• ålänningen

Sälja bostadsrätt utan mäklare, går det?

Någon som har vågat sig på att sälja sin bostadsrätt (eller köpt en) utan att en mäklare varit inblandad?

Alla erfarenheter och goda idéer emottages mycket tacksamt.

• Svar på tråden Sälja bostadsrätt utan mäklare, går det?
  • inkas

Vi hade just en spekulant här och kollade på våran...Vi ska sälja utan mäklare och köpa nästa utan mäklare åxå!

• delifi2

min syster sålde sin lähenhet utan mäklare, d går hur bra som helst, d ända man får göra själv är att själv ha kontakt med banken

• ålänningen

inkas, vad kul!

Har du några goda tips? Rent allmänt alltså.

Det jag undrar över är också det där med banken. Man måste ju först ha något typ av avtal som går ut på att man förbinder sig att köpa lägenheten, handpenning ska läggas med mera. Sedan har man ju ordna med överlåtelsehandlingar när köpet går igenom på riktigt. Hjälper banken till med allt detta?

Hur går en schysst budgivning till (om det nu blir någon) mm.

När kontaktar jag bostadsrättsföreningen (de nya innehavarna måste ju bli godkända).

Frågor, frågor:)

Alla som jag känner har anlitat mäklare, så nu litar jag på er goda FL-anhängare.

• Mini78

Vi ska också sälja vår privat... eller i alla fall så ska vi börja med att sälja den privat.. haha.. Får vi inte nåt riktigt napp så får det väl bli mäklare...

Första spekulanten kommer imorgon!

• Liwa1

Tänk på att ni som säljare blir ansvariga för dolda fel med mera. Att man tar en mäklare är bland annat för som har försäkringar vid ångerköp, kontraktskrivningar med rätt lagar i

Att sälja en lägenhet kan stå en mycket dyrt om man inte har riktiga kontrakt

Det är liksom mer än bara skriva på att jag köper och här är pengarna.

• Mini78

Liwa1:
    Jo så sant så, men man upplyser ju köparen om alla fel som man själv vet om... vår lägenhet är också hyfsat fräsch fortfarande, byggd -97 så vi har inte haft några stora problem precis.

• Mmmajsan

Jag köpte min lägenhet privat. Som jag förstod det hjälper inte banken till med några juridiska råd eller handlingar, bara lånelöfte till köparen.
    Den som däremot hjälpte till, var bostadsrättföreningen. De hade all info om lägenheten som man vill ha (senaste stambyten, kommande renoveringar, etc.) och kunde också erbjuda ett standardkontrakt.
    Min bostadsrättförening var ansluten till HSB, så då fanns också en medlemsavgift med som man var tvungen att lösa. Jag begärde också kopior på protokoll från senaste årsmötet, där det fanns siffror på föreningens budget och tillgångar samt eventuella åtgärder som föreningen planerar.
    10% är praxis för handpenning.
    Det finns många tips att få om du surfar runt lite bland olika bostadsrättsföreningar. Sök t.ex. på "sälja lägenhet" eller liknande på google.

• Sannah

Jag sålde min bostadsrättslägenhet utan mäklare.
    Trodde aldrig att det skulle gå, men det var en kille som fastnade för min vindsvåning och köpte den.
    Många var och kollade, men det föll på att det inte fanns någon hiss....

Lycka till!

• ålänningen

Tack för svaren alla hugade bostadsrättsägare. Nu har jag lite tips att gå efter. Det där med att kontakta bostadsrättsföreningen för ev. hjälp var fiffigt.

Är det någon som har lust att berätta om ni hade någon typ av budgivning (om det var flera spekulanter), eller sålde ni för det utsatta priset?

• Mmmajsan

De som jag köpte lägenhet av valde att sälja till mig för utgångspriset, trots att det fanns ca.3 till intresserade. De tyckte det "kändes bäst" att sälja till mig, de litade väl på mig mest, antar jag. (Så sådant kan ju också spela in, man kanske inte vill sälja till nån som verkar halvskum.)
    Men för dessa säljare så spelade priset mindre roll, de hade ändå tjänat såpass mycket på försäljningen. Så de hade liksom "råd" att välja vem de ville sälja till.

En annan sak - bostadsrättsföreningen kan också hjälpa till med att ge prisuppgifter på vad likvärdiga lägenheter sålts för under sista året. Iallafall gjorde min brf det, de förde statistik på sådant. Kan vara bra att ha som riktlinje när man sätter utgångspriset. Kolla också vad likvärdiga lägenheter bjuds ut för i samma stad/stadsdel, om möjligt. Sånt kan man hitta mycket om på nätet...

Svar på tråden Sälja bostadsrätt utan mäklare, går det?