• bäbis

stövlar till dagis.........

Undrar lite om stövlar till dagis och hur hade ni gjort

Min lille pojk har srtl 21 på skor och har fått ärva storebrors stövlar strl 22,kanske lite stora men de funkar ju.

Enligt dagispersonalen så tycker de att vi skall köpa nya till den lille i hans strl

Nu undrar jag
    Ok jag går o köper nya i "rätt" strl men de kan han ju inte ha i vinter eller länge till för den delen innan de är försmå utan jag tycker att han kan ha de och vi köper nya efter vintern och köper vinter/allvädersstövlar som han kan ha i vinter istället

Hur hade du gjort skall jag ens lyssna på dagis eller göra som jag själv tycker

• Svar på tråden stövlar till dagis.........
  • Rosa84

Va konstigt.. Jobbar själv på förskola & skulle aldrig få för mig att säga sådär till föräldrar. Skiljer ju bara en storlek & kan ju ha lite tjockare strumpor i dom eller som SaraLisa skrev, lägg i en sula så funkar det ju bra.

• klickann

tycker helt klart att de ärvda duger! Och i barnskor köper man ju så det finns ngn centimeter till godo- det har iaf 4 olika skobutiker sagt när jag pratat med dem.... så antingen kan ni ju ha sula eller extra strumpa i, men jag tycker det är bra som det är oxå.

• bäbis

Saralisa

Skrattar lite för mig själv o undrar om det blir "rätt" strl då

• Linko

Jag tror inte att fsk personalen sagt ifrån om de är lite för stora utan så pass stora så att de inte funkar för ditt barn. Det är väldigt speciellt med gummistövlar eftersom de är så vida i skaftet vilket gör att om de är för stora så trillar de lätt av. När jag ska hämta posten tar jag ibland min mans skor för att de är lättare att hoppa i snabbt och bara tanken att behöva gå omkring i förstora stövlar en hel förm är horribel...eller om de ska gå iväg på utflykt! Allt för ofta så händer det att barn tappar sina stövlar när man är ute och går så jag tycker att personalen gör alldeles rätt när de säger ifrån!

• invo

När jag köpte gummistövlar i skoaffär var det 1,5 cm för stora som gällde.

Mät och kolla HUR mkt för stora de är! Det enda är ju att mäta fot och stövel, 3 cm för stora stövlar är väl inte så bekvämt typ...

• invo

Skiljer ju en hel del mellan olika märken, så mät bägge stövlarna.

• Tiril

trä på barnet en raggsocka ovanpå strumpan, det brukar ju funka om skorna e lite stora.

• Evve

min dotter har förstora stävlar på dagis. Hon får ha tjocksockar i skorna!

• Thaleia

Ja, det kan ju faktiskt vara som Linko skriver att skorna är så pass stora att dom faktiskt är ett hinder för ditt barns rörelseförmåga när han är ute och leker. Annars hade dom ju kanske inte påpekat det. Jag har ibland påpekat för föräldrar när deras barn skor är alldeles för stora resp för små så till den grad att det blir klumpigt/jobbigt för barnet att gå i dessa skor.

• mammatillpojkar

mät och kolla hur mycket förstora dom är, en sko ska ju vara mellan 1-1½cm större än vad foten är.. annars så kan man ju köpa en sula och lägga i!

• invo

Måste bara säga att jag skulle vara tacksam om personalen med den erfarenheten de har - påpekade om vi hade för små eller stora skor på våra barn. Det kan ju vara så att vi faktiskt missat det och helt enkelt glömt att mäta fötterna på barnen på ett tag.

Bara en parantes...

• snusans mamma

Min dotter har för stora (lite rymliga) allväderstövlar. Jag har satt i yllesockar och de funkar bra den korta tid som är kvar att använda dem. Vilken konstig kommentar av de på förskolan. Jag jobbar ju som förskollärare och tycker att kommentaren var "klumpig". Jag sa till fröknarna på min flickas förskola att de är stora och de tycker det är självklart att man inte köper exakt rätt storlek för några veckor på hösten. De små livens fötter växer ju så fort och snart är det vår igen ...

• mamelie

Min son har också en storlek för stora stövlar men jag har lagt i en sula och ett par tunna raggsockor= funkar bra, han tappar dem inte och kan gå som vanligt. Stövlar blir väl ändå inte "utgådda" så att de skadar foten?

Svar på tråden stövlar till dagis.........