• EmmaJo

Eteriska oljor farliga?

Jag har både smort in mig och tagit fotbad med olja från indiska som innehåller eteriska oljor. Idag på Body Shop fick jag veta att eteriska oljor inte är bra under graviditet. Ska jag oroa mig för att ha ställt till med något nu? Är det någon som vet varför det är farligt?

• Svar på tråden Eteriska oljor farliga?
  • Västeråstjej

Hm, var på massage i början av min grav. och hon masserade med eteriska oljor där. Det var någon olja hon hoppade över pga att jag var gravid, minns tyvärr inte vilken det var nu... kan ha varit lavendel eller så var det den hon använde för att jag var just gravid. Nåja, du skulle ju kunna ringa nån sån där massör och höra för dom har ju koll på det.

• Themis

Skönhetsprodukter med eteriska oljor innehåller normalt inte så stor mängd att det kan ha en läkemedelseffekt, rena oljor är vansinnigt dyra.

Varningen gäller såvitt jag förstår främst de som ägnar sig åt massage med koncentrerade eteriska oljor eller möjligen om man brukar koka starkt te på medicinalväxter som t ex johannesört.

Enligt Shenets kemikaliedatabas ska man vara försiktig med följande:

"Exempel på eteriska oljor som ska undvikas, även utvärtes, under graviditet och amning, därför att de är livmodersammandragande, har hormonell effekt eller rent allmänt hör till de giftigaste:

? Gröna kryddväxter: Anis och stjärnanis, backtimjan och vanlig timjan, basilika, dragon, enbär och enbarr, fänkål, isop, malört, mejram, oregano, rosmarin, salvia.

? Örter: Angelika, geranium, jasmin, blå och romersk kamomill, muskatellsalvia, rölleka.

? Myntaoljor: Grönmynta, pepparmynta, pennyroyal, åkermynta (japansk pepparmynta).

? Kryddor: Kanel, koriander, kryddnejlika, lagerblad, muskotnöt, svartpeppar.

? Exotiska oljor: Atlasceder och virginiaceder, citronella, citrongräs, cypress, frankincense, galbanum, kajeput, kamfer, labdanum, liquidambar.

? Undvik också under graviditetens första sju månader: jasmin, under de första fem: citronmeliss, myrra, under de första tre: ros.

Vi talar alltså inte om att använda kryddor normalt i matlagning nu utan om de rena koncentrerade oljorna i växterna och dem kommer man normalt inte i kontakt med. Man får använda förnuftet, det mesta här i livet KAN ju vara giftigt i för hög koncentration.

• Lingon

Om du söker på gamla inlägg så har jag skrivit ett långt inlägg om vad som står i aromaterapiböcker. Lycka till!

• Anna500

En generell tumregel är att aldrig applicera aromamoljor/eteriska oljor på huden. 
    De bör alltid blandas ut med en basolja. Basoljor är relativt billiga oljor.

Vissa eteriska oljar har en kemisk reaktion om de exponeras för direkt solljus vilket huden kan ta skada av.

Svar på tråden Eteriska oljor farliga?