• Nalle Puh73

Åksjuka, vad gör man?

Det är bara att konstatera W måste vara åksjuk. I stort sett varje gång vi åker bil så kräks han massor. Ibland så hinner vi bara några km, men oftast kräks han efter 2-3 mil. Vi kan snart inte fara någonstans. Vad kan man göra för att hjälpa honom? Inte kul att se att han mår illa när han måste åka bil. Både jag och hans pappa var åksjuka som barn (jag kan känna lite än), så han har nåt att brås på tyvärr. Skulle han få se framåt skulle det säkert gå bättre, men det är ju många år kvar innan vi får/kommer vända stolen. Tacksam för alla tips och råd.

• Svar på tråden Åksjuka, vad gör man?
  • SaramedM

Du kan f¨å åksjuketabletter utskrivna av läkare

• Bigfoot

Hur gammal är han? Postafen får ges till barn som fyllt ett eller väger 10 kg, enligt vår läkare. Huskurer hjälpte tyvärr inte vårt barn

/Biggis - mamma och monster
  • Bigfoot

Dosen är en kvarts tablett.

/Biggis - mamma och monster
  • Mrs Mattsson

det finns ju åksjukearmband på apoteket, vet inte men dom kanske funkar på små barn? det är ju inte samma sak som tabletterna.

♥Min familj♥
  • Rorca

Man kan ge postafen men man ska alltid prata med läkare om det först.
    annars är ju tipsen att stanna ofta.
    jag har 2 barn som blir åksjuka lätt och då menar jag väldigt lätt. Ibland klarar de inte ens en tripp på en mil.
    Men det har hittentills löst sig utan åksjukepiller
    Men det kan ju vara en bra lösning om man måste köra mycket att prata med en läkare om det och därmed få rätt dosering osv hur man använder pillren..

ps pojken min är 5 år nu och åker frammåtvänd men är åksjuk ialla fall så vänd inte på barnet i förtid för att tro att det hjälper det är inte alls säkert.
    samtidigt så är det ju säkrare att åka bakåtvänd så länge som möjligt.

• Nalle Puh73

Rorca: Har pratat med Bvc och hon sa att skulle testa med Postafen. Men jag tänkte om det finns något annat knep, risken är ju att han blir så trött av dom. Vet att jag brukar bli det när jag tar dom mot illamående vid migrän. Vi åker bara bil utanför samhället där vi bor om vi absolut måste, fast det skulle vara trevligt att ibland kunna åka in till ex. stan utan att måsta fixa barnvakt och lämna honom hemma. Kommer inte vända barnstolen än på några år (han är 17 mån), säkerheten kommer först. Blir kanske bättre när han blir äldre och kan säga till när han mår illa så man kan stanna i tid, nu märker man bara lite att han blir tyst och sen kräks han. Det är inte kul att ha kräka fulla barnbilstolen och över hela William. Ombyten har vi alltid med men sen måste man ju ändå sätta honom i den ner kräkta stolen tills man är framme. Blir många ombyten bara för att åka en sväng till stan.

• Rorca

jag har lite plastad frotte i bilstolen det skyddar väldigt bra
    sen extrakläder och en petflaska med vatten är alltid med. och handuk.
    Nä det är jättetråkigt när de mår illa
    min 2.5 åring talar inte om innan än heller
    5 åringen han kan säga snabbt "nu går det inge bra" men då har man typ ett par minutrar på sig bara att hinna stanna på.
    man blir duktig på att känna av stämningen i bilen däremot jag brukar samtala med dem så hör man på svaren hur de mår.
    men en 17 månaders är lite liten för att man ska hinna känna av det ja
    Hoppas ni hittar en lösning
    ska man på semester åka lite längre är ju åksjukepiller bra då men ja man blir ju trött av dem.

• SaramedM

Ett praktiskt tips när det gäller kränkningarna är att köpa spypåsar på apoteket och ha framme med den som sitter hos honom.

Ingefära säga linda illamående

Det finns ett slags armband som ska trycka på punkter på armarna som också ska lindra( hälspkosten)

En sak som M kräks av är jos, det är tydligen väldigt slembilande har jag hört.

Fråga på apoteket eller häslokosten efter tips

Lycka till

• Rorca

ja har man en som kan sitta jämte barnet så löser det ju många problem
    Själv har jag 3 barn i baksätet pågrund av airbag fram så där får ju ingen vuxen plats.
    Men en vuxen bak om plats finner är ju toppen.

• Nalle Puh73

Vi har W i baksätet om vi åker båda vuxna, så jag sitter bredvid honom, är inte jag med flyttar min sambo stolen fram så han har koll på honom. Problemet för oss är att man inte märker så mycket innan han kräks och då sprutar det bara ur honom. Har försökt lägga ex. badlakan över hans knä för att fånga upp det mesta, men det far överallt i allafall. När jag sitter bak med honom försöker jag hålla ett öga på honom hela tiden , men man hinner ändå inte med. Har just nu en nerkräkt barnstol igen stående i hallen, så nu är det bara att plocka isär den igen och tvätta den. Inte så kul, men vad gör man.

• Megg

Det finns hjälp att få! Prata med läkare och få recept.

Det finns särskilda droppar (har glömt namnet) att ge till små barn som blir åksjuka.

Om du har barn som är 3-4 år och bor i närheten av Danmark eller Norge så kan jag också tipsa om en medicin som inte längre finns i Sverige (inte ens på recept) men som är receptfri i dessa länder, nämligen Marziné. Enligt förpackningen kan den ges även till mindre barn. Och det är mer effektiv än Postafen!

Ni som vill testa Postafen ska inte vara så rädda för trötthets-biverkningar - det är så olika för olika barn. Vissa somnar direkt, men mina två är helt opåverkade! En hel tablett var och 8 timmar i sträck i bil från Sälen till Malmö - men de sov inte en minut! Hur pigga och glada som helst. Och ingen åksjuka. De klarar inte mer än 30 minuter utan att bli åksjuka annars...

Svar på tråden Åksjuka, vad gör man?