• Sömntutan

På vilken sida sitter bilndtarmen?

Min äldsta kille har haft ont i magen till och från nu i ett par dagar, men jag har trott att det varit lite gaser osv. och inte tänkt så mycket på det. I går fick vi hämta honom från dagis då han hade feber. I dag så har han varit ganska pigg och inte så hög feber, men har klagat till och från att han har haft ont i magen. Nu ikväll fick han så ont så han grät och jag ringde då till sjukvårdsupplysningen och min man och han sitter nu på akuten.
    Sonen klagade på smärtor på höger sida av magen, men bilndtarmen sitter väl på vänster...eller?

Hjärtat tar aldrig semester....
  • Svar på tråden På vilken sida sitter bilndtarmen?
  • Miatanten

Skönt att läkare får kolla på det ifall det nu är blindtarmen! Lycka till!

• Mrs Jane Doe

Blindtarmen sitter på vänster sida - det stämmer... Men jag minns (tror jag - eller så är det en efterkonstruktion) att när jag opererade bort min började smärtan i höger sida och gick sedan över till vänster sida... Lite märkligt - men tydligen inte helt ovanligt (efter vad jag minns att det sas då...) men jag är nog ingen "säker källa" - det var över 25 år sen för mig... ;o)

• Katie

Höger, låter som en blindtarm.

Men det kan också vara förstoppning (man kan få feber), urinvägsinfektion. Och så har jag hört att små killar kan få nåt problem med pungen..som kan göra ont och de kan bli riktigt dåliga..har glömt vad det var, typ att en testikel vridit sig..

Lycka till!

• Mrs Jane Doe

Hoppsan - nu fick jag totalslint på höger och vänster - blindtarmen sitter såklart på höger sida - kollade mitt eget snitt för säkerhets skull eftersom jag verligen fick totaltilt i skallen här ovanför.
    FÖRLÅT att jag lurades - det var _inte_ meningen... *skäms* ...men annars stämmer mitt inlägg i hur det var... ;o)

Sorry igen!

• Katie

Patientens högra sida. Smärtan börjar ofta kring naveln eller på motsatt sida, refferd pain, kallas det!

• Sömntutan

Hmm frågan återstår..höger eller vänster? *ler*

• Sömntutan

Ok tack tjejer! Då är det ju inte omöjligt att det är blindtarmen...

• Mrs Jane Doe

Lovar - det är på höger sida - vill du se mitt ärr? ;o)
    (men förstår att du blir skeptisk - som sagt - sorry *skäms _verkligen_*)

• pluttmaja

Definitivt höger sida!!!
    Jobbar med sånt!!

• asaA

Japp, det är höger sida. Det klassiska med blindtarmen sk. vandringssmärta. Värken börjar ovan naveln för att sedan vandra nedåt. På barn är symptomen ofta lite mer diffusa eller svårtolkade eftersom de har lite svårare med att lokalisera smärta.

Hoppas att det bara är gaser er pojke har

• USK

Kan vara något som heter körtel buk kan man få om man har feber.

Körtlarna i magen som svullnar.

• Det ljuva livet

Testa med att trycka lite försiktigt på magen och fråga om det gör mest ont när du trycker eller när du släpper. Gör det mer ont när du släppt kan det vara blindtarmen.

Mamma³
  • Luddvar

Jag har hört att man kan prova att hoppa upp och ner. Om det gör skitont i magen kan det vara blindtarmen. Låter lite märkligt men det har jag hört.

• Ania

Opererade bort min blindtarm vid 7 års ålder och den sitter på HÖGER sida men det kan göra ont i hela nedre delen av magen. Trycker du på höger sida och han har ont så är det förmodligen det.
    Det kan också vara väldigt grav förstoppning min lillebror hade det och dem höll nästan på att opera honom för blintarmen men lyckades komma på att han var otroligt förstoppad och lät bli.

• Sömntutan
    USK skrev 2006-10-04 21:27:28 följande:
    Kan vara något som heter körtel buk kan man få om man har feber.Körtlarna i magen som svullnar.
    Det stämmer, det var de läkaren misstänkte...alltså inget fel på bilndtarmen. Tack för alla uppmuntarnde ord och bevis på vart blindtarmen sitter .
Svar på tråden På vilken sida sitter bilndtarmen?