• Anonym (L)

missfall efter fostervattensprov

Hej,

jag ska göra fostervattensprov imorgon och undrar om någon råkat ut för missfall på grund av det? Hur snart efter provtagningen märkte du att något inte stod rätt till?
    Något annat jag bör tänka på/undvika efter provtagningen? Tänkte inte sticka ut och springa precis, har tagit ledigt från jobbet hela dagen.

• Svar på tråden missfall efter fostervattensprov
  • kajsa73

puffar upp..
    och håller tummarna att det går bra för dig!!
    ska själv göra ett om ca 4 veckor

• Sally39

Jag skulle också gärna vilja veta! Tog mitt fotervattensprov i förrgår och ännu har inget hänt utom att jag läckte *ytterst* lite fostervatten efteråt - totalt hela fem små droppar. Har läst att det är normalt men greps nästan av panik, dock...

Läste någonstans att det var störst missfallsrisk inom två veckor efter provet, fast just nu kan jag inte hitta uppgiften någonstans typiskt nog. Läkaren som tog provet sade dock till mig att de inte alltid kunde skilja missfall orsakade av provet från andra "vanliga" missfall. Han sade att risken var 2% även i vanliga fall och att den steg till 3% med provet.

Till mig sade de bara att ta det lugnt första dagen - att jag inte behövde ligga på rygg hela dagen men "inte tvätta bilen eller så", som de uttryckte sig. Så jag tog ledigt den dagen men är nu på jobbet igen.

Lycka till! Och håll gärna tummarna för mig också...

mvh Sally

• Tullia

Jag har gjort fvp två gånger, dels mars -05 samt för två dagar sedan.
    Som jag jag har fått det förklarat för mig så kan missfall bero påtre saker:
    1) att barnet redan har en skada, kromosomfel el likn och det oavsett fvp skulle ha blivit missfall.
    2) att det blir en rift i en av fosterhinnorna och det blir läckage av fostervatten. Det bästa är då att inta horisontalläge så att hinnan läker ihop. Risken för detta är de två första dagarna.
    3) att det blir en infektion genom att bakterier kryper in genom stickhålet och orsakar missfall. Detta undviker man genom att själv tvätta sig innan provet, sedan spritar de ju magen och alla redskap är sterila. Läkaren använder även sterila handskar.

Tidigare var missfallsrisken mycket högre och det berodde på att alla gynläkare oavsett erfarenhet gjorde provet.
    Nu är det samlat på ett par erfarna händer per klinik.
    Vi fick siffran 0.5-1% i hela landet, men snarast 0.5% på KS där de har stor vana. Dessutom väntar man nu tills hinnorna är mogna, man har sett att det blir fler komplikationer om man gör provet för tidigt. Det är därför man gör ul innan.

Det jag gjorde för att minska risken var att duscha och tvätta magen noga på morgonen.
    Torka mig med ren handduk och sätta på mig nytvättade kläder. Andas lugnt och ligga helt still under själva provet och sedan har jag varit hemma två dagar och latat mig.
    Jag har nog varit litet väl försiktig, men jag förlorade mitt förra barn sent i graviditeten (hade ingenting med fvp at göra) och är nog extra nojjig och försiktig.

Så sammanfattningsvis, var ren om magen och ta det lugnt efteråt.
    Lycka till!

• Anonym (L)

Varmt tack för era svar och råd.

Lycka till med era provtagningar!

• Tullia

Det har nu gått precis två veckor sedan fvp och allt har gått bra.
    Inte en droppes läckage av fostervatten och inga andra problem. Fick resultatet för en vecka sedan; frisk pojke.

• AnneSophie
    Tullia skrev 2006-10-16 13:08:18 följande:
    Det har nu gått precis två veckor sedan fvp och allt har gått bra. Inte en droppes läckage av fostervatten och inga andra problem. Fick resultatet för en vecka sedan; frisk pojke.
    GRATTIS!
    Ibland visslar det när vinden drar förbi...
  • Anonym (L)

Hej igen!

Allt gick jättebra på provtagningen, gjorde inte ont alls, inga besvär, inget läckage.

Fick beskedet efter 5 dagar och allt ser fint och normalt ut. UNDERBART! Även om vi inte misstänkt något knas, så var det väldigt skönt att få beskedet. Vi väntar en liten tjej!
    Dubbel lycka *skrattar*

Ha det bra allihop!

• Tullia

Grattis!

Så skönt att allt gick bra!

Svar på tråden missfall efter fostervattensprov