• LilleSkutt

1 vecka sedan förlossningen, klåda -svamp?

Jag har sådan klåda i underlivet... är det vanligt med svamp efter en förlossning? Huu, jag tycker att det är så hemskt att gå omkring med binda, det känns så tätt...

Förrästen hur länge blöder man? MÅSTE man blöda 6-8 veckor???

• Svar på tråden 1 vecka sedan förlossningen, klåda -svamp?
  • Hilti

Vet ikke om det er svamp du har.
    Jeg har nettopp sluttat å blöda ca 4½ vecka efter förlossningen. Nå rekker det med trosskydd. Håper du slipper 6-8 veckor.

• AME79

när första barnet kommit och en vecka hade gått så kliade det fruktansvärt på mig trodde först det var stygnen men det var mask hittade några i bindan så jag fick någon medicin för att bli av med det.

• Junija

Om du blev sydd så är det säker stygnen som kliar.

Men du kan ju alltid ringa mvc och fråga vad du kan göra för att lindra klådan.

• LilleSkutt

MASK? Hur kom den dit?

• AME79

vet inte men läkaren sa att det var vanligt bland barnfamiljer troligen fick jag det på bb delade rum med en omföderska och hennes barn var på besök

• niiina

Å fy, så där var det för mig med Det var dock inet svamp jag hade. Det blev helt enkelt för instängt där nere. Jag fick tipset att ligga utan trosor ett tag med handduk under, så ofta det var möjligt, det var jätte skänt att bli av med bindan ett tag. Sen titade jag upp på min mödravårdscentral 3 veckor efter förlossningen och frågade när man kunde gå över till tampong. De sa då att man fick känna efter lite själv, om man kände sig återställd och var nog amed hygienen så var det helt ok att använda tampong och äver bada i badkan. Alla bm på min Mvc var samlade när jag frågade detta och alla var överens. Fast du för kanske vänta nån vecka till. Det är en ren befrielse att bli av med bindan.

• Nina 78

Jag kliade oxå väldigt i början, men jag tror att det avr just för att det var så instängt...., ta många långa duschar..., det lindrade tyckte jag å byt binda mkt oftare än vad du egentligen behöver..... badda med kallt vatten funkade oxå OK.

Hoppas att det ger med sig.

Mitt avslag slutade efter ca 4 veckor, men då var det mest flytningar...

• Full av förhoppning

Jag fick samma... jag fick tipset om att smörja med canesten salva i slidöppningen. Jag kan tipsa om en supergrej... ikeas tvättlappar ... vik en tredubbel på längden och lägg som en binda i trosorna och använd så luftar det mer och är inte lika instängt som en binda. sitt även på en handduk utan trosor och lufta mycket.
    Mitt avslag har övergått till blod nu efter fyra veckor, tror jag har fått tillbaka mensen nu...

Lycka till!

• LilleSkutt

Hej!
    Skulle bara meddela att jag var på spec.mödravården idag! det var stygnen som kliade och sved, så läkaren tog bort dem!

Ett råd som jag fick var att sitta med stjärten i en balja med vatten och grönsåpa... ja, jag vet, det låter helknäppt! Det är bra för läkningen och så... Jag ska pröva det ikväll, när mina gäster har gått hem !

Svar på tråden 1 vecka sedan förlossningen, klåda -svamp?