• gelin

lönesamtal innan föräldraledighet?

Funderar själv på att införa en lönesamtal med chefen innan jag blir mammaledig. Det är första gången jag ska få barn och vet inte alls hur detta hanteras egentligen när man ska bli föräldraledig. Man har väl rätt? Känns annars orättvist om jag inte ska ha lönesamtal år 2007 och får ha det istället när jag är tillbaka år 2008.Då blir det så att jag missar en! Lika bra och ha det fixat nu.

Vad tror ni?

• Svar på tråden lönesamtal innan föräldraledighet?
  • getingmidja

Jag pratade med FK förra v angående min föräldrapenning, och damen sade att man har rätt att följa löneutvecklingen även om man är hemma med föräldrapenning.

• Carisma95

Man blir tyvärr lätt glömd när man är FL.

Har man riktig "otur" blir det:
    *Löneförhandling 1: "Man får inget mer än %-en för att man ska vara hemma minst 1 år framöver.
    *Löneförhandling 2 (ofta under FL): "Man får inget mer för att man ÄR föräldraledig.
    *Löneförhandling 3: "Man får inget för att man varit borta ett år och har därför inte utvecklats lika mycket som arb.kamraterna.

• benreagan

Mycket vanligt, tyvärr, att föräldralediga halkar efter i löneutvecklingen! Ett lönesamtal innan ledigheten låter som en bra idé. Se också till att hålla kontakten med din arbetsplats/din lokala fackklubb inför löneförhandlingarna under din ledighet.

Svar på tråden lönesamtal innan föräldraledighet?