• mamyleine

Hur mycket bet tillbaka på lånet på csn per mån?

Jag läser på komvux och tar lån. Det är alltså "nya" lånet. Men vet inte hur mycket i månaden man ska betala tillbaka sen när man läst klart. Kikat på csn's sida men hittar inget. Någon som vet? Är det en klump summa varje år eller är det utdelat på varje månad och i så fall hur mycket betalar man varje månad? Nån som vet?

~ Det är alltid värst för dom som tittar ~
  • Svar på tråden Hur mycket bet tillbaka på lånet på csn per mån?
  • TvåM

Det är väl inkomstbaserat. Man kan betala varje kvartal eller månad (tror jag). Själv betalar jag ca 1100:- i månaden och då är hälften gamla o hälften nya lånet.

• mamyleine
    Kalmarmamman skrev 2006-10-06 08:50:30 följande:
    Det är väl inkomstbaserat. Man kan betala varje kvartal eller månad (tror jag). Själv betalar jag ca 1100:- i månaden och då är hälften gamla o hälften nya lånet.
    Aha. Jag kommer jobba inom vården så det låter ju rimligt med någon 1000 lapp per månad? Man vill ju gärna bli av med lånet så fort det bara går.
  • Mirakel händer

Jag har det nya lånet, och betalar 561 kr månaden.

• Nightfall

En del betalar per månad, andra per kvartal. Det är som Kalmarmamman säger inkomstbaserat så det är olika för olika personer.

Själv betalar jag bara 1500/kvartal eftersom mitt lån inte är så stort. En annan jag känner betalar ca 800/månad tror jag.

• ThisIsMe

Jag betalar ca 1500 i kvartalet. Jag har ingen inkomst så detta är alltså grundbeloppet. Men jag har för mig att man kan ansöka om att få det sänkt om man saknar inkomst, så lågt som 0 kan det dock aldrig bli.

• mamyleine

Tack för svaren. Skönt när man får lite "inblick", tycker det är svårt att bara rakt av veta.
    Jag hoppas på att kunna läsa vidare i höst och då ska hälften av komvuxlånet skrivas av. Men om jag inte kommer in på högskolan så hade det ju varit skönt att fått hälften av den hälften som ska betalas tillbaka betalad. Men får ju se hur det går .

Tycker hur som helt det låter rimligt med de ni skriver .

• isasdream

har både gamla och det nya lånet.. tillsammans blir det 1000 kr.
    jag tror inte, iaf inte det nya lånet är inkomstbaserat utan man ska helt enkelt betla tillbaka sitt lån innan en viss ålder eftersom det nya lånet inte längre avskrivs spå det sätt som det gamla gör.

man ska betala tillbaka allt numera. oavsett om man har arbete eller ej. den sista januari efter avslutade studier så börjar återbetalningen oavsett om man jobbar eller ej och det är då samma summa oavsett jobb eller ej. så sa dom till mig iaf. nu hade jag jobb hela tiden, hann aldrig med att vara arbetslös mellan det gamla och nya arbetet så jag har ingen erfarenhet av csn som arbetslös. så det kan ju va andra regler nu.

men man tänker inte direkt på det... det är en summa man drar av lönen innan man fått den så att säga.

• isasdream

Lån efter 30 juni 2001
    Återbetalning

Hur mycket pengar du ska betala tillbaka varje år beror på

hur mycket du har lånat (dvs. hur stor din skuld är)

räntan

antalet återbetalningsår

ett uppräkningstal på två procent.

Summan av det du ska betala kallar vi årsbelopp. Det första året som du ska betala tillbaka är lägsta beloppet 2006 = 5 955 kr (15 procent av prisbasbeloppet 2006). Om din totala skuld är mindre än detta belopp betalar du hela skulden under ditt första betalningsår.

I början av varje år får du ett årsbesked från oss. I det står hur mycket du ska betala under året. Du kan välja att betala varje månad, en gång per kvartal eller en gång per år

.............................................................
    Lån mellan 1 januari 1989 och 30 juni 2001
    Återbetalning

Du som har tagit lån mellan den 1 januari 1989 och den 30 juni 2001 betalar tillbaka detta med ett årsbelopp som är fyra procent av din sammanlagda inkomst. Du får reda på hur mycket du ska betala varje år i ett årsbesked från CSN. Du kan välja mellan att betala varje månad, en gång per kvartal eller en gång per år. Vill du betala av lånet snabbare kan du göra extra inbetalningar.
    .................................................................

detta är klippt och klistrat från www.csn.se

det gamla lånet är inkomstbaserat på ett annat sätt än det nya.. men läs mer på hemsidan, det mesta står tydligt där

• ThisIsMe

Avbetalningen är fortfarande inkomstbaserad. Efter avslutade studier får man en "friperiod" på ett halvår då man slipper betala, sen böärjar avbetalningarna vare sig man har jobb eller inte. Börjar man studera igen men studiemedel från SCN så stoppas avbetalningarna tills man studerat klart. Man kan dock inte få en till "friperiod".

Svar på tråden Hur mycket bet tillbaka på lånet på csn per mån?