• Splach

Ang klippa klor, det här med pulpan?

En sak jag blev o fundera på idag, var att en del hävdar att när man klippt klorna på sin hund/kanin etc, så drar sej pulpan tillbaka, andra hävdar att den inte gör det..

Om man säger att det inte gör det, hur blir det då om hunden/kaninen etc, fått för långa klor? och pulpan blivigt längre ut i klon, så även om man klipper klon, är klon förlång, pg av att man klipper ju bara dit pulpan börjar..

Vad gör man då?

• Svar på tråden Ang klippa klor, det här med pulpan?
  • Tessi81

Hmm... har jag inte tänkt på. Det bästa e väl att höra hos veterinär.

• Birgitta2

Pulpan växer men inte lika mycket som klon. Men har djuret ljusa klor är det lätt att se mot ljuset. Mörka klor är värre. Om man har missat för många kloklippningar så kan du istället klippa pyttelite varje gång, och istället var 14:e dag, var 10:e dag under en period, då drar sig pulpan tillbaka i samma takt. Klipp aldrig jättekort om du varit slarvig med kloklippningen. Men vanligt smålånga klor klipper du som vanligt. Men regeln är, hellre lite och ofta än mycket och sällan.

Pulpan drar sig inte tillbaka direkt när du klipper klon. Sååå fort går det inte. Den "växer tillbaka". Du klipper ett par mm och nästa gång är pulpan kortare än förra gången och då kan du ta några mm till.

• SusanneSJ

Man får klippa lite, lite varje gång då istället så att man inte klipper i pulpan men ändå så att klon blir klippt! Det tar tid för pulpan att dra sig tillbaka. Har en hanhund som har bakklor som klickar lätt mot golvet när han går (dock inte såå långa) och detta beror på att han slitit så mycket på klorna sedan vi började gå långa rundor på asfalt, att man bara kan klippa lite lite varje gång! Klipp ofta och lite så drar den sig sakta tillbaka!

Har klorna blivit så långa (och misskötta) att de är jättelånga även när man klippt det lilla man kunnat så hade jag tagit hunden till veterinären, för då söver de ner hunden, klipper klorna så de blir korta och sedan bränner på pulpan så att det slutar att blöda.

Svar på tråden Ang klippa klor, det här med pulpan?