• Tessy

Vem betalar när jag VAB:ar????

Lagom till att jag skulle börja jobba efter två års föräldraledighet blir vår dotter sjuk så jag har varit hemma med henne i tre veckor. Jag jobbar två timmar/dag nu i början på mitt jobb (en mjukstart) och jag har kunnat jobba några dagar när min mamma har kunnat passa lilltjejen eftersom hon inte får vara på dagis. Nu undrar jag vem det är som betalar när jag VAB:ar och om jag m¨ste skicka in något till FK? Något annat jag ska tänka på?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Vem betalar när jag VAB:ar????
  • Pyret 78

har du e-leg kan du anmäla VAB på försäkringskassans hemsida annars måste du ringa dit och anmäla. ringer du får du hem ett papper som du fyller i vilka datum du varit hemma och hur många timmar du skulle jobbat. detsamma gäller på hemsidan.

• Mia m Rasmus

Du måste anmäla till fk att du är hemma med sjukt barn. Det ska man göra samma dag som barnet blir sjukt

• Lilola

du måste anmäla vab till FK redan samma dag som du VAB:ar, sen så är det dom som betalar ut ersättning
    mvh Lilola

• Pyret 78

tänkte på en sak. du har redan varit hemma i tre veckor med henne? då ska du nog ringa fk. de vill att man anmäler första dagen man är hemma.

• getingmidja

Risken lär vara överhängande att du inte får ut några pengar för de dagar du redan varit hemma, man brukar inte kunna anmäla retroaktivt!

• Tessy

oj, det visste jag inte. Får ringa till dem och se vad de säger. Tack för hjälpen!

• Tessy

Hur funkar det då med ersättningen? Visst får jag en viss procent lön från mitt jobb ändå, eller? Hur mkt pengar blir det från FK?

• Dixie

jobbar du 2 timmar per dag får du ju betalt för den tiden, och att du vabar resten av dagen (3/4 dag om du jobbar 8 timmar per dag) får du ersättning från fk.

• Tessy

Jag är ju sjukskriven till 75% så det är därför jag bara jobbar två timmar om dagen (25%). Hur funkar det då? Ska jag anmäla mig själv också? Är så dålig på allt detta...

• Pyret 78

om du har sjukskrivit dig på jobbet så skickar din arbetsgivare vidare det till fk efter 15 dgr. du får ett papper hemskickat som du fyller i och skickar tillbaka, annars får du ingen sjukersättning.

• Paulina f69

Ring till försäkringskassan så kan de hjälpa dig! Jag har faktiskt träffat på riktigt bra folk där när jag ringt och frågat saker.

Svar på tråden Vem betalar när jag VAB:ar????