det var proppar i lungorna....
Jag hade precis fått reda på att jag väntade mitt första barn. Tisdagen den 22 september kontaktade jag min vårdcentral på grund av svåra smärtor i bröst, rygg och nacke, främst på höger sida. Sjuksköterskan på telefon rekommenderade mig att åka in omgående för att träffa läkare. Efter att doktorn undersökt mig (tryckt på muskler samt lyssnat på lungor) konstaterade han att det var en sträckning som troligen uppstått under sömnen eftersom jag vaknat med smärtorna. Trots att läkaren fått reda på att jag är gravid rekommenderade han inledningsvis Ipren (vilket jag påpekade som olämpligt eftersom jag är astmatiker) som inte heller rekommenderas för gravida. Han sade då att han skulle skicka ett recept till apoteket på en lämplig smärtstillande salva, gav mig råd om lämplig vilställning och försäkrade mig att jag inte behövde oroa mig för att det kunde ha något med lungorna att göra.
När jag samma eftermiddag besökte apoteket väntade ett meddelande från läkaren att ingen av de påtänkta salvorna fick ges till gravida och han bad mig därför rådgöra med apotekets personal om lämpligt liniment. Det fanns inget liniment som var godkänt för gravida och jag skickades hem utan smärtlindring. Apotekets personal rådde mig att åter kontakta landstingets sjukvårdsrådgivning eftersom de såg hur svårt jag hade att andas.
Eftermiddagen och kvällen genomleds under svåra smärtor och slutligen kontaktades sjukvårdsrådgivningen vid 23.00. De gav mig rådet att åka in akut till Falun. Väl inne på akutmottagningen konstaterade läkaren efter att ha undersökt mig, tagit lungröntgen och EKG att det troligen var lunginflammation eller lungemboli ? proppar i lungan. Jag fick tillbringa natten i Falun och på morgonen togs ytterligare prover samt magnetröntgen och det konstaterades att mina besvär berodde på fler proppar i båda lungorna samt vatten i högra lungsäcken. Läkarna var mycket allvarliga över mitt tillstånd och jag fick tillbringa åtta nätter på lasarettet och kommer få ta blodförtunnande sprutor under resten av min graviditet, samt upp till sex månader därefter. Jag är nu inledningsvis sjukskriven i en månad.
Visste du att detta ens var möjligt? Inte jag!