• Lukka

Funderingar kring linfrö..

Vad är det för skillnad på ljusa och mörka linfrön?? Eller är ljusa kanske skalade linfrön, men hur är det då med näringsinnehållet?

Vet inte om jag ska lägga frågan under "mat & bak" eller kost & motion".. men nu blev det här i alla fall...

• Svar på tråden Funderingar kring linfrö..
  • Lukka

Ingen som vet något om linfrö?

• Tös

ljusa o mörka har jag aldrig hört talas om. Ljusa blir de ju om man krossar dem. Kan det vara det?

• Lukka

Tös:
    Nej, det är HELA linfrön. Kika in i mitt galleri. Har tagit en bild på dem.. De är i och för sig ekologiskt odlade, men det har väl inget med färgen att göra, eller??? Det som är lite lustigt är att det här och där även ligger enstaka mörka linfrön i påsen som man ser på bilden.

Ingen som vet om det går att använda dessa till häst, t.ex.??

• Tös

Ah oki, jag hänger med. Har aldrig sett sådana förut. Men varför igentligen skulle du inte kunna stoppa i hästen dem?

Vad händer om du häller hett vatten över dessa linfrö. Bildas det gele som det gör med vanliga?

• Lukka

Tös:
    Nu vet jag mer om detta.. Det har tydligen med skördningen att göra och jag fick reda på att dessa ljusa inte är av lika bra kvalitet. Men tydligen finns det olika sorters linfrö och färgerna varierar...

Hur som helst, tog det säkra före det osäkra och köpte vanliga bruna linfrön till min pålle

• Tös

Aha, där ser man. Iaf spännande info. Tack!

Svar på tråden Funderingar kring linfrö..