• enny signatur

telefontrakasserier

Ringer telefonförsäljare hit ibland. Har inget större problem med det då jag bruakr roa mig med att såda deras varor totalt.
    Däremot så händer det ganska ofta att de inte pratat med min sambo. Snaare så är det så att om han svarar lägger de på. När jag sedan svarar så pratar de oftast. Detta har alltså hållit på i över 1 år. Ibland ringer de kanske 6 ggr och lägger på, tills jag svarar, då pratar dom. Verkar vara vanliga telefonförsäljare.
    Sist var det skumt dock (var häromdagen). Sambon svarade *klick*, jag svarade och då säger han sin vanlgia fram typ "vilken telfonoperatör har du?" men i bakgrunden hörs väldigt mycket oljud, inte som det brukar göra hos telefonförsäljare utan snarare som det var massa vänner där.
    De som ringer har nästan alltid skyddat nmmer (alltid tror jag).
    Blev bara putt senaste gången så orkad einte skällla utan la på istället.
    Vad gör man åt dessa? föruom att anmäla sig till nix?

• Svar på tråden telefontrakasserier
  • Vifsla

Lägg på i fortsättningen, prata inte alls med dem.

• dorran

Är det varje dag de ringer? Är det nån som vill spela er ett spratt?

Är det för ofta som kan man väl koppla in polisen, de kan ju se fast det är skyddat antar jag.

• enny signatur

jo de kan se. men det brukar kosta 500 att ta reda på :/

nje de ringer inte varje dag utan i perioder snarare. kan gå någon månad mellan eller bara någon timme.
    vad hjälper det att lägga på? funderar påa tt ge dom en hejdundrans utskällning nästa gång så kanske amn blir ltie gladare iaf...

• LeWi

Hmmm... har för mig att telefonsäljare inte _får_ ha skyddat nummer numera? Det brukar dyka upp ett nummer i presentatören och om man ringer tillbaka så kommer man till en telefonsvarare som säger att det är telemarketing so and so.
    Låter ju jättekonstigt att de inte pratar med din man oxå - ofta när jag svarar så frågar de efter min man (som om jag inte har befogenhet att besluta om telefonoperatörer...)

Nej, det verkar skumt. Ta och ring polisen, säg att du tycker det är obehagligt och fråga hur du ska göra.

• FruSascha

Det verkar ju inte vara telefonförsäljare utan någon kompis eller bakant till er som tycker det är roligt på något sätt. En del har konstiga åsikter om vad som är kul.

• enny signatur

jo de får ha, men brachen rekomenderar att man inte har det.. dvs de flesta seriösa har numer inte hemligt nummer utan ett växelnummer, precis som du säger. men långt ifrån alla och det är bara rekomendationer.

tror inte det är någon vi känner. var samma sak när jag bodde med mitt ex. kan väl vara vänner från honom, men tycker det låter osannolikt. var över 1 år sedan det tog slut (1½ snarare) och jag hade aldrig någon kontakt med hans vänner.
    har för mig att jag sett någr aolika nummer, men är itne alls säker dck och mig tillminnes så lede de till telefonförsöljare.

tänkte kolla om samma sak sker nästa gång dvs sambon får svar, lägger de sedan på och ringer igen och pratar när ajg svarar så ska jag fråga vad tusan de sysslar med. får ajg inget vettigt ur det hela så kanske en polisanmälan ändå är en bra ide.

funderar på att byta nummer och hålla mig bort från allt vad telefonkataloger heter (haft problem emd att någon emd samma namn lagt upp skumma annoner på blocket vilekt resulterat i skuma samtal till mig...)

Svar på tråden telefontrakasserier