• Maijlo

Är det okej att dricka te?

Hej!
    Jag har börjat dricka te istället för kaffe vissa gånger under dagarna på jobbfika etc eftersom kaffe inte rekommenderas i stor mängd. Jag undrar om det är okej eller om det är lika illa som kaffe? Vad har ni för råd?

• Svar på tråden Är det okej att dricka te?
  • LizLiz76

Te innehåller mindre koffein så du kan dricka mer te än kaffe. (Tror 5 koppar om dagen är max rekommenderat för gravida i motsats till 3 koppar kaffe.)
    Drick grönt te, det innehåller massa trevliga ämnen för kroppen, samtidigt som lagom uppiggande.

• Mjao

Jag dricker massor med te, oavsett vad det är man konsumerar ska man ju göra det med måtta med ett par koppar te om dagen är ingen fara!

• Selma77

Rött te innehåller inte koffein, om du vill undvika det.

• Maijlo

Tyvärr är det ju svart te som jag gillar. Rött te kan jag inte med alls, men tack ändå för tipset!

• Lepa

Grönt te ska man inte dricka om man tar en massa tillskott i form av vitaminer. Speciellt folsyra som man ska inta när man e gravid, det gröna teet tar bort dom viktiga ämnena!

• neo06

Nu blir jag nyfiken: varför kan man inte dricka grönt te? Var har du hört det?

• Smilla 78

Man ska inte dricka grönt te första 3 månaderna, har jag för mig, eftersom det försvårar upptaget av folsyra. Folsyra hjälper till att skydda mot tex ryggmärgsbrock mm när skelettet bildas. Nåt sånt är det iallafall

• Maijlo
    Tur att jag inte är inne på grönt te då. Jag ska försöka googla om det där och se vad jag hittar.
  • Gnomen

Gör som du känner med måtta, vi har alldeles för många restriktioiner i Sverige för gravida!!! Vad sägs om lite sunt förnuft.

• Maijlo

Hittar ingen bra sida med liknande information. Det finns bara i olika diskussionsforum. Är det bara nys?

• Lepa

Oki, jag sa ingenting om att det är farligt att dricka grönt te om man e gravid! Finns inga restrektioner kring grönt te...har bara hört att det kan försämra intaget av folsyran - om man nu äter det som tillskott!
    O så som Smilla 78 säger så är det nog bara inom dom 3 första månaderna när man behöver dessa tillskott som mest - om man nu äter dom!
    Sååå en en gång grönt te är nyttigt...innehåller MASSA bra saker! Så det är ingen som behöver vara orolig...

• Maijlo

Lepa: jo, jag förstod det. Men jag hittade inte någon sida med fakta där det stod att grönt te försämrar intaget av folsyra. Du kanske har ett tips?

• Lepa

hmm, jag kommer inte riktigt ihåg vart jag har läst det! kanske i mammapraktikan!? vet iallafall att min sambo har sagt till mig innan jag blev gravid att om man drack grönt te så försämrades intaget! Det är antidoxianterna i teet som gör det...Om jag kommer på vart jag läst det så ska jag höra av mig...
    Drack bara grönt te innan men tröttnade lite på smaken så nu dricker jag Friggs Örtte och Liptons Citrus te super duper gött med honung i!

Svar på tråden Är det okej att dricka te?