• tandra

Oleum Basileum

Nån som använt/använder Oleum Basileum ? Läste i aftonbladet idag om beroende av nässpray. Jag är det & vill så gärna bli av med det. Läste att hon som var beroende använde Oleum Basileum.. Vad är de ? Hur verkar det ? Sökte på fass men de fanns ju inte.

• Svar på tråden Oleum Basileum
  • susannas

Oleum Basileum kan du köpa i hälsokostaffärer.

Minns att mamma "gav" oss sånt när vi var små och var förkylda. Man andas in lukten.

Har för mig att det luktar stakt (men gott) och typ gör det lättare att andas när man är snorig.

Så här står det på apotekets hemsida:
    Oleum Basileum naturläkemedel och Olbas Inhalator innehåller eteriska oljor, bland annat pepparmyntolja. De används traditionellt för att lindra nästäppa vid förkylning. Oleum Basileum kan droppas i hett vatten och sedan inandas du ångorna. De kan båda användas från 3 års ålder.

Tror dock inte att apoteket säljer det.

• tandra

Ok du tror inte att apoteket säljer de alltså. De va ju trökit :) Nån som har nått annat förslag på hur ja blir av me mitt beroende ? inte så enkelt att bara sluta då ja får sån jäkla panik då ja inte kan andas riktigt genom snorhornet.

• Pshevil

Jodå, apoteket har Oleum Basileum! Det är jätteskönt att droppa på kudden när man är täppt i näsan, man sover MYCKET bättre på natten. Fast det luktar ganska starkt...

• tandra

aha dom har de alltså! Då ska ja kila förbi där idag efterjobbet :) De komiska är att jag jobbar med att tillverka & fylla pipetter med nezeril! :) tur att ja inte kan använda pipetter dock.

• LuRiGaBlAdLuSeN

Japp, apoteket säljer Oleum-Basileum.

• AnLeNo

Men kan man använda det om man är gravid tro? Jag köpte en sån idag, men det stod på baksidan av förpackningen att de inte rekommenderade användning under graviditet/amning. Men om det är "bara" för att det är naturläkemedel eller om det verkligen finns belägg flör det vet jag inte. Nån annan som vet?

Svar på tråden Oleum Basileum