• Noni84

Kan man jobba inom samma bransch men på olika företag?

Just nu går jag på inringninig på ICA Kvantum. ett jobb jag bara kommer släppa om det verkligen behövs, jag trivs kanon där!

Men nu söker Lidl anställda, visserligen gillar jag inte Lidl på något sätt men ett jobb är ju ett jobb, eller hur?

Men jag är INTE villig att släppa mitt jobb på ICA för Lidls skull.Får man jobba på både Lidl och ICA, eller "måste" jag hålla mig inom ICA-handeln?

Om jag går på inringning på ICA, får man då "lov" att jobba inom Konsum, Lidl o dylikt??
    Någon som vet?

• Svar på tråden Kan man jobba inom samma bransch men på olika företag?
  • Jennie Brunflo

Berätta för ICA att du sökt på Lidl, så ska det inte vara några problem.
    Detta förutsatt att du har något slags anställningsbevis eller liknande på ICA.
    Är du bara timanställd utan någon bindning så får du jobba precis var du vill.

• TjorveniSkåne

Om Ica inte kan erbjuda dig så många timmar som du önskar vore det konstigt om de skulle neka dig att arbeta någon annanstans för att stadga kassan?

• Mrs Jane Doe

Problemet är väl snarare vad Lidl skulle tycka om att du jobbar timmar på ICA om du skulle bli anställd hos dem... Eller var det bara timmar där också...?

• Noni84

Nej då, ICA kommer inte neka mig söka andra jobb.Det är jag inte rädd för. Men kan Lidl begära att jag måste sluta öfr att börja hos dom?

Kan man verkligen jobba både på Lidl och ICA utan att det blir dumt? Tvvlar på att ICA skulle bry sig, men jag är inte så säker på vad Lidl tycker...

• Mrs Jane Doe

Om du får en anställning hos Lidl (tidsbegränsad, tillsvidare, prov) kan jag tänka mig att du skulle ha synpunkter på att du jobbade extra hos ICA - det är jag ganska säker på. Speciellt om det skulle vara ett heltidsjobb du fick... I sådana fall måste man ha sin ordinarie arbetsgivares tillstånd för att jobba extra någon annansstans...

• Noni84

Och hur stora möjligheter är det att dom verkligen godkänner att man "knäcker extra" hos en konkurrent?

Älskar ju min ICA-affär och nästintill all personal där  

• Mrs Jane Doe

Förmodligen inte så stor... sannolikheten alltså... Tyvärr...

• Noni84

Men kan man jobba i olika ICA affärer som inringninig? Då stöder man ju deras märke?

Likaså om man jobbar inom äldrevården och dylikt? Då kan dom väl inget säga?

• Nananas

När jag jobbade inom Coop fick jag inte jobba på Ica samtidigt iaf. De är ju rätt mycket konkurrenter.

*Let love be your energy*
  • Noni84

Jo, precis det var min tanke oxå. Dessutom så tror jag att jag tjänar mer på min inringning på ICA än vad jag ksulle tjäna som anställd på Lidl enligt vad vissa kompisar har sagt.

Men man borde kunna jobba som inringning inom ICA-affäer? och även inom andra branscher?

• Vickan I

När jag jobbade i klädbutik fick jag inte syssla med sk "konkurerrande verksamhet. Jag fick dock jobba med annat som inte hade med detaljhandel att göra.

• Carisma95

Vet inte hur "hårda" det är inom livsmedelsbranschen.
    Men när det gäller en del andra branscher är det väldigt känsligt sånt där. Har man fått jobb hos en konkurrerande firma, får man ofta inte ens jobba färdigt under uppsägningstiden, utan få gå hemma den månaden/månaderna med betalning, innan man börjar hos den andre arbetsgivaren.

• Noni84

Jag har svårt att tro att det skulle vara någon skillnad mot andra arbeten. Tror ingen arbetsledare vill ha en av sina anställda jobba extra hos en konkurennt.

Men åter till frågan; kan man vara kvar om man håller sig inom samma märke? Typ konsum i olika städer, ICA i olika städer osv.

Anledningent ill denna tråd är att jag älskar mitt jobb på ICA-affären men behöver och vill jobba mer än vad jag gör.Skulle lätt kunna gå på inringninig, bara man får ekonimin att gå runt.

• Nananas

När jag jobbade inom Coop var jag i två butiker i samma stad samtidigt. Så det går nog!

*Let love be your energy*
Svar på tråden Kan man jobba inom samma bransch men på olika företag?