• elrovi

någon kunnig ang. dvärgtax?

är det en bra sällskapshund??

• Svar på tråden någon kunnig ang. dvärgtax?
  • Splach

min farmor och "farfar" har alltid haft taxar, dvärg och vanliga som sällskap, och jag tycker att det verkar vara bra sällskapsdjur, men dom behöver även dom precis som andra djur mycket mortion..

• snowflake

jovisst är det bra sällskapshundar OM du orkar aktivera dom, för de är ruggigt smarta så får de inte lite hjärnmotion (och utomhusmotion) varje dag börjar de uppfinna saker... typ tömma soppåsar och sånt. Taxar är dessutom väldigt envisa och egensinniga, men jag tycker de är supermysiga. Kom ihåg att det är en jakthund, även dvärgtaxarna används till jakt. De långhåriga har minst jakt i sig, men även de gillar att nosa efter vilt osv. Har haft tax hela livet i lite olika format.

• elrovi

Ok, tack så mycket för era svar vet ni om de har problem med att hoppa upp i ex en soffa, gå i trappor m.m. måste man lyfta dem eller klarar de av sådant?

• Splach

elrovi. dom kan mer än man tror

• Hallonsaft

Den enda jag känner personligen är väldigt trevlig, men så får den också mycket motion. Angående om de kommer upp i soffan och liknande tror jag mycket väl att de kan. Men dvärgtaxen jag känner skadade ledbandet när hon skulle hoppa ner från en veranda som var 1 dm hög. Men det är troligast att hon landade snett.

Men hon är jättesöt, ägaren har köpt en barnfåtölj som hon ligger i.

• snowflake

min mammas tax fick diskbråck och om hon inte varit utbildad inom sjukvård så hon kunnat ta hand om taxen själv hade han behövt avlivas, och förmodligen fick han det pga att han gått i trappor. Han mår bra idag, men mamma har flyttat till en lägenhet på bottenvåningen för hans skull! Så taxar ska helst inte gå i trappor. Hoppa upp och ner ur möbler är svårare att undvika...

Svar på tråden någon kunnig ang. dvärgtax?