Hemlagad ostsås till pasta?
Jag tänkte göra en enkel ostsås till pastan idag men hittar inget bra recept. Jag hade tänkt mig en redning med mjöl och mjölk och sedan riven ost i. Har du ett bra och enkelt recept?
Jag tänkte göra en enkel ostsås till pastan idag men hittar inget bra recept. Jag hade tänkt mig en redning med mjöl och mjölk och sedan riven ost i. Har du ett bra och enkelt recept?
Tag närmaste kokbok... leta reda på vitsås *bechamel sås* Laga till tag sedan en lite smakrikare ost och riv ned. VIOLA! Ost sås!
Okej, då var det som jag misstänkte att bechamelsåsen går bra som pastasås då det är det enda receptet jag hittat i mina kokböcker.
Tack!
Enkelt! Köp Kelda ostsås och riv ner några smarriga mögelostar... Mmmm, love it!!!!
Ja, men jag gillar inte smaken på keldas ostsås... annars hade jag gladeligen gjort det för jag orkar inte LAGA mat just nu...
MÅSTE du ha den där bilden på en 88a? *blir ju SUGEN*
Tant G:
Det är ju det som är meningen, serru!! Bra va?
Keldas ostsås är så god att jag slutat göra egen.
Fungerade bechamelsåsen bra som ostsås?
Jag tål inte vanlig ost, men kan tänka mig att det går bra med smälbar sojaost. Om det gick bra ska jag också prova!
Bechamelsås funkar kanon som ostsås... det är tex den jag använder som ostsås när jag gör tex lasange. Stoppar i vitlök och en massa stark ost... *ler*
Lycka Till Anova!
Satan i gatan vad gott det blev!!
Det kommer att bli en ny standardrätt här hemma tillsammans med tortelini...
Jag gör en redning på lite smör, mjöl och mjölk. Sedan smaksätter jag med västerbottensost, parmesan, eller annan ädelost som jag råkar ha hemma.
Vill jag vara "nyttigare" använder jag någon mager ost som ex. västan 10% och bara lite västerbottensost för att få den rätta smaken.
Salt och peppar såklart! Ibland lite muskot också.
Supergott i lasagne också!
Ahhh, inte bara jag som gillar muskot, ser jag! Passar till det mesta, speciellt ostsås.
När jag har gjort egen ostsås så blir den så grynig lixom, vad gör jag för fel?
kan vara osten som gör det grynigt. Den kan skära sig om den får koka för hårt, men det beror helt på vilken ost man använder.
Bechamel är ju en vit grundsås, så den kan man ha som början till de flesta vita såser. särskilt lämpliga för pasta såser.Orkar man inte stå o reda med smör o mjöl (bottenredning som lätt bränner vid) kan man använda mjölk som bas och reda med maizena.. sen kan man om man vill klicka i smör..resultatet blir detsamma..
Ska man göra vitvinssås tex gör man en velouté..på 70 % buljong o 70 % grädde eller mjölk o reder detta med toppredning av alt smör o mjöl, mjöl o vatten eller maizena o vatten.. men en bra sås reder sig själv
*briljerar med mina såskunskaper*
Muskot är så gott i lasagne o stuvade makaroner *mums*
Jättegott med Philadelphia i ostsås, tillsammans med någon annan ost då...