• Guldskimmer

Hur skaffar man trådlöst internet?

Okej skratta åt mig nu men jag är _helt okunnig_ på det här med datorer därför frågar jag.

Vi har bredband nu, det tråkiga är att det är en hel hög med sladdar och lådor och grejor i hallen och en lååååång sladd som ringlar sig från hallen och in i vardagsrummet in i vår bärbara dator.

Hur går jag tillväga för att få trådlöst?
    Vad behöver jag köpa och hur mycket kostar det ca?
    Svårt att koppla in själv? (bredband klarade jag koppla till själv *stolt*)

• Svar på tråden Hur skaffar man trådlöst internet?
  • Dinturiel

trådlöst modem.. alltså en dosa med sladd som du stoppar in i väggen,och sen sätter du en antänn(som följer med) på datorn. Vi har så.. fast en router.

Har ingen aning om märken eller så, menkan höra med maken när han kommer hem nån gång ikväll...

• Dinturiel

ah.. det var en bärbar.. ok. Då behöver du ett trådlöst moden/router och ett trådlöst nätverkskort till laptopen.

• jacke83

Du behöver en trådlösrouter, det är allt om din dator har stöd för trådlös anslutning

Finns en uppsjö av dem på marknaden, sedan kan du välja att skrota ditt nuvarande modem och köpa en router med inbyggt modem eller så köper du en router utan modem.

Köper du ett utan modem så kopplar du modemet till routern.

• Guldskimmer

Ok, trådlöst modem och trådlöst nätverkskort alltså.

Tack Dinturiel!!

Någon som vet ungefärlig kostnad?

Hur lång är räckvidden, kan man ta med datorn upp på övervåningen tex?

• Redbit

...det är inte så svårt att koppla ihop detta sen, men kom ihåg att se till att ingen annan kommer åt din dator över det trådlösa nätet! Görs enklast genom att kryptera nätet - hur du gör står garanterat i instruktionsboken till routern/modemet.

Jag och min sambo delar bredband med grannen (halverera kostnaden) via trådlöst nät som vi krypterat. Men datorn kan lika gärna kommunicera via 3 andra trådlösa nät i grannskapet som är helt okrypterade...

• Guldskimmer

Jacke83: du menar om min dator har stöd för trådlös anslutning så behöver jag inget trådlöst nätverkskort? Hur kollar jag det då?

Modemet har vi fått av bredbands leverantören så då är nog det bästa att jag köper en router och kopplar till modemet.

• Dinturiel

utgick från att du inte hade trådlös anslutning i laptopen. De nya har inbygt modem numera...

• Guldskimmer

Himmel vad duktiga ni är allihopa, och snälla *blir nästan lite rörd* Nu ska vi ut och shoppa nödvändiga tillbehör! hrm jag menar en router -nu lät jag kunnig va

Tackar så mycket!!

• Dinturiel

Hehe be om hjälp i butiken så får du nog ännu bättre hjälp Lycka till!!

• trulisdaddy

hum, jag brukar surfa på grannens....

• SVejsan

Tänk på att har ni bara 1 bärbar dator och adsl (ingen 100 mbps-fiber) och inte har något behov att dela filer med ytterligare en dator i lägenheten/villan så räcker det (gott och väl) med en trådlös router/nätverkskort som klarar max 54 mbps. (med hastigheten ovanför så är risken för inkompabilitet mellan olika fabrikat större också).
    Ett alternativ till att använda ett PC-card -baserat nätverkskort dvs en som man trycker in i ett därför avsedd slot (intag) är en usb inkopplad, den kan du flytta om ni investerar i en stationär dator. Nackdelen med dom är att de sticker ut mer (och är därmed lättare att bryta av...)

• Guldskimmer

Tack Svejsan, det var just vad jag undrade lite på när jag satt och surfade runt i nätbutikerna. Vi har en hastighet på 10 Mbit/s står det här, så da kan jag alltså satsa på en router med 54 mb/s då som du skrev?

• MangeNnkpg

Den routern funkar jätte bra till den uppkopplingen

• SVejsan

En 54mbps funkar nog lysande till er... (Vi trivs med vår netgear-router, enkel att få upp på banan , och betydligt bättre rykte än D-link:s). I praktiken brukar man få ungefär hälften av angiven hastighet...(beroende på avstånd, väggmaterial osv), se också till att ni INTE har en trådlös telefon (går på samma band, 2,4 ghz, eller mikrovågsugn eller liknande mellan datorn och routern... då kan ni få störningar!! Oavsett fabrikat...

• snillis

Vi har en D-link och vi har både micro, trådlös telefon och baby-watch och lite annat smått och gott emellan och det brukar inte vara några störningar.

Supersmidigt är det i allafall

Svar på tråden Hur skaffar man trådlöst internet?