• Meduziz

Vi med superlockigt ("nappy-hair")... Rakpermanent?

Jag har lyckats rakpermanenta håret en gång och det slutade med att jag var flintskallig på hjässan. INTE snyggt.

Nu undrar jag om det finns nån med afro som jag (alltså lockigt men men MJUKT hår, inte småkrulligt som är lite strävare och "hårdare") som hittat en rakpermanent som inte bränt sönder håret totalt?
    Och hur ska man hålla det rakt utan att behöva köra med läggningsvätska och hårfön jämt?
    De med afro som är hårdare och mer småkrulligt har ju också lite tåligare hår men jag som är blandbarn har ett mjukare och mindre tåligt hår. Därav min frågan. vill inte riskera håret igen nu när det äntligen vuxit ut igen..*S*

För att få ett hum om håret ser ut kolla länken..
    myspace-015.vo.llnwd.net/01161/51/09/1161229015_m.jpg

Ha en bra dag!  Glad

Meduziz the krulltott.
  • Svar på tråden Vi med superlockigt ("nappy-hair")... Rakpermanent?
  • seham

jag vet inte var du bor men i Malmö så finns det en salong som gör rakpermanent med plattång och resultatet blir jättebra och håret behåller sin glans och blir inte alls torrt.
    Min syster gjorde det och hon har inte alls afrokrull utan vanligt.Lycka till!

• E l l a

Optismooth blev jag rekommenderad av min frisör när jag fick ett infall att ta död på mitt självfall - jag provade det aldrig, men har hört från flera frisörer att det ska vara en jättebra metod, en av dem hade själv gjort det (hade jättejätte krulligt som faktiskt blev slätt och fint). Jag vet inte om det fungerar på alla sorters hår, men fråga en frisör, det verkar - av ryktet - vara jättebra.

• Meduziz

Jag är stockholmare men jag har inte hittat nån bra salong som kan sköta mitt hår.
    det är alltid nåt som går fel.

Ska kolla vad optismooth är för skoj.
    Tack för tipsen!

Meduziz at her best - meduziz.blogspot.com
  • Mrs Moneybags

Meduziz - tyvärr finns det nog ingen rakpermanent som håller håret rakt utan att behöva föna det efter tvätt. Mest skonsamt är väl att köpa en sån där huv och rulla upp håret på stora spolar och sitta under huven tills håret är torrt. De är lite dyra, men finns på Taj Mahal o andra ställen.

Vad gäller rakpermanenter så kan jag inte rekommendera någon eftersom jag inte själv rakpermanentar (har också afrohår). Men jag tror att det hela sitter i tekniken - att hitta en frisör som inte permanentar hela håret varje gång utan endast utväxten. När man permanentar hela håret gång på gång kommer håret oundvikligen att bli förstört och sönderfrätt. Det är en av anledningarna till att jag INTE rakpermanentar Jag vill gärna ha mitt långa hår kvar... Det är till midjan nu och betydligt lättare att ta hand om än när det var kort, eftersom det har lite tyngd nu. Tyvärr räcker det ju med en galen rakpermanent för att förstöra allt jobb man har lagt ner i flera år.

De råd som jag har fått av folk med fint rakpermanentat hår är att inte rakpermanenta oftare än 3-4 ggr/år, att alltid rulla håret och sitta under fön, att låta håret vila någon månad och inte föna alls då o då. Att självklart inte använda plattänger och annat på permanentat hår - direkt värme (tänger mm) är mycket mer skadligt än indirekt värme (fönar etc).

Du kan lätt få rakt hår genom att INTE permanenta dig och istället bara använda plattång när du vill ha rakt (ej varje dag). Det kan åtminstone jag och det ser faktiskt mycket bättre ut än rakpermanentat hår eftersom det har mer rörelse.
    Hoppas jag kunde vara till någon hjälp!

• Mrs Moneybags

Och förstås - att inte använda fler än en kemikalie på håret! Har du använt rakpermanent, så färga helst inte. Detta för att undvika slitage.
    Fast i mitt tycke är ju lockigt hår mycket snyggare än rakt
    Åtminstone på folk som ser ut som oss...

• Meduziz
    Blomstrande:  Tack för tipsen. Plattänger har man ju använt en hel del men det tar minst 5 timmar för mig då jag har TJOCKT och envist hår.
    Använder L'oreal's Hot-straight eller strait-line från Lantza men det håller inte i längden. finns det en gnutta fukt i luften så blir mitt hår GENAST lockigt igen.

Får ta och prova läggvätska och rullar igen. Dock har ju min hårfön kackat sej..
    Måste köpa en ny :)

Ha det bäst.
    Meduziz at her best - meduziz.blogspot.com
Svar på tråden Vi med superlockigt ("nappy-hair")... Rakpermanent?