• Believe In Faith

-PROPP i hjärnstammen??-

Hej,
    har varit in å ut på olika undersökningar då jag helt plötsligt i april i år blev sjuk.
    Förlamning i ansiktet,kraftlös i händer,svårt att prata,svårt att se på ena ögat,dålig balans å yr osv.
    En massa konstiga symtom fick jag å blev inlagd för mer prover.
    Efter 5-6 veckor blev jag bättre,men oj va segt det var!
    Först sa läkarna att det var Ms...men efter mitt sista besök sa han att det INTE var Ms!
    Nu tror han istället att det var en propp i hjärnstammen,vilket han inte riktigt fick ihop eftersom jag inte är så gammal och fullt frisk för övrigt.
    1 november skall jag in å göra en ny hjärnröntgen å vänta på svar-igen!

Är det någon som varit med om liknande eller rent av samma??
    Snälla skriv då,det skulle vara så skönt att få prata av sig lite.

Hej å hå Tessan!

• Svar på tråden -PROPP i hjärnstammen??-
  • Jessie fundersam

Hej TS
    Jag blev sjuk i juli, började se konstigt med ögonen, typ femdubbelt seende. Sen blev jag yr och tappade balansen, blev sämre och sämre och hamnade i rullstol. Sedan helt plötsligt vände det och jag blir bättre och bättre, men känner mej fortfarande kraftlös emellanåt i vänster arm och ben, och mycket huvudvärk och trötthet. Har gått igenom otaliga undersökningar, bla ögon/muskler, 1 skiktröntgen, 3 magnetröntgen, 3 ryggmärgsvätskeprov..... Håller just nu på att inväntar mitt 4 ryggmärgsvätskeprov som jag skall få kallelse till .... De hittar inte riktigt vad som är galet, oroar mej som f-n för MS, läkarna utesluter ingenting, utan jag är fortfarande under utredning. Kram från mej

• Believe In Faith

Hej tjejen,åh va glad jag blev att du skrev!

Tråkigt att du med får gå igenom en massa prover och undersökningar.
    Trodde jag var helt ensam om det

Oj,vad mycket du har fått gå igenom stackare,hur mår du nu?
    Jag mår helt bra,bara det att när jag skrattar å gäspar så känner jag att högra ansiktshalvan inte hänger med riktigt.

Jag gjorde med synundersökning när jag var inlagd,men det visade ingenting å sen var jag på öron-näsa-hals då jag pratade genom näsan och svalget var med snett på mig.

Läkaren trodde ju att det var Ms först med mig eftersom jag hade en förändring i hjärnan med,men sen skulle det visst vara på flera ställen så då kunde de nog utesluta det sa de.
    Dessutom är mina reflexer som de ska vara.

Gjorde med LP men vätskan bra klar å färglös.....å hoppas verkligen att du får svar snart...det är ju så jobbigt att inte veta!

Många kramar till dig!

• Jessie fundersam

Så känner jag med, som om man är ensam i världen att sitta i en "sjukdom" utan diagnos...

Vad läskigt med ansiktshalvan. Mina ögon blev helt knasiga, jag kunde inte följa saker med blicken, och tittade jag åt sidan så stod det yttersta ögat bara och slog fram och tillbaka. Samma sak om jag tittade uppåt, så slog ögonen upp-ner-upp-ner lixom, jättekonstigt, men det har blivit bättre och bättre, men jag blir väldigt trött i ögonen snabbt.

De har hittat en förändring i hjärnan på mej oxå, men det var ett "bi-fynd" som de kalllade det, och har ingenting med mina symptom att göra. De har hittat förhöjda världen av vita blodkroppar i ryggmärgsvätskan, så det kan ju vara tecken på en inflammation. Hoppas att dessa världen har gått ner när jag gör nästa LP....

Är det en MR du skall göra 1 november? Usch, det är så jobbigt med denna väntan, suck....
    Hur är det med ditt tal nu, har du fått tillbaka det helt?

Tänk vad livet kan ta en konstig vändning snabbt....

Jättebamsekramar!

• Believe In Faith

Så de har hittat nåt i vätskan,de gjorde de inte på mig å därför trodde de inte heller att det var Ms,,,vill inte skrämma dig vännen,det kan ju var ngt annat.

Ett tag trodde de att det var borrelia med,men icke!

Ja,det är en Mr jag skall göra...lite läskigt tycker jag. Sist gjorde jag ju den när jag låg inlagd å jag grät hela timmen jag låg där...det var en go sköterska som stod å höll mig i handen under hela tiden.
    Men då mådde man ju så psykiskt dåligt,det räckte ju att jag såg en läkare så hoppad man ju till eller när de kom in i mitt rum så bröt jag ihop.

Men denna gången ser jag faktiskt fram emot det,för att se om förändringen försvunnit,blivit mindre eller skrumpnat som läkaren sa.

Jag är helt återställd nu,har varit det ganska länge,bara lite segt att skratta å gäspa.
    Men det är inget som jag tänker på nu....man bara undra vad 17 det är som kan slå ut kroppen så helt och mycket.
    Vill veta om det kan komma igen eller det var "bara" den gången....känner inte du så???
    Det finns så mycket frågor ju.

Fick du med ligga still i tre timmar efter LP:n??? det var sååå jobbigt och du din stackare har gjort flera med!

Jisses va skönt det var å få prata med någon som vet hur det är att inte veta!

Bamse bamse till dig med!

• Anonym

Jag har inte själv haft något liknande men för ca två år sedan fick min bror liknande symptom. Han kunde inte prata, ansiktet följde inte med, armar och ben lydde inte. Min mammas man tvingade honom att åka till sjukhuset och där visade det sig efter många undersökningar att han haft två blodproppar i hjärnan. Han var då 24 år. Trots att otaliga prover togs fick han aldrig någon förklaring på vad som orakat detta. Han har idag fått medicin och mår toppenbra.
    Hoppas det ordnar sig för dig gumman.

Kram

• Jessie fundersam

Usch ja, de har ju gjort det. När jag frågade läkaren om just MS sist så lät han så svävande... sa typ att du är ju under utredning nu...

Borelia har de trott ett tag på mig med, men nix, det var det inte.

Jag har gjort 3 MR, 2 här i stan o ett på Uppsala Akademiska, dit jag förflyttades. Här var bättre, för här pratade dom med en i mikrofon under tiden (i mellanrummen så att säga) I Uppsala låg jag bara där o hade ingen aning hur länge det skulle pågå med varje "knackning".

Efter min LP som jag gjorde sist blev jag sängliggande i 5 dagar, en huvudvärk som jag inte önskar någon och hela nacken o ryggen var låst. Kunde inte ens ha en kudde, måltiderna (de få man pallade med) fick jag inta liggandes. Trodde uppriktigt att jag skulle dö.... Var hemskt!! Så det är inte direkt så att jag ser fram emot nästa LP. Men ändå, det får vara värt det. Hoppas bara att värdena har gått ner.

Ja verkligen, är så glad att du skrev den här tråden! Helt fantastiskt att hitta någon som är i liknande situation...
    Funderar oxå mycket kring ifall jag kan få detta igen, om det var något som bara hände, eller om det kommer komma tillbaka och så..... KRAM!!!

• lotten71

jag råkade ut för det i augusti det kändes som att jag fick ett slag i vänstra hjärnhalva sen miste jag synen till hälften på vänstra ögat äter nu trombyl men läkaren ville sätta in blodtrycksänkande medicin då mitt hjärta visade sig vara förstorat jag vågar inte börja med denna jag vet vad jag ska göra hoppas du blir bättre mvh lotta

• Believe In Faith

Anonym-tack för ditt svar! va skönt att din bror mår bra igen!
    Men läskigt när det händer,han var ju ännu yngre.
    Fortsatte de inte med prover för att se vad det berodde på?
    Usch det måste vara jobbigt att aldrig få veta vad det berodde på.

Lotta,tack för att även du skrev,jo jag mår bra nu,men det är det långa väntan
    på att få reda på vad det är för "fel" på en....tråkigt att höra om dig och din situation,
    hoppas att du med kommer att må bättre!

Jessie,men herregud låg du så länge,stackars dig förstår verkligen att det tog knäcken
    på dig...å jag som tyckte det var jobbigt att ligga blickstilla utan kudde tre timmar.
    den huvudvärken man fick efteråt skojade man inte bort så lätt,fyyyy va ont å jobbigt.
    Sjukhussängarna är ju inte allt för mysiga att ligga i heller.

Visst är det jobbigt när man frågar om vilken sjukdom det är,,,,min läkare ville inte heller säga något....han typ bara sa att "vi kan inte utesluta det",men varken ja eller nej!
    Usch va frustrerad man blir....sen börjar man ju tänka på ALLT!

Vet du,att det var faktiskt en kvinnlig läkare som var där som sa att det var Ms jag hade.
    Jag var i chock,kunde inte gråta eller ens prata...jag var helt paralyserad och fattade ingenting.Tänkte bara på min goa sambo å mina underbara barn...kände att jag hade inte tid att vara sjuk ju....å va jag å min sambo grät dagen efter sen....det var jag som fick trösta min älskling,han tyckte det car så orättvist!
    men sen sa en annan läkare att det INTE var Ms....vilken soppa!

Så Ms är det inte säger min nya läkare.....

Kram gumman

• Believe In Faith

lotten71-jag kommer inte åt din gästbok!
    Har du den med i dina inställningar?

//Tessan (TS)

• tuggumi

Jag har vart med om att jag tappat synen på ena ögat.
    Jag vart oxå utredd om jag hade MS.Eller nått fel på blodet så att jag fick proppar.
    Men jag fick en grundlig undersökning med massor av blodprov och magnetkamera på hjärnan.
    Men det va inget som va fel jag va helt frisk.
    Konstigt tyckte läkarna och jag med.
    Detta är 2 år sedan nu!Nu har jag inge problem alls men man funderar ju.Jag har en liten tanke på att det skulle kunna bero på stress.Jag va helt slut kör när detta hände mig.

KRam J

Carpe diem
  • Jessie fundersam

Ja det är frustrerande att inte få svar. Pratade med min läkare idag samt en sjuksköterska, känner sådan oro. De säger att man borde ha sett några tecken på MS på MR om det skulle vara det, så de tycker inte att jag skall oroa mig. Skall som sagt på en LP till och skall försöka att inte måla fan på väggen innan jag verkligen fått svar. Kan ju vara inflammation av något slag... Men jag är ganska duktig på att fantisera upp det värsta tänkbara scenariot, o det gör ju inte saken bättre precis.. .
    Tuggummi: Vad skönt att höra att det har gått bra för dig och att det inte var några farligheter. Kanske är det vanligare än man tror att man kan råka ut för oförklarliga "sjukdommar" och sedan bli frisk igen... hoppas iaf det.
    Pojkeflicka: Tänkte på det, vad klantigt av den kvinnliga läkaren att sätta en sån allvarlig diagnos utan att verkligen ha fullständiga grunder till det, får hon verkligen göra så??? De brukar ju vara väldigt försiktiga annars innan de ställer en MS diagnos, eftersom det är en så pass allvarlig sjukdom. Skönt iaf att du fick träffa en annan läkare som kunde ge dig besked att det inte var MS!

Kramar Jessie

• Believe In Faith

Jessie,nä jag tror inte de får det...speciellt inte om det är läkaren som har hand om mig,det var ju en sjuksköterska som läsat i min journal,tok där. Rädda blev vi iallafall.
    förstår att du är orolig,jag målar med upp värsta bilden...känner så att det är lika bra att vara inställd på det värsta...å blir det så...så tar man det då!

Kramis på dig

• Jessie fundersam

Pojkeflicka: Aha, det var en sköterskan som sa så, ja det förklarar ju en del, de brukar kunna vräka ur sej både det ena och det andra, o ofta har de knappt en aaaaning om vad de pratar om *ler*. Jag fick ett utomkvedshavandeskap i påskas (som du förstår så har jag lust att stryka år 2006 ur almanackan!!), och då stötte jag på en sköterska som slängde ur sej en massa saker som visade sig inte alls stämma. Läkaren vart väldigt irriterad på denna o sa att man skall inte lyssna på sjuksköterskorna, ha, ha, snacka om interna konflikter
    Jag pratade med min läkare, oroar mej oxå som sjutton för MS. Han sade att de borde ha sett något om det på MR i sånt fall. De hittade däremot en kavernom i min hjärna, men det hade ju ingenting med det här att göra *suck, suck och åter suck*.
    Vi får väl helt enkelt vänta och hålla tummarna på det bästa!
    Kramisar till dej!

• Believe In Faith

Jessie: förstår att du oroar dig,mycket tankar som flyger runt i skallen på en.
    Men du vad är kavernom för något??? *kliar mig i huvvet*

Du den där sköterskan som sa att det var Ms,hon riktigt skämdes dagen efter hon var inne hos mig...hon sa inte ett knyst när läkaren pratade med mig...hon kände kanske själv att hon pratat lite väl vitt å brett,kan man ju hoppas iallafall.

Men om du nu skulle ha Ms,vilket vi inte hoppas givetvis,men om då skulle det ju visa flera förändringar i huvudet på dig för det sa min läkare...jag hade ju bara en....därför tyckte han att det inte stämde på mig.
    Fast min LP var ju normal och du hade väl ett förhöjt värde av vita blodkroppar,men det kan ju bero på något annat som du skrev.

Du har inte hört om någon ny tid för en ny LP ? denna väntan gör en galen....

Nu skall jag titta lite på tv innan jag hoppar ner i lopplådan....sov gott,vi hörs!

*kramar om*

• Believe In Faith

Hejs,på måndag gäller det-dags för min andra MR då!

• Believe In Faith
    Jessie: jo,tack det gick bra,men fy va jobbigt det var just när man skulle åka in i "röret".
    Försökte slappna av så mycket som möjligt och blunda...då gick det bättre.
    Jag kände inte så mycket när de sprutade in kontrastmojjet,var så upptaget med allt annat runt omkring,llåg en timme....konstigt att det kan gå så snabbt när man ligger så,tiden bara rann iväg.....de skulle skicka bilderna direkt,så den andra läkaren har de väl i början på nästa vecka antagligen...sen är det bara att VÄNTA!
    Vi får vänta ihop

Ha det så fint så länge,
    många kramar på dig!
    ღ Wilma ღ Alwin ღ
Svar på tråden -PROPP i hjärnstammen??-