• Anonym (suck...)

Kan man lita på detta?

Mitt ex har varit på öppenvården och frivilligt lämnat prover.Jättebra jobbat, tycker jag! Men, hur säkra är dessa test? Har hört att det går att manipulera ganska lätt. Kan man lita på detta? Sedan undrar jag om det finns någon chans att han lyckas hålla sig borta från haschet, han har rökt i ca 15-20 år. Kan man verkligen lägga av bara sådär, utan hjälp, samtalsterapi eller något? Hur länge går man och lämnar proverna?

• Svar på tråden Kan man lita på detta?
  • Anonym

Hej!

Jag tror inte att detta är något man bara lägger ner efter så lång tid, fast det finns säkert folk som klarat det också.

Kan bara prata av egen erfarenhet och mitt ex gick också och lämnade prover. Han hade en ren period och det första pappret han stolt kom hem och satte på kylen var bra.

Han gick varje vecka och lämnade prover och satte upp nya "rena papper".
    Men det visade sig att tippex och kopieringsmaskiner kan lösa det mesta :o(

Hoppas att det går bättre för dig.

Det bästa jag har gjort i mitt liv var att avsluta den relationen, men det tog mig åtta år innan jag kunde bryta mig loss.

• NoAngel

Finns ingen hejd på uppfinningsrikedomen om man vill fuska på ett urinprov! Vet inte hur övervakad man är på öppenvården när man lämnar up?

Men ser du inga andra tecken på att han skulle fortsätta droga så får du väl försöka tro på honom och stötta honom..

• Anonym (suck...)

När jag träffade honom igår var han precis som vanligt, men ögonen var verkligen kritvita!

• Lajsa76

En missbrukare saknar absolut inte fantasin och uppfinningsrikedom, så visst kan han fiffla med urinprov... lätt som en plätt.

Jag tror inte på att en person kan bli drogfri bara av att sluta droga.
    För när du drogar så blir du en helt annan person, du skapar en drogpersonlighet.
    Den personligheten är något du är i ett flertal år.
    När du är den personligheten så innebär det att du skadar dig själv och andra, genom att du ständigt har ett sug och ett strakt behov av drogen.
    Detta drogsug gör så att du kan utsätta dig själv eller andra i stort sett vad som helts.
    En fruktansvärd förnedring för den som missbrukare och även omgivning.

Har man nu hållit på så i flera år tror jag att det krävs behandling/terapi av missbruks inriktade samtals kontakter.
    För att kunna bli av med sin drogpersonlighet, den person som alltid har sug och kan göra nästa vad som helst för att fylla sitt tomrum.

Stolt och tacksam mamma till Isak och Arvid.
  • snillis

Arbetar ibland på ett behandlingshem för missbrukare och en del av verksamheten är att ta urinprov, både på klienter i öppenvård och klienter boendes på behandlingshemmet.

När man lämnar urinprov är det alltid övervakat, dvs en personal är med inne på toaletten. Det sitter speglar i diverse vinklar så att personalen kan se och det finns vissa regler för hur man innan skall tvätta händerna, hur man skall sitta resp. stå när man kissar MEN ändå är det precis som NoAngel säger, det finns ingen hejd på uppfinningsrikedomen när det gäller att trixa med proverna.

Det du kan göra är att be att få gå med till öppenvården en gång när han lämnar och prata med personalen där. De kan ge dig lite tips på hur du bäst kan stötta honom i hans kamp mot drogerna.

Lycka till önskar jag er båda!

• Anonym (suck...)

Tack för tipset!

• Anonym

Om det är så att han har hållt på så länge så lär du märka om han lägger ner.
    Vid så lång vanerökning har haschet ingen mer effekt än att hålla normaliteten uppe.

Det tar ett tag innan man ser förändringar.

Jag tror säkert att han vill sluta och det är ganska enkelt att genom ren envishet hålla sig ifrån ett tag men jag är helt övertygad om att det krävs MYCKET mer än så, det hanslar om att ändra sitt tänkande, handlingar och beteende och det är inget man gör i en handvändning.

Om du bara visste hur många gånger jag varit med om samma sak och om du även visste hur det är att efter dessa jävla år äntligen hitta en man som inte håller på med sånt.

Slippa ligga sömnlös, känna sig hjälplös, få magsår, hämta hos polisen, ljuga för omgivningen, vara mamma till sin sambo m.m m.m

• Anonym (suck...)

Exakt det jag menar, jag tror inte på att han har lagt av för en sekund. Inte i längden, för innerst inne tycker han inte att han gör något fel.

• Lajsa76

En litet råd bara.. när man lever med en missbrukare så är det bra att se till att man kanske själv också får stöd och hjälp i sitt egna mående.
    Vare sig missbrukaren är "insjuknad" eller den håller på att bli fri från drogerna.
    Ett liv med en missbrukare påverkar en i allra högsta grad, mer än vad man kanske förstår.

Stolt och tacksam mamma till Isak och Arvid.
Svar på tråden Kan man lita på detta?