• Lukka

Någon som ger sin häst linfrö och/eller vetekli??

Vad är det för skillnad på ljusa och mörka linfrön?? Eller är ljusa kanske skalade linfrön, men hur är det då med näringsinnehållet?

Någon som ger linfrö till sin häst? Ger ni mörka eller ljusa? Hur ofta per vecka och hur mycket? Gav linfrö till min förra häst, men nu är det snart 10 år sedan och jag minns faktiskt inte hur jag gjorde. Kan någon friska upp mitt minne om varför man ger uppblött linfrö till häst? Ska köpa häst och tänkte att jag kanske skulle ta och ge linfrö precis som till förra hästen. Minns att det var bra, men inte varför, hehe

Vetekli, - hur är det med det? Någon som ger det till sin häst? Varför är det bra, hur är det med näringen? Hur mycket ger ni och hur ofta? Hur mycket kli och vatten blandar ni?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Någon som ger sin häst linfrö och/eller vetekli??
  • harryboy

Hej hopp mysigt att skaffa häst.

Linfrön ska man vara lite försiktig med då det inehåller ett gift som i stora mängder kan vara farligt.
    Men en msk om dan ska inte vara någon fara, kokta linfrön ges för att "smörja tarmarna.

Jag ger vetekli till min häst för att det hjälper dom att hålla vikten(om dom har svårt med det)  Min häst får 1 liter om dagen  men det är inte alla hästar som klarar det, för mycket vetekli är lika med galliga o tjocka ben.
    Kli serverar jag i gröt konsistens.

Hör av dej om du vill veta mer

* 2006-09-18 för alltid*
  • Lukka

harryboy:
    vad har du för typ av häst?

Du säger att man bara bör ge 1 msk linfrö/dag.. men jag har läst på flera ställen nu att de flesta ger mellan 1-3 dl per dag. Men är det inte så att det är linfrö som inte har blivit tillredda som är farliga? Jag har för mig att jag gav runt 1/2 dl om dagen till min shettis för många år sedan...

Nu har jag en islandshäst...

Hittade förresten följande info om vetekli och linfrö:

Vetekli
    Vetekli är rikt på fibrer och och är känt för sin goda inverkan på fodersmältningen. Vetekli har högt proteinvärde och är rikt på B-vitamin. Eftersom även fosforhalten är hög ska foderstaten innehålla högst 0,1 kg?/100 kg kroppsvikt. Kli fodras fuktat.

Linfrö
    Det fettrika linfröet har ett gott inflytande på hästens hårrem och fodersmältning. Linfröets inverkan på fodersmältningen gör att hästen kan tillgodogöra sig andra fodermedel bättre. Linfrö är ekonomiskt och drygt men måste tillredas, proceduren är dock enkel. Tillredning: Häll på morgonen 0,5 liter linfrö i en hink. Koka 1 liter vatten och häll över linfröna och täck över hinken. Låt den stå över dagen, och massan är klar att användas till kvällsfodringen. Ge 2-5dl per häst. Blanda gärna den slemmiga massan i kraftfodergivan.

Men hur mycket vetekli ger ni till era hästar och hur ofta, undrar jag nu...??

• harryboy

Jag har ett fullblod.

Han får en liter om dagen, men tänk på att ge foder kalk om du ger kli för att få balansen kalk o fosfor rätt

* 2006-09-18 för alltid*
  • Lukka

ok.. hur mycket kalk tror du jag behöver ge min isis??

• Lukka

harryboy igen:
    En annan grej...
    Vet du om man behöver ge hästen flytande biotin eller om det räcker att ge linfrö (som ju innehåller biotin)??

• harryboy

Jag ger ca 1/2 - 1 dl till 1 liter kli.

Biotin?!?! det räcker nog med linfrön, dumt att stoppa i dom för mycket konstigheter.

Prova att ge foderjäst vid fällning o pälssättning det innehåller massor med Bvitamin

* 2006-09-18 för alltid*
  • Lukka

1/2 -1 dl kalk menar du??

Då borde det vara lagom att ge 1/2 dl kalk till min isis om jag ger ca 1/2 liter kli per dag? Eller vad tror du? Eller räcker 1/3 dl kalk till en halv liter vetekli? Hur stor är din häst (mankhöjd, vikt). Jag har en liten dam på 135 cm bara.. så jag tror en halvliter kli om dagen räcker till henne...

Hästar blir inte extra pigga av vetekli, va? Det fungerar väl inte som havre?? (Har inte börjat ge detta än, men tycker att hennes temperament är fint och vill inte att hon blir piggare.)

• harryboy

Han är 162cm o ganska tunn.

Nope dom blir inte pigga på kli, inte min iaf

1/2 dl blir nog bra till 1/2 lite vetekli men prova dej fram

* 2006-09-18 för alltid*
  • Lukka

harryboy:
    Great! Tack för all hjälp!!

• Lukka

harryboy:
    Har stött på problem... Bor på Island och tydligen säljer de inte rent kalk här.. Vad gör jag nu.. kan jag inte ge vetekli utan kalk, eller kan jag ge något annat för att uppväga kalket? Vill tillägga att det inte finns betfor här heller...

• litenkaka

Ta reda på hur kalkrik marken på island är. Det kan mkt väl tänkas att hästen får i sig tillräckliga mängder kalk genom betet/grovfodret.
    Det är alltid svårt att ge utfodringsråd om man inte har värdena på grovfodret.
    Linfrö kan du gott ge ett par dl/dag om du vill. Jag brukar koka vatten i vattenkokaren och slå över fröna, minst dubbla mängden vatten. Sen låter jag det stå tills allt har blivit ette enda "slem", då vet jag att det är klart!
    Varför vill du ge vetekli? Det är mkt proteinrikt och kan ge problem med galliga ben osv.
    Har inte som princip något emot det men man bör alltid fråga sig VARFÖR man vill ge tillskott och inte bara göra det för att man har hört att "andra ger det"

• Lukka

litenkaka:
    Vem har sagt att jag vill ge vetekli för att "andra ger det"?? Jag vill ge vetekli för att jag tycker att det är ett foder som fungerat bra till mina tidigare hästar och jag tror att det vore ett bra foder för min häst nu. Hur som helst, jag har gett upp sökandet efter kalk, och därmed gett upp tanken på att fodra med vetekli. For till en foderförsäljare igår och hittade där ett foder som jag tyckte verkade bra. En slags musli-blandning fri från havre som heter Pavo Stimix..

Svar på tråden Någon som ger sin häst linfrö och/eller vetekli??