• lillis mamma

    Hur skaffar man en svensk au pair till USA??

    Någon som vet hur man kan skaffar en au pair (svensk) till USA även om vi inte är amerikanska medborgare? Vi har båda VISA för 3 år och såklart då även ett national security number och vi vet en tjej ifrån Sverige som vill komma över till oss i januari. Alla tips är mkt välkomna!!!!!

    Tack!

  • Svar på tråden Hur skaffar man en svensk au pair till USA??
  • Fragglerock

    Via någon av de olika förmedlingar som finns, om ni inte tar någon som stannar olagligt som vissa (läs jag) gjorde!)

  • Tuplan

    Om ni vill ha en Au Pair lagligt så går ni till en Au Pair organisation i USA och den svenska tjejen går till moder organisationen i Sverige och så blir ni Pre-matched. Kostar visserligen en del pengar för båda parterna men skulle det inte fungera så kan ni ju alltid byta Au Pair.

    Jag åkte med STS vilket var Au Pair Care i USA

  • lillis mamma

    Tack för svar!
    Tuplan, var din värdfamilj amerikanska medborgare?
    Fraggelrock, är ni båda svenskar?

    Det som verkar vara problemet är att någon av oss måste vara amerikansk medborgare för att som svensk ta en au pair till USA men hur i hela friden har alla andra ex pats familjer gjort tidigare i USA? Alla här olagligt då eller kan man söka VISA till en au pair som medföljande till familjen?

  • Tuplan

    Min familj var inte Svensk men min kompis familj var det.. Båda föräldrarna var svenskar och ingen var/är amerikansk medborgare. De skaffade en svensk tjej genom en organisation. Och det var STS som jag skrev innan. Om man är en svensk familj så vill man ju gärna att barnen behåller språket när det ändå får engelskan genom tv, skola,kompisar m.m..

    Vet inte hur det fungerar med att skaffa medföljande Au Pair, tror att jag hört att det inte fungerar.
    Om man nu vill ha en Au Pair som inte går genom förmedling så är det att skaffa 6 månaders tursism visum och försöka förlänga under den tiden personen i fråga är där.

  • lillis mamma

    Tack för snabbt svar Tuplan!! Har redan skrivit ett email till STS I värsta fall får det nog bli turistvisum för henne. Vi kommer ändå att tillbringa hela sommaren i Sverige och där i så fall kan hon ju ansöka om nytt visum.

  • amnai

    Både STS och EF har au-pair. Men jag tycker du ska höra med amerikanska ambassaden i Sthlm, eftersom ni redan har en tjej som skulle vilja jobba hos er. Då kan ni säkert ordna visum till henne på ett eller två år.

    Riskera inte turistvisum! Tjejen riskerar att utvisas och bli portad från USA i tio år.

    /amnai, USA

  • rasajj

    Asse har ocksa auPairer, de heter Euraupair i USA, Jag akte med dem badea mina ganger.

    Vill ni absolut ha den tjej som ni redan kanner sa kolla med Amerikansk konsulatet vad som galler. De vet sakerligen battre an vi har pa fl.

    Jag skulle inte heller rekomendera olaglig aupair, dvs turistvisum... Min syster kom hit i 6 manader, och hon var tvungen att visa att hon kunde forsorga sig sjalv hela tiden for att fa stanna hela 6 manader.

  • lillis mamma

    Både EF och STS säger att jag eller min man måste ha green card eller vara amerikanska medborgare för att få ta över en au par Vi har arbetsvisa i 3 år men det dög inte. Morr! Vi funderar på att skicka hem henne var tredje månad men det är ju långt ifrån optimalt. Jag känner mig så ledsen för detta! Ska i alla fall ringa amerikanska ambassaden imorgon och höra vad de kan rekommendera. Alla andra tips är välkomna!!

  • Tuplan

    Jag skall maila min kompis som är svensk som har en svensk au pair och se vad han och hans fru gjorde.. Uppdaterar så snart jag fått svar..

  • lillis mamma

    Tack för att du vill kolla upp detta med din vän Tuplan! Ser fram emot att höra ifrån dig igen
    Sitter nu i telefonkö med amerikanska ambassaden i Stockholm och det går inget bra....

  • HeddaBigBum

    Jag har jobbat som aupair i USA (samma familj som Fragglerock faktiskt! ) och jag måste säga att jag träffade inga svenska tjejer som var där lagligt (som aupair). Kanske hängde med fel människor , men men...

  • amnai

    Jag har träffat flera svenska au-pairtjejer i stan jag bor, en timme från NYC. De har kommit hit via någon av de svenska organisationerna.

    Var själv au-pair i Los Angeles för... 20 år sen... och var då olagligt. MEN det var mindre koll vid gränsen på den tiden, mindre koll öht. Nu skulle jag aldrig rekommendera att någon kom hit olagligt.

  • rasajj

    Jag skulle aldrig rekomendera att komma hit olagligt, sarskillt ite nu nar klimatet runt olaglig immigration ar sa hett. Ev. konsekvenser for den som ar har utan ratt visum/ tillstand ar for stora...

Svar på tråden Hur skaffar man en svensk au pair till USA??