• Smurfas

Tampong efter kjejsarsnitt?!?

Kanske är det en dum fråga, men när kan man använda tampong efter att man har gjort kjejsarsnitt?

• Svar på tråden Tampong efter kjejsarsnitt?!?
  • Gärdvall

Borde väl vara när man fått mens igen. Man ska ju aldrig använda tampong under tiden man har avslag, pga infektionsrisken.

• Baronessan

När du får din mens... När skulle du annars ha en tampong?

Det har aldrig funnits ett barn så underbart att inte mamman varit glad att det somnat.
  • Rorca

Inte till avslaget eftersom man trots kejsarsnitt är infektionskänslig i underlivet ialla fall.
    så bindor som gäller där så länge avslaget varar.

• Gisse the one and only

Nej man har avslag som vanligt, som efter en vaginal förlossning, så nej inge tampong efter snitt men dock när mensen kommer igång som vanligt.

Stryk mig medhårs....annars
  • Smurfas

Ok, så när mensen har kommit igång så kan man använda tampong då? (5 mån. för mig) Jag blev lite osäker bara med tanke på att man inte kan sätta spiral första halvåret osv. Men det kanske har någon annan förklaring?

• Baronessan
    Smurfas skrev 2006-10-05 17:05:16 följande:
    Ok, så när mensen har kommit igång så kan man använda tampong då? (5 mån. för mig) Jag blev lite osäker bara med tanke på att man inte kan sätta spiral första halvåret osv. Men det kanske har någon annan förklaring?
    Var har du hört att man inte kan sätta in en spiral första halvåret?

Jag satte in spiral 12 veckor efter kejsarsnittet.
    Det har aldrig funnits ett barn så underbart att inte mamman varit glad att det somnat.
  • MamsenJ

va? kan man inte sätta in spiral första halvåret?! min bm sa att jag bara skulle höra av mig innan efterkontrollen om jag ville ha en spiral insatt då.

• Rorca

spiralen kanske beror på hur kejsarsnitter sitter?
    skiljer väl på vaginal förlossning och kejsarsnitt där kan jag tänka mig för vid kejsarsnitt är det ju ytterligare ett sår i livmodern som inte är naturligt

svammligt men :)
    kan vara att det beror på kejsarsnittet att man rekomenderas vänta med spiral

• Gisse the one and only

Men det kan bero på hur snitte är lagt och vilken typ av snitt det är samt ev komplikationer.

Stryk mig medhårs....annars
  • Smurfas

Det var min BM som sa att man inte kunde ha sprial förrän 6 månader efter kjejsarsnitt.

• Baronessan
    Smurfas skrev 2006-10-05 17:55:54 följande:
    Det var min BM som sa att man inte kunde ha sprial förrän 6 månader efter kjejsarsnitt.
    Hon menade nog iså fall att DU inte kan ha det...? "Man" stämmer ju inte då både MamsenJ och jag har fått spiral tidigare än så och vi båda är snittade.
  • Smurfas

Nej det var generellt, hade inget särskilt med mig att göra. Jag vet inte varför hon sa så, ifrågasatte det aldrig?

• HMN

Även jag blev snittad och fick spiral insatt efter 12 veckor, läkaren rekommenderade t o m att inte vänta längre eftersom det kan innebära att livmodern drar ihop sig för mycket pga amningen så att spiralen blir svår att få på plats.

Mitt snitt var dessutom mycket komplicerat pga att livmodern sprack under operationen, men det var ändå inget hinder för spiralsättning efter 12 veckor.

• Det ljuva livet

Min bm sa till mig när jag ville sätta in spiral på efterkontrollen att det "nya" är att man ska vänta ca 6månader efter. Livmodern är tydligen för mjuk innan dess.

Mamma³
  • MamsenJ

Men då håller min bm fortf. på med det "gamla" fy vad dåligt! för mitt barn är 3 mån yngre än ditt,Värsta Supermamman.

• helene306

Till mig sa bm att de gärna inte vill sätta in spiral så länge man ammar och här på Fl har jag läst att vid snitt kan spiralen fastna i ärret. Jag satte in spiralen 8 månader efter snittet. Egentligen avrådde de och ville att jag skulle amma färdigt, men jag visste ju inte hur länge till jag skulle amma, så jag stod på mig och begärde tid. Det visade sig sen att de inte vill sätta in pga att livmodern kanske inte fått tillbaka sin normala strl, men det kollar de ju då de mäter djupet på livmodern.

F+H=D
Svar på tråden Tampong efter kjejsarsnitt?!?