• Emster

Ovan vikarie ensam med barnen...

Min dotter har inte börjat på dagis än, men jag har börjat titta lite på olika alternativ. Då min mans kompis fick vikariat på dagis nu i veckan tänkte jag att jag skulle passa på att fråga honom lite hur det funkar på dagis.

Han kom som ny till ett dagis i måndags morse. Han har ingen utbildning alls, men har vickat lite i en annan stad för två år sedan.

Han fick ingen handledning alls, utan fick själv lista ut rutinerna. Klockan 16 gick de andra i personalen hem och han fick vara kvar ensam med tre barn tlls de blev hämtade, och sedan stänga dagiset.

Jag tycker att det låter helt sjukt! Får man verkligen göra så? Jag ville inte gå på honom så hårt för det är ju inte hans fel, men man kan väl inte lämna en helt ny outbildad vikarie ensam med tre ungar, varav den andra personalen hade sagt att ett av barnen inte fungerade så bra med nya männisakor och brukade vara jobbig med vikarier. De vet ju inte ens "vem han är" eller hur man ska säga. Nu är han ju världens goaste kille, men han hade ju kunnat vara en idiot, eller han kunde ju ha tappat bort något barn eftersom han inte känner dem, inte hittar ordentligt i lokalerna, inte känner igen föräldrarna o.s.v.

Han vill egentligen inte jobba kvar där för han tyckte inte alls att det kändes bra, men han måste ju försörja sig. Men hur tänker de egentligen? Brukar de göra så på dagis? Då känns det ju inte så tryggt att lämna sitt barn där!

• Svar på tråden Ovan vikarie ensam med barnen...
  • Elianova

Jag har själv jobbat som vikarie på förskola i en vikariepool. Jag har ingen utbildning och har inte jobbat med barn tidigare. Ändå fick jag flera gånger öppna förskolan själv tidigt på morgonen och ta emot och vara ensam med de barn som kom tidigt. Knäppt tycker jag, det kändes olustigt både för mig och föräldrarna och för barnen med antar jag.

• Arcoiris

Har oxå jobbat som akutvikarie, dvs hoppat runt i sista minutet på massa olika dagis.

Det är lättare att stänga än att öppna eftersom om du stänger så har barnen varit med dig hela dagen, de flesta barnen är extra blyga och osäkra på morgonen, och att då få barnen överlämnade till en på morgonen, det var ofta som det blev stora krokodiltårar och ingen kul start varken för mig eller barnet.

Men, är det akut så är det. Det borde dock finnas rutiner så att den ordinarie personalen har hand om öppning och stängning, och oftast funkar det, det brukar inte göras av vikarier.

• Solsken i blick

Nej! Så går det faktiskt inte till på alla förskolor! Där jag arbetar är vi alltid två personer som öppnar och stänger. Vi låter ALDRIG vikarier stänga ensamma, helst stänger eller öppnar de inte alls. Om det är kris får de stänga tillsammans med en ordinarie personal. Sen kan vikarier ibland få vara själva på avdelningen tills vi slår oss samman med de andra avdelningarna(en halvtimma) men oftast försöker vi ge dem ett mellanpass, så de aldrig är ensamma.

• åskmamma

Så gör vi INTE där jag arbetar. skulle aldrig utsätta branen för fara på det sättet, för det är det man gör som ansvarig och man lämnar en vikarie ensam!!

Hela veckan har jag varit själv ordinarie på min avdelning, har gråtit varje dag jag kommit hem av trötthet, eftersom jag fått arbeta många fler timmar än mitt ordinarie pass och krånglat med annan personal om tider. jag skulle ALDRIG göra så. det borde din kompis ta upp med aktuell enhetschef att det gick till så!

• Max mamma

Hos oss får vik. "ta mellantiderna" under dagen,vi i ord. personal får ändra våran tider å öppna å stänga.

• MammaHela

Ja precis så är det, jag brukar hoppa in som vikarie på olika dagis för jag jbbar inte hetltid. Tycker inte alls om det för det är precis som du säger.

Stolt mamma till 2 busfrön
  • Jalapeno

vad skönt att ingen kommenterat killens kön. Meeeen jag vet inte hur jag skulle reagerat om en ny, helt okänd man lämnades ensam med barnen. Det låter hur som helst oproffessionellt av dagiset, oavsett vikariens kön.

• åskmamma

Jag tycker det är lika illa med kvinnliga vikarier som lämnas ensamma.

• maniana

Där jag jobbade (först som inhoppvikarie, senare fast) fick en ny vikarie aldrig stänga, utan man hjälps åt att ställa upp och stänga åt den som är sjuk (och får givetvis övertid för det).

• Solsken i blick

Tyras föräldrar: Alla killar som vill jobba med barn är inte pedofiler! Tyvärr är det så att många killar inte vågar jobba i förskolan av rädsla för att utpekas som pedofiler.

• Jalapeno

såg inte att jag skrev att alla män som arbetar med barn är pedofiler, så slarvigt av mig...
    för övrigt är lönen ett minst lika stort problem när det gäller att locka män till förskolan

• åskmamma

Tyras föräldrar: tror inte det mest beror på lönen, i så fall är vi kvinnor riktigt dumma!

• Pilla70

jag tror nog det mest beror på lönen. killar är itne beredda att jobba för så kass lön som vi har.
    så vi är väl dummma

Älskar mina små prinsar och min stora prins
  • isasdream

Hos oss går det till på följande sätt.

vi är en förskola med sju avdelningar som turas om att öppna (06.00, alla avdelningar öppnar sedan 7,15 och då kommer personal till alla avdelningar)och stänger (från 17.15-18 eller ev längre är man bara en personal på förskolan i dagsläget då det är väldigt få barn kvar efter 17.15).

om det är sjukdom bland personal eller annan frånvaro och vi tar in vikarier så ringer vi i första hand till våra vana och kända vikarier. i sista hand ringer vi vikariepoolen, och det är aldrig en ovan vikarie som stänger eller öppnar förskolan, däremot KAN det vara ovan vikarie som öppnar/stänger respektive avdelning beroende på hur många ord.personal som är borta. vid förkylnings/magsjuketider kan det ibland vara svårt att få verksamheten att vara öppen som den skall annars. men det är ALDRIG någon ovan som öppnar/stänger HELA förskolan... dvs är första person dit på morgonen respektive sista person därifrån på em/kvällen.

• WhiteTrash

Tyras föräldrar:
    Numera kollas alla som jobbar på dagis upp i polisregistret. Hade det gillats bättre om det hade varit en okänd, ny kvinna som lämnats med barnen?

• Alcarinque

Hmm, det är lustigt det där... Jag jobbade som timvikarie i 4 år innan jag började läsa till lärare. Där jag jobbade var det väldigt vanligt att personalen helt öppet talade om att de hade pusslat om deras tider så att jag fick tex. stängning. Och alltid på fredagar Speciellt om man inte varit på stället tidigare.
    Tack och lov behövde jag inte gå runt så mycket då jag oftast hade "mina" ställen och då är det helt ok att öppna och stänga tycker jag, eftersom man då lärt känna både barn och föräldrar.

Men det har jag i alla fall lärt mej, och tänker ta till mej när jag själv jobbar som förskollärare sen (och även när jag lämnar/hämtar min dotter!) hur jag behandlar vikarierna, för usch och fy vilket dåligt bemötande man har fått ibland av både personal och vissa föräldrar, tyvärr. Det är ju knappast vikariens fel att man blivit inringd...

• Supermamsen

Ställ dagis mot väggen

berätta vad du tycker och tänker på nästa föräldramöte högt inför de andra föräldrna.

Ställ krav det är våra barn

• Jalapeno

nu upprepar jag mig, men jag tycker att det är bra att ingen av er skulle reagera på om en okänd man lämnades ensam med era barn. Jag är naturligtvis inte stolt över den tanke som troligen skulle fara genom mitt huvud 'hoppas han inte är pedofil'. Det känns lite meningslöst att här skriva om självklarheter som frekvensen pedofili hon män resp kvinnor, att de flesta barn råkar ut för pedofiler gör det i hemmet eller andra miljöer utanför dagis, att det krävs mycket och tar tid att hamna i straffregister osv osv.

• Emster

Hoppsan, jag tänkte inte ens på att han kunde bli misstänkt som pedofil...men jag hade nog faktiskt undrat om jag skulle hämta mitt barn och en helt okänd man var där ensam med barnet.

Tänkte mest på hur det måste kännas för barnen, de kände ju inte honom alls. Och han hade ju kunnat bara gå därifrån och strunta i dem, eller inte ha koll så de gjorde sig illa eller så.

Han har fortsatt vicka sen dess, och varit på ett nytt dagis tisdag, ett annat onsdag och ett till nu på torsdag och fredag. Inte så kul varken för honom eller för barnen... Trist att det ska behöva vara så, speciellt på småbarnsavdelningar, där det är små ettåringar ju! De hade blivit jätterädda för honom en del av de små tydligen.

Svar på tråden Ovan vikarie ensam med barnen...