• Sötnos

Färga mörkt hår ljusare

Jag fortsätter på färga håret-banan (skrev ett inlägg tidigare hur man färgar från blont till mörkt). Min vanliga hårfärg är alltså ungefär mörkbrun o nu undrar jag hur man kan få det nån/några nyanser ljusare (inte blont, utan mer ljusbrunt/mörkblondt)? Det går ju inte bara att ta ljusbrun färg för då händer väl inget? Nån som vet???

• Svar på tråden Färga mörkt hår ljusare
  • nattuggla

Man kan ta en mörkblond nyans och inte ha i det så länge så blir det så bra så!

• Sötnos

Jag trodde att ju längre tid man har i det, desto ljusare, men det är tvärtom alltså?!

• Linda1976

vill du ha ljusare fårg, måst eman i pricip alltid avfärga håret annars biter det inte..... anlita frisör är mitt tips.... det är alltid svårt att färga ett hår ljusar epå egen hand... risk för röda / gröna toner som inte e så kul...

• nattuggla

Jo, ju längre tid desto ljusare, men om du bara vill ha nån nyans ljusare så ska du inte ha i det så länge.

Själv använder jag mig av slingor för att få lite ljusare. Alltså medel för slingor, men använder det typ i hela håret. Har kanske en...nja, va ska man säga...nog e de väl mörkbrunt kanske...

• nattuggla

Jo, om man vill ha perfekt hårfärg, bör man nog anlita frisör. Själv brukar jag experimentera :)...tycker att det är kul...så jag har fått prova på det mesta...

• Sötnos

Vad är det för medel du använder då, nattuggla? O i vilken färg?

• Linda1976

slingor är en form av BLEKNING, inte färg! Med slingor tar du bort hårets naturliga pigment, med färg tillsätter du pigment... stor skillnad!

• Kajsan

Man ska alltid ha i blekningen rätt tid, ta aldrig ur det tidigare för då kan det bli missfärgat, ojämnt eller helt enkelt asfult
    Tipsar dig om att gå till en frisör och be dem om hjälp att köpa produkter där.

• nattuggla

Ja, en man KAN ta ur färgen tidigare, bara man tar och kollar en test så att det är bra färg!

Använder alltid Lòreal`s färger, dom har jag kommit fram till att e bäst. Har nog provat allt som finns på marknaden :) Nu senast hade jag mörkblond, har också haft blond (alltså av slingmedlen) och det har blivit bra resultat.

Men som sagt...vill man vara säker så e de ju frissan som gäller, jag tycker däremot det är roligare att prova själv!!

• Sötnos

Jag tycker också det är roligt att prova lite själv, det går nog att fixa till på nåt sätt om det blir lite fel . För ett tag sen provade jag en askblond färg med slingor till o färgen blev rena katastrofen med grå/blå konstiga slingor (men det gick som tur var att rätta till med slingorna man fick med o då blev det riktigt bra!)

• nattuggla

Jo, det mesta går att fixa :)

• mariah2

Jag kommer inte ihåg vilket märke det är men de blonda nyanserna kallas soft (ljusar upp 1-2 nyanser), intense (3-4 nyanser), och maximum (5-6 nyanser). Jag är mörk cendré (mörk råttfärg) i vanliga fall och använder intense.

• nanna74

Har svart hår och använder färgen askblond då jag vill ha det brunt/ljusbrunt. Märket spelar ingen roll men jag använder mest Lóreal

• dalla

Eller så kan du göra ljusaslingor. Då brukar håret se mera levande ut.

Lycka till!!

• Poena

Något att tänka på är att det här med hår och färg är väldigt individuellt! Helt beroende på ens hårstrån och den kvalité och tjocklek m.m. En färg och tid som funkar väldigt bra på en person, kan fungera helt olika på en annan, trots att man t ex har samma hårfärg! Så jag skulle i af gå in till en frisör och köpa fägen där, särskilt när det handlar om att göra håret ljusare. De har mkt bättre produkter och kan ge bra råd gällande just ditt hår också!

Svar på tråden Färga mörkt hår ljusare