• Minimo

Fläckar av barnmat! Tokig!

Hej
    I går gav jag min 7 månaders flicka Hippo´s Pasta med skinka!
    Efter lunchen hade vi mat både här och där. Lade tvätten i en hink med tvättmedel och lite Vanish. Men fläckarna gick INTE bort.Mina byxor och t-shirt, dynan till matstolen, bodyn och byxorna som Bellan hade på sig och 2 kökshanddukar blev förstörda!
    Helt otroligt vilket "färgämne" som fanns i den maten, måste vara tomaten. Men har givit henne mat med det förut och det har INTE blivit några fläckar.
    Är det nån som har varit med om detta, och har nåt tips hir man får bort dessa fläckar. Förutom KLORIN.

Marie

• Svar på tråden Fläckar av barnmat! Tokig!
  • Celindan

Blir alltid fläckar av allt som innehåller tomat. Och banan. Klippt värdelöst! Kokhett vatten och flytande Vanish som du gnuggar in i fläckarna ordentligt. Det är nog mitt bästa tips. Lägg i handfatet o byt ut vattnet någon gång så det förblir kokhett. Gnugga mera på fläcken.

Men just den barnmaten, HIPPs pastastjärnor, har jag också fått fläckar av som inte går bort. Det suger fårpung, du!

• Änglatuss

trist

blåbärsfläckar vet ja hur man får bort

annars är klorin bra men de var uteslutet??

hoppas du får bort fläkarna
    jag köpte ett förkläde med armar till vår dotter igår
    helt klart mitt bästa inköp

• Minimo

Hej igen!
    Tack för tipsen
    Tyvärr så har hon börjat med att "slå till" skeden när man matar henne och det är ju då maten kommer "överallt" hihih

I dag blir det något UTAN tomat.
    Kram
    Marie

• turia

ja inte ska man köpa värdefulla kläder

• olivettan

Jag använder TaBort ( Tror det heter så ) Den orange färgade flaskan. Sprutar på fläckarna och sen in i maskinen som vanligt. Jag tycker det biter på fläckarna.

• Minnisen

suck!!! Känner igen mig....men får ju nästan låta barnen sitta nakna eller ha en JÄTTE haklapp om man vill behålla kläderna fräscha.....hu

• Cocarola

Blötlägg inte, utan sätt på Bio Shout på fläckarna och tvätta sen som vanligt i tvättmaskin. Är det Hipps pasta kan du ju helgardera med en skvätt flytande Vanish med tvättmedlet.

Har aldrig misslyckats att få bort fläckarna för mig på detta vis. De enda gånger jag sabbat kläder är när jag missat fläckarna vid tvätt och sett dem först när jag stryker - Bio Shout funkar inte på gamla fläckar som redan varit en vända i tvättmaskinen.

• solobad

Grön såpa brukar fungera bra för oss. Spraya på och låt det ligga ett tag och dra in (ibland måste man gnugga bort det värsta) innan du slänger in det i maskinen.

• Stjärnstopp

Galltvål, provat det?

• vivianne

Tomat och morot (finns i all barnmat och ger eländiga fläckar) går bort med galltvål. Ofta räcker det att gnugga den torra tvålen mot det torra tyget innan tvätt men ibland måste man fukta och gnugga rejält som värsta 40-talshemmafrun.
    www.galltval.se/

Ett annat tips är Babybjörns ätförkläde. Det bästa som finns för att slippa fläckarna från början! Och min policy "inga enfärgade tröjor" infördes också någonstans kring puréstadiet.

• Minimo

Hej igen
    Jag skickade ett mail till Hipp och berättade vad som hänt och att jag var ganska besviken och irriterad. De föreslog oxå galltvål. Sen så skulle jag få 12 kuponger så jag kunde få ta ut gratis burkar! Det var ju generöst tycker jag.
    Ska leta efter Galltvålen i morgon

Svar på tråden Fläckar av barnmat! Tokig!