• Grisling

Hyreslägenheter i Gävle?

Ska flytta till Gävle i vår och spanar på hyreslägenheter.

Vi vill ha en 3:a med hyra på ca 4500-5000 kr/månad, runt 75 kvadrat, och det verkar vara lätt att få också, många har inflyttning omgående.

Undrar vilka områden som är bra, om det stämmer med inflyttning område, ev. bra hyresvärdar... Ja, lite smått och gott

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-10-06 21:42:17:
    Menar såklart om det stämmer med inflyttning OMGÅENDE, inte "inflyttning område" (vad det nu är

• Svar på tråden Hyreslägenheter i Gävle?
  • Sebs bonusmamma

Ja tycker ni borde satsa på Sætra! Ær uppvuxen dær och det ær superbra! Massa grøna områden, ofarligt att låta barnen vara ute eftersom bilarna inte kør inne i centrum. Mataffær, dagis, bank,apotek,skolor och allt sånt. det bor runt 10000 dær. Och ibland tænker jag att det skulle va skønt att få flytta hem till Sætra och Gævle nær vi får barn.

Hoppas ni kommer trivas i Gævle!
    Var bor ni nu? Och varfør flyttar ni? *nyfiken*

• Grisling

Bor i Lund nu, vi ska flytta till min födelseort och hoppas på bättre tur på jobbfronten . Så småningom ska vi ta över min mormor och morfars hus i Skogmur.
    Får en av oss jobb däruppe så flyttar vi direkt!

Ja, Sätra är ju mysigt! Vill ju börja få barn snart, så det vore ju bra att bo på ett barnvänligt ställe från början .

Tack för tipset, Sebs bonusmamma!
    Finns det fler?

• Sebs bonusmamma

Lycka till med jobbsøk! Ja, sætra ær verkligen barnvænligt! Men jag tycker faktiskt stort sett att næstan hela Gævle ær det. Iallafall nær jag jæmfør med Oslo som jag bor i nu. Har bott mitt i centrum, brevid Karl Johan, och det ær inte så kul nær man har en 3 åring varannan helg. Men nu bor vi næstan i en park!

• Grisling

Ja, Gävle är överlag en rätt snäll stad. Det enda området jag känner mig lite skeptisk till är Andersberg, men det är nog för att min pappa hade 1 inbrott och 1 inbrottsförsök när han bodde där men sånt kan ju iofs hända varsomhelst.

Ja, centrala Oslo är kanske inte helt idealiskt med små barn

Flytta till Gävle du också, så kan vi putta barnvagnar ihop om ett par år

• Sebs bonusmamma

Hm, då behøvs en ennnoooorrrrmmm øvertalning før att få med min sambo. ærligt talat så tror jag inte det går. Han har sin son hær, och det går liksom inte att flytta, jag skulle kunna tænka mig att bo i Gævle, men inte att flytta ifrån Sebs... tråkigt att man inte kan få allt hær i livet..

Vi har planer om att flytta till nån mindre stad hær i Norge sen om några år. Barn har vi førhoppningsvis redan då

• AnnMarie

Områden som man bör undvika i Gävle, det är väl Anderberg och Sätra. Har själv bott där en stund men inte längre alltså i Gävle. Anderberg har det hänt mer saker och i Säter har det hänt ännu mer på nu. Dock är det min åsikt. Fast sedan har alla statsdelar (om man nu ska kalla det så) sina för och nack delar.

Lycka till med flytten, Gävle är en fin stad.

• Grisling

Ok, AnnMarie! Det är ju svårt att se "utifrån" om ett område är bra , litar på ditt omdöme så tack för hjälpen (*stryker både Sätra och Andersberg från listan*)!

Har bott på ett område i Lund med väldigt dåligt rykte, det var dock inte så illa som vi trodde. Men man undviker ju helst sådana ställen där det hänt/händer mycket skit på (inbrott, våld etc.).

Vet någon hur det är på Brynäs?

• Knoza

Brynäs är riktigt bra. Bor inte där nu. Växte upp där och trivdes jättebra. Nära till stan och tåg och busstationen och bra mataffärer.

• Grisling

Knoza: Ja, det lutar ditåt, husen ser ju mysiga ut på bild iaf och lägenheterna på Gävlegårdarnas hemsida är fina och i vår prisklass.

Passar på att fråga om Bomhus också. Brorsan bor där, och enligt honom är det inte så lattjo men ett andra utlåtande vore kul

• Knoza

Vi bor i Bomhus och trivs jättebra. Dock inte hos Gavlegårdarna. Gavlegårdarna lägenheter i Bomhus ligger inte på bästa stället. Jag skulle inte bo i Bomhus om jag skulle hyra.

• AnnMarie

Grisling: Brynäs är bra. Håller med Knoza om att det är nära till allt. Bomhus har jag inte så mycket att säga om, har vänner där som trivs kanon. Det sägs vara stökigt och bökigt där men det är det på alla områden. Men det är inte Sätra och Andersberg. Har själv funderat på när man får barn om man eventuellt ska flytta dit. Är en bit från själva smeten, knappt 10 minuter med bil och 15 med buss.

Andersberg har den senaste veckan haft fyra bränder. Bor omkring Gävle området men vill inte gå ut med exakt vart pga att jag vill hålla mig en aning anonym.

• Sirlig

Jag är uppvuxen i Gävle och de "sämre" ansedda områdena är Andersberg, Sätra, vissa delar av Bomhus och Öster tror jag det heter(?det där höghusområdet nära tågstationen?). Lycka till med bostadsletandet!

• Grisling

Tack allihopa!

Ja, det lutar ju onekligen åt Brynäs-hållet, om man får tag i en lägenhet fram på vårkanten. Ska ringa och prata med Gavlegårdarna i veckan och se om man måste köa ett tag eller om det mest är att tjoa till när man vill dit
    Sedan är mannen noga med att vi inte får ha ett långsmalt kök, för de är visst jättejobbiga så man får väl säga till om det också. Men så länge vi inte bor på bottenplan är jag nöjd.

Vi måste nog ha nuvarande och blivande lägenheten överlappande en månad eftersom det är en bit att flytta och man kanske får ta lite i taget. Två hyror, det är bara att spara

• Sebs bonusmamma

Hoppas ni kommer trivas i Gævle!
    Ær lite avundsjuk

• Grisling

Sebs bonusmamma: Jag lovar att ta extra turer med barnvagnen i Gävle BARA för dig

• AnnMarie

Grisling: Nu måste registrera er via hemsidan deras och börja samla poäng. Sedan gör ni intresseanmälningar på nätet. Om nu ska flytta i vår är det bra att registrera sig nu. Lycka till.

• Grisling

AnnMarie: samla poäng, vad kul det låter! I Lund får man bara stå i kö...

Det verkar ju mkt bättre och lättare att få boende i Gävle än här iaf., för här fick vi köa i knappt 3 år för första lägenheten, och ca 2 år för andra.

• Sannah

Jag skulle nog undvika Andersberg, Sätra och vissa delar av Bomhus i alla fall!
    (Stökigt i Bomhus just bland hyreshusen!)
    Vi bor på Brynäs och trivs kanonbra!
    Visserligen så har vi en bostadsrätt och i det här området är det lugnt och skönt.
    Dessutom så är det nära överallt....stan, tågstationen, Hemlingby m.m.

Välkommen till Gävle! Skrattande

// Sanna
  • Grisling

Sannah: Har registrerat mig på Gavlegårdarna för ett par minuter sedan, så poängen kan samlas
    Nu ska jag och maken jaga jobb däruppe (får rycka pappa och brorsan i örat så de fixar i oss någonstans ) och sedan kommer vi upp i vår om allt flyter.

Har bestämt oss för Brynäs, så då kommer vi kanske stöta på varandra om ett halvår till ett år. Håll utkik efter flyttlass vid hyreshusen

Kram!

Svar på tråden Hyreslägenheter i Gävle?