Jag har gjort fvp två gånger, dels mars -05 samt för två dagar sedan.
Som jag jag har fått det förklarat för mig så kan missfall bero påtre saker:
1) att barnet redan har en skada, kromosomfel el likn och det oavsett fvp skulle ha blivit missfall.
2) att det blir en rift i en av fosterhinnorna och det blir läckage av fostervatten. Det bästa är då att inta horisontalläge så att hinnan läker ihop. Risken för detta är de två första dagarna.
3) att det blir en infektion genom att bakterier kryper in genom stickhålet och orsakar missfall. Detta undviker man genom att själv tvätta sig innan provet, sedan spritar de ju magen och alla redskap är sterila. Läkaren använder även sterila handskar.
Tidigare var missfallsrisken mycket högre och det berodde på att alla gynläkare oavsett erfarenhet gjorde provet.
Nu är det samlat på ett par erfarna händer per klinik.
Vi fick siffran 0.5-1% i hela landet, men snarast 0.5% på KS där de har stor vana. Dessutom väntar man nu tills hinnorna är mogna, man har sett att det blir fler komplikationer om man gör provet för tidigt. Det är därför man gör ul innan.
Det jag gjorde för att minska risken var att duscha och tvätta magen noga på morgonen.
Torka mig med ren handduk och sätta på mig nytvättade kläder. Andas lugnt och ligga helt still under själva provet och sedan har jag varit hemma två dagar och latat mig.
Jag har nog varit litet väl försiktig, men jag förlorade mitt förra barn sent i graviditeten (hade ingenting med fvp at göra) och är nog extra nojjig och försiktig.
Så sammanfattningsvis, var ren om magen och ta det lugnt efteråt.
Lycka till!