• Lynley

Ostfondue?

Någon som har bra tips på hur man kan utforma en ostfondue. Vi fick en fondugryta för flera år sedan och har bestämt oss för att testa den nu i helgen. Men, vad ska vi stoppa ner i den, någon som vill tipsa?

• Svar på tråden Ostfondue?
  • Vårsolen

Vi köpte färdigt i affären, men det var ingen hit!
    Jag skulle ju hellre föreslå choklad och lite matlagningsgrädde och sen doppa massa god frukt däri

• Juno

Tycker att den färdiga i affären är helt okej. (finns i de ostkylen) Man kan göra själv genom att smälta ost i vin men risken är att osten blir för varm och då blir den hård och seg. Men jag har recept om du vill ha.

Fast mitt tips är ändå färdig fondue, doppa tärningar av lantbröd och bitar av paprika och päron, och ett gott vin till. Schweizarna dricker också starkt te till, om man inte gillar vin.

Lycka till önskar Juno som bott 1,5 år i ostfondue-land

• Lynley

Vi har köpt "ostsmet" i affären men vet inte vad vi ska doppa. Hoppas att det blir gott trots era erfarenheter .

• Lynley

Tack Juno, päron låter ju jättegott.

• Juno

Brödet är obligatoriskt, sen kan man ta lite efter tycke och smak, tex päron

• Juno

Det finns lite regeler kring ätandet. Varje gång man doppar en brödbit ska man röra runt i botten på grytan så att osten inte bräns. Den som tappar en brödbit i grytan får diska

• annca

Sen är ju "vanlig" fondue jättegott!
    Med kött, skaldjur och grönsaker som doppas i het olja eller buljong!

~*~ man önskar att man kunde vara bara tyst & cool (W.Crafoord)~*~
  • Juno

Fast köttfondue går inte att göra i en ostfonduegryta. Grytan är för vid så oljan kokar inte och det finns ingenstans att ställa gafflarna. Antar att det är en gryta för ostfondue i keramik du har, Lynley. Annars bränner osten fast. Kan funka om grytan är i gjutgärn men keramik är bättre.

• Lynley

Nej, det är en i metall med möjlighet att ställa ifrån sig gafflarna. Vi körde en ostfondue nu i helgen, blev jättegott!
    Tack för alla tips.

Svar på tråden Ostfondue?