• Ozone

Varför har han börjat bajsa inne?

Våran 6 månaders lilla valp har varit jätte duktig hela tiden, varit rumsren i flera månader men nu helt plötsligt, för fyra dagar sen har han börjat bajsa inomhus nattetid, ibland flera ggr på samma natt. Detta har pågått varje natt, de senaste fyra nätterna.

Vi förstår inte vad som hänt. Vi har inte bytt foder, han blir rastad samma tider som förut, vi har inte gett han något annorlunda att äta heller.

Någon som vet vad som kan vara fel eller hur vi får stopp på eländet?

• Svar på tråden Varför har han börjat bajsa inne?
  • Firenze

Protest? Vissa hundar kan börja bete sig så när de är understimulerade/inte mår bra (psykiskt). Prova att aktivera hunden mer, sökövningar (väldigt uttröttande för vovven) och lite annat kul.

Sedan är det ju en väldigt ung hund och bakslag är ju oftast att vänta sig, som med barn. Går ju oftast snabbt över.

Lycka till!

~*~ Välj dina ord med smak, du kan tvingas äta upp dom ~*~
  • bomman

Det är nog ganska vanligt med lite bakslag. Se över kiss och bajsrundorna. Har han tid att bajsa eller har han för mycket att upptäcka? Fortsätt ta ut honom efter mat, lek och sömn.
    Var noga med att inte banna om en olycka sker, då blir det ofta värre.

Vår labbe började bajsa inne när hon var runt halvåret. Vi flyttade i samma veva så antaglien blev det för mycket stimuli så hon hann inte bajsa när tillfälle bjöds. Det gav med sig efter någon vecka.

• Ozone

Okej, ja vi leker mycket med sökövningar och sånt, men vi kanske ska försöka aktivera honom mera då?
    Usch, jag har aldrig haft valp förut, så jag vet ju inte riktigt vad som förväntas av honom heller. Svårt det där...

• Firenze

Gå in på www.alltomhundar.com på forumet. Där kan du ställa massor med frågor och få svar av jättekunnigt "hundfolk". Du inser då snabbt vad du kan förvänta dig av en unghund och att du inte är ensam om dina "problem".......

~*~ Välj dina ord med smak, du kan tvingas äta upp dom ~*~
  • SusanneSJ

Lite trots kanske? Eller uttråkad? Har ingen aning, min gjorde också så men det slutade han snabbt med igen. Gå en lååång kvällspromenad precis innan läggdags och se om det hjälper! Hoppas det löser sig!

• Hallonsaft

Det kan bero på mycket.

Bakslag är inte helt ovanligt. Bli aldrig, aldrig arg på hunden när den gör något inne. Ha heller aldrig för bråttom med att torka upp. Låter konstigt, men om hunden sätter sig och kissar i vardgasrummet och matten kastar sig upp för att hämta papper för att torka, så har hunden lärt sig att "om-man-kissar-inne,-så-slutar-matte-sitta-i-soffan-och-vara-tråkigt-och-hämtar-istället-en-trasa-som-hon-far-runt-på-golvet-med-och-det-är-kul." Förstår Du vad jag menar? Om hunden kissar, så sitt en liten stund och gå sedan och torka upp, utan att hunden får uppmärksamhet för att den kissat.

Hunden kan även vara både överstimulerad och understimulerad.

Sen händer det väldigt mycket i kroppen, så han kanske helt enkelt inte har tid att bajsa ute. Han kanske har börjat tycka det luktar gott om någon tik därute som gör att han inte har tid att göra ifrån sig.

• Ozone

Hm ,jag det är ju jätte svårt att veta hur man ska göra. Inatt bajsade han två gånger!
    Först en timma efter att sambon varit ute med honom och sedan en timma efter att sambon gått o lagt sig!
    Man kan ju ändå inte låta bli att bli irriterad.
    Jag vet en del som har sina hundar i burar under natten, detta har jag aldrig gillat, men skulle det kunna vara ett alternativ kanske? Bara för någon natt och se om han verkligen är NÖDIG eller om det bara är en fix-idè han har fått för sig?

Vad tycker ni?

• Hallonsaft

Helt ok! Eller så tar Du kompostgaller (om han inte hoppar över) och ställer i en hörna i ert sovrum. Bäddar mysigt. Hundar gör sällan ifrån sig där de ska sova, så han lär nog tala om ifall han behöver gå ut. Var noga med att inte göra nattpromenaden så kul bara. Utan början han gnälla på natten, så prata så lite som möjligt med honom och gå bara ut och så in efter att han förhoppningsvis gjort något.

Gör man det roligt att gå nattpromenad är risken att han tar det som en rolig vana.

• Myrans mamma

Bur kan vara ett bra alt. Vi har bur till våran hund som han är i när vi någon gång måste lämna hem honom ensam. På nätterna sover han oftast i den helt självmant. De är hans trygga punkt. Ibland kan det vara så att man måste "gränsa av" ytan så hunden känner att den har mindre "revir" att ta hand om....speciellt unga hundar. Våran var ca 10 mån när vi skaffade bur för han började gå lös på all inredning och göra behov inomhus när han var ensam hemma. I buren sover han lugnt och kan koppla av.( Har spioneret på honom i fönstret!)
    Någon form av oro, protest eller bakslag är det nog som er hund har skulle jag tippa.
    Lycka till!

• Ozone

Inatt stängde jag in vovven. Jag har ingen bur, så jag tog köksstolar och bunkrade upp runt om hans bädd, han behövde tydligen inte bajsa en enda gång!
    Klockan 06 imorse gnydde han och då släppte jag ut honom, då var det tydligen dags, men vid den tiden är det ju helt okej om han behöver ut!
    Skönt att känna att det fungerade iaf. Ska göra samma sak inatt så får vi se.

• Myrans mamma

Kul att de verkar fungera. Han kanske skulle behöva en bur då...ett tag iaf.

Svar på tråden Varför har han börjat bajsa inne?