• conspirelove

Palt recept önskas

Jag är så sugen på palt men det finns ju många sätt att göra det på.

Ni får gärna dela med er av era palt recept.

• Svar på tråden Palt recept önskas
  • jrf

Ja palt är ju super gott.Så här gör jag iallafall.

Råriver så mycket potatis jag behöver(rund potatis)
    Saltar med finsalt.
    Tillsätter vetemjöl så att smetsen blir fast,kan behöva mer mjöl när jag ser hur den går att forma.

Maler rimmat sidfläsk.

Kokar upp vatten o salt i en stor paltgryta.

Blöter händerna i vatten för varje palt som ska formas,
    går ju med mjöl också men det har jag aldrig provat.
    Mäter upp med en matsked i handen hur mycket smet jag vill ha
    trycker dit en klick med fläsk o formar den till en rund boll
    o sen ner i det kokande vattnet.
    Låter dom sen koka i en timme ungefär.
    Serverar med smör o lingonsylt.

Hoppas du förstår det jag skrivit annars får du väl säga till.
    Lycka till!!!!!!!!

• gabriella83s mamma

Man kan sätta till rågmjöl oxå om man vill.Det gör jag iallafall

• jrf

Nej man kan sätta i lite grahamsmjöl också om man vill det gör min mamma,men jag vill ha så äkta pitepalt man kan komma.

• My05

Gammal Pitebo... men sätter nog i lite grahamsmjöl eller råg ändå

• Thursday

Åh, nu blev jag toksugen på palt. Men sist jag gjorde det här nere i söder vart jag mobbad på jobbet när jag hade med palt i lunchlådan...

• siamesen

Jag gjorde det igar..blev jättegott

• My05

Idispidis; förlåt men jag kan inte låta bli Bjud dom på palt/dom blir omvända

• Jennybates

Haha, jag får oxå många konstiga blickar på mina osmakliga gråa bitar i matlådan här nere... "Å jävlar va smööör du taar!!!" Är en annan vanlig kommentar...Visst är det kul?

• Velan

Egentligen ska det ju vara kornmjöl i äkta palt, men det har jag aldrig. Jag brukar ta vetemjöl. I övrigt är mitt recept väldigt likt det som jrf besrkiver. Mums!

• Bappalén

Mmmmm, visst är palt gott?!
    Hemma har vi alltid ätit med smör och sirap som man rör i hop. Onyttigt?! JA. Gott?! JA

• Cuthalion

Stekt palt (dagen efter) är ju sååå gott med lingonsylt! Då skulle de få mobba mig bäst de ville på jobbet

• Cuthalion

Kan ju lägga till att som mamma gör det så är det riven potatis och vetemjöl. Sedan formar hon hyfsat stora klumpar som kokas. Till det serverar vi sky, stekt fläsk och smör. Inget fläsk i palten alltså

• Juniphé

Hemma hos mamma utanför Gällivare gör vi palten som följer:

Massor med skalad potatis + 3-4 kalla kokta potatisar
    (Rives eller males i köttkvarn)
    1 stor gul lök
    (Rives eller males i köttkvarn)
    Salt
    (ca 1 msk)
    Vetemjöl/Dinkelmjöl
    (blandas med potatisen och löken tills konsistensen är såpass tjock att paltsmeten inte rinner mellan fingrarna... men inte heller för hård så att man kan rulla bollar som behåller formen)
    Rimmat sidfläsk i tärningar
    Lägg paltsmet i handen, lite sidfläsk i mitten, vik uppkanterna och forma till en lös boll. Lägg genast ner i kokande saltvatten (Mycket salt ska det vara!) med hjälp av träslev. Låt sleven sakta föras till botten och där låter du palten försiktigt rulla av.
    Rör ej om i vattnet... palten är ömtålig.

Serveras med stekt sidfläsk, äkta smör (kallt) samt lingonsylt.

MUMS!!!

• emma04

ett litet tips är att krama ut mesta av vattnet ur den rivna potatisen först, för annars får man tillsätta så mycket mjöl så paltarna lätt får en "stampig" konstistens.

• TyraLi

Äter ni inte blodpalt? Det är gotta-mums...

• dio

10 neva foil å kornmjöle.En litn pili gröut å vatn.Nager koke päro å lek mang råreve å så nalta sålt.Hack nå fläsk öti inkråme.Räid däigen lagom tjåck.Knod ihop fläske så hä blei som en liten moil.Kle moiln vä nalta däig så hä blei som en större moil.Hev dömjen nede en groit vä kåoke vatn så nalta sålt.Lett dem stå å kåoke en teim. 
    Im Pretty Sure I got my car pregnant!
  • nallea

följer receptet bak på kornmjöls förpackningen fast vi steker sidfäsket först innan vi fyller palten. (så gör min far å jag iallafall, å hans mor osv)

fast degen skall vara fortfarande lite kladdig för att om den blir för hård så blir palten så.. (hittar inte rätt ord, inte riktigt seg men de är nog de bästa jag kan komma på).

• NennasuS

River potatis, tillsätter salt, ägg och mjöl i smeten.

Steker tärnat bogfläsk och hackad lök, sätter lite grann i varje palt.

Kokar ca 20 -30 min

Voila!

Svar på tråden Palt recept önskas