• Peztis

Hur göra för att få tyget styvt?

Jag kom på att jag har en lampett i källaren där skärmen framför lampan är trasig.

Vi ska börja fixa till sonens rum och jag har då ett tyg jag skulle vilja klippa ut en figur ifrån oc säta upp som skärm istället. Frågan är nu hur man ska göra!?

Det är alltså inte en konisk lampskärm utan en platta framför lampan som man skruvar fast.

Finns det som vliseline som gör att det blir så pass hårt att det står själv? Eller annat att stryka/limma på? Och var får man tag på det?
    Jag vet att det finns, det måste det ju göra eftersom det finns styva lampskärmat i tyg.

Tips-tips-tips!!!

• Svar på tråden Hur göra för att få tyget styvt?
  • Ida 84

Vet att min farmor har en virkad docka typ som står av sig själv eftersom den är doppad i sockervatten. Vet inte hur mycket man behöver och så men an kan ju alltid prova sig fram

• uniMog

det går ju att åf det styvt men menar du att du ska skruva fast tyget direkt på lampan? Eller vad är det för platta?

We can't stop here! This is BAT country!
  • Elyelle

Det finns vlieselin som ar styvt. Minns inte exakt vad den heter, men jag tror att den anvands mest for hattar, kragar osv. Det kan handa att detta skulle vara styvt nog, speciellt om du tar 2 lager, men du far prova dig fram.

Annars kanske du kan hitta tunnt plast som du kan klistra fast tyget pa och sedan klippa runt kanten. Om skarmen ar nagorlunda stor, kan man anvanda klisterspray for att fa tyget att fasta jamnt, utan bubblor och rynkor.

I val sorterade hobbyaffarer har jag aven sett ett speciellt flytande medel som man anvander att gora tyg styvt, men jag vet inte hur pass effektivt det ar.

Svar på tråden Hur göra för att få tyget styvt?