• LillFrida

Ska donera nästa vecka...

Idag är det torsdag, vilket innebär att det bara är ca fem dagar kvar tills det är dags för mig att donera ägg.
    Har snällt tagit mina sprutor i en vecka och allting har gått bra, men börjar känna mig ganska tung och öm i magen, börjar bli jobbigt att gå... Det känns som om jag har en liten, svintung boll i magen som åker fram och tillbaka när jag går, så jag är glad att jag inte behöver hålla på med hormonerna sålänge till. Tror inte jag skulle palla med så mycket längre till, så jag har fått en helt ny respekt för alla gravida kvinnor, ni är superduktiga!
    Så, på måndag eller tisdag bär det av till Karolinska igen, har fått göra alla blodprov och undersökningar här i Västerås, men för plockningen måste jag åka till Stockholm.
    Jag funderar mycket på det personliga brevet, men jag har inte bestämt mig ännu för om jag ska skriva nått eller inte, och vad jag i så fall ska skriva...
    Jag hoppas sååå att det ska gå bra för den som blir mottagare till mina ägg och att det inte uppstår problem på något vis, har man kommit så lång så orkar man nog inte så många fler besvikelser...
    Så... Skulle bara skriva av mig lite, och säga till alla som väntar att det blir er tur... Det är nu någons tur på mon/tis!
    Kram!

• Svar på tråden Ska donera nästa vecka...
  • famgiger

Även jag har funderat på att donera ägg. Var vänder man sig? Hur gjorde du?

• ledsen79

Ni som donerar era ägg...
    Ville bara säga att ni har verkligen ett hjärta av guld...
    Kramizzar

• Fiaflopp
    famgiger skrev 2006-10-05 16:15:41 följande:
    Även jag har funderat på att donera ägg. Var vänder man sig? Hur gjorde du?
    MAn kontaktar Huddinge Sjukhus,fertilitetsmottagningen

för att hjälpa en spec preson fram i kön så uppger du dennes namn och ev personnummer till dem så de vet vem som ska fram i kön.

NI ÄR ÄNGLAR!!
  • famgiger

Fiaflopp:

Måste fråga...Är det bara i Huddinge man kan göra detta. Bor i Göteborg...några mil bort...*synd i så fall*.

• LillFrida

Det finns i Uppsla oxå, men det hjälper ju inte avståndsmäsigt... Vet faktiskt inte om fler sjukhus håller på med det här.
    Jag har några mil till Huddinge, men jag behöver bara åka dit två gånger, först för den inledande undersökningen och sen för själva plockningen, alla sjukhusbesök däremellan får jag göra på Västerås lasarett, så jag antar att även du kan göra de flesta besöken hos en närmare mottagning om du verkligen är intresserad!

• famgiger

Ska höra med fertilitetsavd. på Shalgrenska Sjukhuset här i Gbg. Men tack för tipsen.

• Fiaflopp

Jag tror att det är huddinge och uppsala som gäller men är lite osäker där...

famgiger skrev 2006-10-06 13:03:28 följande:
    Fiaflopp:Måste fråga...Är det bara i Huddinge man kan göra detta. Bor i Göteborg...några mil bort...*synd i så fall*.
  • Venus

SU i Göteborg gör det

Det var där jag donerade ägg för snart 1 år sedan...
    De blir överlyckliga när man ringer

Lycka till LillFrida och ni övriga som vill/funderar på/ska att donera!!!

• LillFrida

Sådär, nu var det avklarat!
    Kom dit en halvtimme försent, men det var de beredda på eftersom jag åkte ganska långt för att kom dit.
    Snygga strumpor och sjukhusrock blev jag tilldelad och sen låg jag en stund på britsen och slappade, kände hur blodtycket steg trots att jag inte kände mig nervös...
    Väl på plats var drogerna ganska bra att ha, de började släppa mot slutet och då gjorde det ganska ont, så tackar tackar, kemiska preparat.
    Efteråt visade det sig att de fick 24 rackare av mig, så jag var ganska så produktiv! Har inte haft några speciella problem efteråt, lite svullen och lite öm, men inte mer än jag var av hormonerna, så om ett par dagar är jag fit for fight igen!
    Och eftersom det blev såpåass många ägg så kommer jag få två mottagare, vilket jag är riktigt glad över!

• Maskros67

Lillfrida! Vilken underbar person du måste vara!!!
    Jag tackar på dessa två kvinnors vägnar för att de får använda dina ägg.

Själv väntar jag på att få insatt mina egna imorgon, detta är sista försöket. Fick inte reda på detta om äggdonation förrän jag redan hade förbrukat mina landstingsförsök. Har haft lite kass kvalitet på äggen, men det ser lovande ut den här gången.

Tack ändå för att det finns sådana människor som du! Ni får nog en stor guldprick i himlen!

Kram M.

• LillFrida

Man tickar och tackar för allt stöd, det känns kul att få en gångs skulle få lite creds för det man gör! ;)

• Fiaflopp

Oj oj inte bara en underbar människa är du alltså utan även en riktigt bra värphöna

GULDROS till dig för din insats!!

Om ca 1 vecka ska lilla jag bli intervjuad av Aftonbladet om hur det är att stå i kö för ÄD,barnlöshet,utanförskapet som blir,känslor,ivf mm mm mm
    Vill mest göra detta för att få folk (läs politikerna) attt fatta att det måste ut mer ersättning till de som donerar och framföra att det faktiskt inte ens alla som VET att man KAN donera äggceller...

• Safira

En stjärna där uppe till dig...............eller rättare sagt fler stjärnor till dig. Önskar det fanns fler som du.
    Hoppas snart på att få komma i kö i Örebro, har hört att väntetiden är 1-1,5 år. Har gjort 3 försök själv, men det har du kommit fram att jag har dålig äggkvalite.

Verkligen det är STORT gjort av dig att göra det du gör.

• Pingvinen Blomma

Tjenixen allesammans..!

Hur går det till när de plockar äggen?

Jag har slutat med hormonerna nu och har inga planer på att skaffa unge själv så då kan man ju kanske slå till på detta. DOCK är jag RIKTIGT RIKTIGT RIKGTIGT sjukhusrädd m.m..

Grymt gjort av dig..!

• Skorpion77

Hejsan! Ville bara påpeka att fler kliniker än Huddinge tar emot utför äggdonationsbehandlingar, ifall det finns fler vänliga själar där ute. Örebro, Sahlgrenska, Linköping, Uppsala... vet inte hur det är med de skånska klinikerna?

Äggplock fungerar lite olika från klinik till klinik vad gäller utförandet, men principen är att man tömmer äggblåsorna på vätska och ägg genom att göra en transvaginal punktion (man går in med en nål via slidan, in i äggblåsan och använder en pump för att tömma ut vätskan). Man får den smärtlindring man behöver, en del kliniker använder narkos.

• MissC

Vilken ängel du är och vilken värphöna sen! Hoppas det blir många goda resultat av skörden. Tänk att det finns så goda människor som du. En stor eloge till DIG! KRAM

Svar på tråden Ska donera nästa vecka...