• destiny 2027

När kan man börja använda växasäng?

Jag har en dotter på snart 15 månader och jag väntar nu ett barn till. Jag tänkte då att jag skulle köpa en växa säng till dottern och att den nya skulle få hennes spjälsäng. Nu är det ett tag kvar tills bebisen kommer men jag har börjat kolla runt på blocket och så efter "klipp"
    Nu hittade jag en växasäng som jag vill köpa.. men är hon inte för liten för att sova i en sådan redan nu? Hon kan inte riktigt gå än heller...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-10-04 23:22:42:
    Nu har jag köpt en växasäng.. Nu undrar jag hur ni får dom att sova i den? Min dotter brukar vi lägga i spjälsängen.. sedan skriker hon ett tag men sedan somnar. Med denna säng lär hon traska upp bara...

• Svar på tråden När kan man börja använda växasäng?
  • Hemma hos oss

Vi köpte en växasäng när dottern skulle bli storasyster (Det är två år och en dag mellan syskonen).
    Hon började med sängen när hon var 1,5 år ungefär. Hennes säng är väldigt låg (bilder i mitt galleri) och så lade vi en filt vid sidan om de första nätterna. Hon har aldrig ramlat ner!

• Tjohalia

Har den bara kanter så går det säkert jättebra! Våran tjej flyttade över i sin växasäng när hon var 13 månader (den har kanter) och har hittils aldrig trillat ur (1½ år nu)...

Joline ska få ett syskon i februari
  • lejone

Jag undrar om inte lite fler har lust att dela med sig...

• Ragnar

Vår son som är 15 månader sover förvisso inte i en växasäng utan en vanlig säng utan ben och det går jätte bra. Han har aldrig velat sova i spjälsäng så han har sovit i vanlig säng sedan han var 10 månder.
    Vi tyckte inte att växasäng verkade vara något praktiskt. De var så höga så han kom inte i och ur själv. Det var heller inget bekvämt för mamma och pappa att ligga brevid och läsa saga eller mysa i en så liten säng. Så vi köpte helt enkelt en vanlig och skruvade av benen. När han blir större och det inte är någon risk att han trillar ur så skruvar vi på benen igen.

• väntar o längtar

Sonen har sovit i växasäng utan kanter sen han var 13 månader.

• Novus

Vi har en juniorsäng med kant på den sidan som är ut mot rummet.
    Emma fick den för nån månad sen, då hon var drygt 17 månader. det har fungerat alldeles perfekt! Hon sover bättre, är gladare på morgonen (märks att hon sover annorlunda), hon har aldrig gått ur den heller.

Ångrar inte en sekund att hon har juniorsäng istället för växasäng heller

• destiny 2027

hon sover i sin säng för första gången nu.. =)

Svar på tråden När kan man börja använda växasäng?