Råd i vårdnadstvist?
Hej!
Min bror ligger fn i vårdnadstvist och jag undrar om det finns fler därute som har erfarenhet/kunskap om sådana här saker som kanske kan kasta ljus över saken. Brorsan har en 1-årig son med en kvinna i samma stad. De är gifta, men nu separerade. Första 4 mån tog hon hand om barnet, sedan tog han hand om honom under 5½ månad, då hon studerade.
Efter det skar det sig mellan dem och han flyttade ut. Det var lite drygt 3 mån sedan.
Sedan dess får han träffa min brorsson 1½ dag/v, en eftermiddag och en heldag. Dessutom kan han få träffa sin son en kvart om dagen efter jobbet, om det passar henne just då. Pojken får inte sova över hos honom, eftersom mamman anser att det kan skada honom att inte sova i sitt hem, med henne. Lämplig ålder för pojken att börja övernatta hos pappa, tycker hon är om 2 år, efter att han fyllt 3. De har varit till soc och familjerätten där och försökt reda ut oenigheterna, men inte kunnat samsas. Min bror hade ett förslag på att få ha pojken varannan helg, samt utöver detta 1½ dag/v. Detta godtog hon inte, pga att pojken då skulle sova över hos pappa varannan helg. (Det blir ju naturligtvis också väldigt lite tid för oss med pojken, hans släkt på pappas sida får knappt träffa honom och det finns dessutom så lite tid till det när han är hos pappa.)
Saken gick därför till Tingsrätten. Där träffade de en domare, som enligt min bror ville ha det hela överstökat, eftersom sådana här saker "inte hör hemma i Tingsrätten utan borde lösas mellan föräldrarna". Domaren hänvisade dessutom till ett allmänt psykologutlåtande (min brorsson har ej träffat någon barnpsykolog som gjort ett dylikt utalande), där någon psykolog yttrat sig om att barnets plats är hos modern. Tingsrättens beslut blev att återföra frågan till socialtjänsten.
Jag tycker det hela känns väldigt konstigt - varför kan inte en 1-årig pojke få sova över hos sin pappa? Finns det fler med delad vårdnad som har det så...och av vilka skäl? Det här psykologutlåtandet - är det något som är allmänt känt? Jag har aldrig hört talas om det förut. Det talas ju nu mycket om pappans viktiga plats i barnets liv och uppfostran, men psykologutlåtandet verkar ju inte ta upp det, snarare framlyfts mamman som den viktigare föräldern?? Min bror och vi i den här sidan av familjen, tycker inte att det här är rätt. Samtidigt vill vi inte röra upp himmel och jord inför pojken, utan försöker hålla det utanför hemmet, mellan hans far och mor. Men jag vill gärna hjälpa min bror, som står helt handfallen, och skriver därför det här.
Vad får ni för reaktioner och tankar? Några tips?
Tack på förhand.