• AnnieSthlm

Benet somnar!

En liten undran. Den senaste veckan har jag vaknat en till två gånger per natt av att mitt högra ben somnat. Det är otroligt irriterande och obehagligt. Ofta tar det några minuters hoppande och stretchande innan jag (klarvaken) kan lägga mig igen. Någon annan som varit med om något liknande? Någon som har någon teori om vad det beror på. Jag tror själv att det är kopplat till graviditeten eftersom jag aldrig haft de här problemen på natten förut men jag förstår inte riktigt hur. Är i v13+4.

• Svar på tråden Benet somnar!
  • AnnieSthlm

puffar upp det här. Är det INGEN som har haft samma problem??

• FiaFågel

Det kan bero på karpaltunnelsyndrom. Det har jag för sig kan sätta sig i såväl händer som fötter/ben. Men jag är inte säker. Sök bland inläggen

• Eddies mamma

Hejsan jag har oxå problem med domningar mest i handleder men oxå i bena det brukar hjälpa att ligga på rygg eller halft om halft på mage, beror på hur stor mage man har.
    Hoppas det bilr bättre kram annah

• Vanessa1

Jag har nästan samma problem men här är det armar och händer som somnar. Jag vaknar varje natt av detta, mina ben somnar inte men jag har kramper i dom på nätterna och det är svårt att sova!!!!!!

Jag vet inte vad det beror på riktigt , kanske något med att blodcirkulationen inte är som den brukar???

• Japp

Kroppen: Det är vanligt att man får häftig kramp i t.ex vaderna när man är gravid, ofta när man sover. Undvik att sträcka på tårna, om man trots allt känner en begynnande kramp kan man motverka det genom att vinkla foten uppåt eller trycka den mot fotändan av sänggaveln.

• sussi78

Hej..Jag har också samma problem.Och det är hela tiden min högra ben som jag får kramp i och bara på natten.Mest i vaden. Det är skit jobbigt för det kan göra ont som tusan. Vet hur det känns...

• Japp

Drick mineralvatten det hjälper.

• AnnieSthlm

ok tack. Skönt att det är fler, men får väl kolla upp det där med karpaltunnel....låter ju sådär!

• Japp

Karpaltunnelsyndrom får du i händerna inte i benen. Jag är opererad.

Läs här.

Vad är en karpaltunnel?
    Karpaltunneln är en trång kanal som bildas av handlovens ben och ett kraftigt ledband. Benen ligger formade som en ränna, och rännan täcks av det strama ledbandet. På så sätt bildas en tunnelliknande kanal, karpaltunneln. I denna kanal passerar en viktig nerv som kallas medianusnerven till tummen, pekfingret, långfingret och delar av ringfingret. Där går även nio senor till de muskler som böjer fingrarna genom kanalen. Karpaltunnelsyndrom orsakas av tryck mot medianusnerven i denna kanal.

Svar på tråden Benet somnar!