt. Nu dyker Didrik från kanten och kan släppas själv under vattnet! Häftigt att de kan hålla andan när de är så små. Vi går i Lida med Vattenhuset. De har även babysim på Huddinge sjukhus. Kolla in www.vattenhuset.com/ om du är intresserad.

Har inte kommit igång med inredningsbloggen riktigt än. Hade en annan blogg som jag stängde ner av olika själ i förra veckan. Men det kommer upp mer snart. Hemsidan behöver också en uppdatering. Men det finns ju inte tid till allt.

Tiden rinner iväg. Dags att få i sig lite frukost och en latte så vi kan sätta igång dagen!

Ha det bra!

• Solnamamman

Då var ännu en dag till ända. Har precis haft en kamp mot min son som han vann halvt om halvt. Jag är dock väldigt envis, men är trött på nätterna så jag gav mig halvt i alla fall. Det handlade om välling som han förut har totalvägrat. Skam den som ger sig och nu dricker han det men inte så mycket åt gången. Skulle testa att ge honom det nu som kvällsmål dock (han får gröt annars...håller på att trappa bort amningen helt nu, ammar du?), men han åt inte tillräckligt för att stå sig (jobbigt de nätter jag får gå upp 2 ggr) så han fick lite gröt också. Annars äter han det mesta och ärduktig med maten. Hur är Didrik med maten?

Hur har helgen annars varit? Vi var till Haga Parken idag och promenerade i det fina höstvädret. Men oj så kallt det var. Alexander hade på sig sin väst så han såg ut som en liten michilin-gubbe :) Tycker lite synd om honom att han måste vara så påbylsad men jag vill inte att han ska frysa heller.
    Vi tog lite kort i Hagaparken också, ska nog försöka lägga in ett vid mitt namn här på sidan snart, kan vara trevligt kanske :)

Som jag skrev i din gästbok så kollade jag in dina sidor. Vilket fint hus ni har! Scrapbookingen likaså, blev verkligen inspirerad att börja med det jag med. Är rätt pysslig av mig, eller jag tycker det är kul i alla fall. Det blir inte så ofta längre men annars är det mycket Panduro som gäller, tycker mycket om Tilda-serien. Gör egna kort ibland också. Gör du Panduropyssel också?

Idag har min sambo ominstallerat operativsystemet på min dator så nu verkar datorn funka bra igen. Hoppas att det håller i sig för den var sååå seg att jag höll på att bli galen. Man kan bli galen för mindre :)

På tal om ingenting, har du körkort? Det har jag och det är verkligen kanon att ha. Man blir så fri.... Alexander kanske inte älskar att åka bil men han brukar inte heller protestera. Han är så snäll för det mesta och går med på alla upptåg vi hittar på. Han brukar inte se jätte glad ut när vi åker bil men han följer snällt med ändå :)

Just det, det tänkte jag inte på, att man kan välja BVC. Får se vart vi hamnar. Det är så svårt när man är nyinflyttad och inte har hört någonting om dom, men du och de du känner verkar ju näjda med Stuvsta och det är ändå rätt nära där vi bor så vi får se :)

Nu ska jag och Dennis (sambon) dricka lite te....

God natt!

Svar på tråden Huddinge tjejer!!!!