Ovan vikarie ensam med barnen...
Min dotter har inte börjat på dagis än, men jag har börjat titta lite på olika alternativ. Då min mans kompis fick vikariat på dagis nu i veckan tänkte jag att jag skulle passa på att fråga honom lite hur det funkar på dagis.
Han kom som ny till ett dagis i måndags morse. Han har ingen utbildning alls, men har vickat lite i en annan stad för två år sedan.
Han fick ingen handledning alls, utan fick själv lista ut rutinerna. Klockan 16 gick de andra i personalen hem och han fick vara kvar ensam med tre barn tlls de blev hämtade, och sedan stänga dagiset.
Jag tycker att det låter helt sjukt! Får man verkligen göra så? Jag ville inte gå på honom så hårt för det är ju inte hans fel, men man kan väl inte lämna en helt ny outbildad vikarie ensam med tre ungar, varav den andra personalen hade sagt att ett av barnen inte fungerade så bra med nya männisakor och brukade vara jobbig med vikarier. De vet ju inte ens "vem han är" eller hur man ska säga. Nu är han ju världens goaste kille, men han hade ju kunnat vara en idiot, eller han kunde ju ha tappat bort något barn eftersom han inte känner dem, inte hittar ordentligt i lokalerna, inte känner igen föräldrarna o.s.v.
Han vill egentligen inte jobba kvar där för han tyckte inte alls att det kändes bra, men han måste ju försörja sig. Men hur tänker de egentligen? Brukar de göra så på dagis? Då känns det ju inte så tryggt att lämna sitt barn där!