• Anonym (Kakan)

Mindre livmoder än "idealet"

När jag gjorde min första gynundersökning för lite mer än ett år sedan så fick jag höra att min livmoder är lite mindre än "normalt" men min barnmorska nämnde inget mer om det.

Det jag undrar är om en liten livmoder kan försvåra en graviditet eller orsaka för tidig födsel?
    Jag antar att den kan töja sig enormt mycket, men om man har en stor bebis därinne då?

Någon mer som har liten livmoder eller som vet något?

• Svar på tråden Mindre livmoder än "idealet"
  • evaviola

För en massa år sedan när jag fick mina p-piller så gjorde gyn en undersökning och sa att jag hade en liten och fast livmoder. Detta tyckte hon bara var positivt, fråga inte mig varför Är nu gravid och varken min nuvarande gyn eller Bm har sagt något.

• Anonym (Kakan)

Okej, vad bra.

Hoppas det är samma för mig.

Jag fick höra något i mer stil med: "Mmm, jag känner här att din livmoder är ganska så liten".
    Sen kommenterades det inget mer.

• Anonym

Vadå? Livmodern växer väl med bebisen sedan? Fundersam

• Anonym (Kakan)

Jaa, det är det jag tror med.
    Men jag tänkte om en liten livmoder kanske inte kunde töja sig till så stor storlek som en normalstor.

Jag tror och antar att det inte är så, men jag vill försäkra mig.

• Den mysiga

Jag tycker det verkar som en löjlig kommentar, klart livmodern är töjbar..

• Jenny S

Vid min fösta undersökning i samband med utredningen så sa min gynekolog: "Oj en sån liten liten livmoder du har."
    Konstigt att den syntes öht eller?

Men när jag sen väl blev gravid så var det inga bekymmer alls. Fick en son på 4200g i v 39+3. Då var det iaf en stor livmoder!

Why try to fit in when you were born to stand out?
  • Anonym

Men hur kan en gyn se om livmodern kommer töja sig eller inte? Hur liten/stor den än är?

• Anonym (Kakan)

Okej! Tack för era svar. Nu är jag säker på att det inte är någon fara.

Den mysiga: Jaa, det är inget man vill höra som orolig tonåring direkt.

Jenny S: Hehe, okej, då ska det nog gå!

• Anonym (Kakan)

Anonym: Man kan känna livmodern vid en undersökning, och hon kände att den var lite mindre än normalt.

• Anonym

Ja, jo. Men hon kan ju inte veta om den inte kommer kunna töjas, hur liten den än är. Fattar du?

• evaviola

Anonym: Livmoderns muskulatur töjer sig alltid.

• Anonym (Kakan)

Jo, jag fattar, men det var inte det jag undrade. Jag undrade om någon mer med liten livmoder (eller någon annan) hört att det skulle kunna vara så att den inte töjer sig, tex av egna erfarenheter.

Jag förstår att en gyn inte kan känna hur mycket den kan töja sig.

• Anonym

Okej, då uppfattade jag din ts fel. Det står ju faktiskt att du undrar hur mycket den kan töja sig. Herregud, försöker man vara snäll, vilken uppskattning man får.

Sorry, ska lämna tråden, för jag har inte en lite livmoder, eller vem vet, jag kanske hade det innan jag blev gravid...

• The Dreamer

När jag gjorde min första gyn undersökning sa barnmorskan att min livmoder var liten och fast/hård. Detta förklarade dock hon att det var bra och fullt normalt, eftersom den ska vara så innan man får barn..

• Anonym (Kakan)

Anonym: Det står ingenstans att jag undrar hur mycket den kan töja sig, utan om en liten livmoder kan töja sig tillräckligt, och som du ser har jag fått svar och alltså går det att veta.

Jag uppskattar alla svar, och trodde du hade fattat fel först och förklarade därför.
    Du behöver inte försvinna från tråden för det.

Svar på tråden Mindre livmoder än "idealet"