• Tant T

Hur mycket är "normalt" att bebisar rör sig i sömnen?!

Har en dotter på 3 1/2 månad som sedan födsel varit jättestökig om nätterna, rör sig mycket, fäktar med armarna, gnuggar sig i ansiktet, sparkar ibland och grymtar och låter ofta. Hon har i regel inte ögonen öppna utan tycks göra detta i nåt halvvaket/halvsovande tillstånd och är sen alltid trött väldigt fort igen efter uppvaknandet på morgonen. Det går max en timme efter vi klivit upp ur sängen (vid ca 07) och sen är hon trött och kinkig!
    Nu undrar jag om detta rörelsemönster är ett normalt beteende hos bebisar?! Hur och hur mycket rör sig era små när de sover på natten?

• Svar på tråden Hur mycket är "normalt" att bebisar rör sig i sömnen?!
  • blonde redhead

Jo det är normalt

• Tjej 83

jag är van nu men ja hon rör sej en del. hehe o låter o har sej.
    sambon kanitne sova i sängen för han klarar inte av när hon låter så mycket.. men ja gissar att de är som de ska

• Maria 1976

Ja min son är också väldigt stökig. Han fick tom ett "skavsår" i bakhuvudet när jag hade använde ett nytt örngott som var ovanligt strävt (jag hade inte en tanke på att örngottet kunde skava så).

• Tant T

Tack för svar.
    Vår tjej kan alltså hålla på och stöka så här hela nätterna, och inte bara i perioder! Jag ammar henne till sömns vid 20-tiden, hon börjar dock få svårare och svårare att somna även då, hon verkar bara slumra till först och sen tar det en evighet innan hon visar tecken på djupsömn. Om man har tur sover hon sen hyfsat lugnt i 3-4 timmar men som igår natt började hon redan efter 2 timmar att vifta med armarna, gnugga sig ansiktet, rulla från sidan över på rygg och tillbaka igen och smågrymta! Ibland sker den här rörelsen med 10 minuters intervaller och då går det väl att sova (dock är det mycket irriterande eftersom vi samsover och hon ligger dikt an mot mig) men många gånger gör hon "rörelserna" med typ 30 sekunders-1 minuts mellanrum!! Och emellanåt pågår det fr o m ca en timme efter amning och sen ända fram till nästa amning!! Hon har även perioder när hon grymtar, vrider sig, sparkar och slutligen börjar kinka/skrika och då är mat det enda som hjälper, napp är ingen idé i det läget, så då antar jag att hon faktiskt är hungrig!

Jag håller på att bli galen av detta, hon sover dessutom väldigt lite dagtid, 30 minuter här, 40 minuter där, och är oftast trött om dagarna med gnugg och svullnad över ögonen och kink!

Min egen lilla teori är att hon inte kommer in i djupsömn när hon håller på så här om nätterna och därför oxå är extra trött på dagarna men inte heller då kommer till ro och kan sova längre stunder!

Hur beter sig era småttingar nattetid?! Och vad gör man åt ovanstående?!

• ninen och J

Sover ni tillsammans eller sover hon själv?

Min kille vill också sova 1-1.5 h efter att han vaknar på morgonen, så har han varit hela tiden.

• Tant T

Vi samsover, hon sover bredvid mig i min säng, har försökt med spjälsängen men det funkade inte tidigare i alla fall, tänkte försöka igen om hon bara kan lugna ner sig lite på nätterna! Jag brukar försöka åla över till sambons sida av sängen när hon somnat ordentligt eftersom jag inte klarar av att sova bredvid henne längre och så får sambon buffa, ge napp, lugna, vyssja, osv. i den mån det går när hon stökar och när det inte går så får jag lunka tillbaka till min sida och ge henne tutten!

• ninen och J

Vi samsover också och han har rört sej mycket i peroider, men det har alltid gått över. Försår att det känns jobbigt att ha det så hela tiden!

Det borde inte göra henne trött dock att hon rör sej i sömnen och så. Det sägs ju vara normalt för så små bebisar att inte nå djupsömn så lätt. Men det verkar som du säger att hon sover för lite dagtid. Bra sömn på dagen= bra sömn på natten i den åldern har jag hört, läst och märkt själv. Kanske ska ni försöka få henne att sova bättre på dagen. Hur/var sover hon på dagen?

• Tant T

Hon sover svindåligt på dagen, enda gången hon sover hyfsat är vid promenader i vagnen så de senaste 2 veckorna har vi gått ca 1 mil om dagen i motionsspår! Hemma i sängen, vaggan el vagnen sover hon i ca 30 minuter och sen vaknar hon kinkande, fortfarande trött, men helt omöjlig att få att somna om! Vi försöker vagna, buffa, vyssja, osv. men det funkar i 9 fall av 10 inte alls, och i det tionde fallet så somnar hon om i 5-10 minuter och sen är det samma visa igen! Jag håller på att bli galen, så väl natt som dag är hela mitt/vårt fokus på hennes sömn! Hur gör man för att få henne att sova längre på dagarna?! Vi har försökt att vara där innan hon vaknar och precis när hon gör första rörelsen efter ca 30 minuter, börja vagna eller buffa men det hjälper inte! Efter en timme är hon lika trött igen så vi har en dotter som i princip är kroniskt trött med svullna ögon och konstant ögongnuggning!

• ninen och J

Jobbigt!
    Min son sover ockås bara korta pass om jag inte ligger bredvid, eller om jag inte bär honom i sjal. Så jag bär en del, både ute och inne, och det funkar fint tycker jag. Om du vill kan du ju prova sjal, fördelen med det är att man kan variera sina aktiviteter lite jämfört med vagn.
    Fast du kanske redan har provat.
    Om han sover själv på vår säng om dagarna kan jag ibland söva om honom med lite tutte...

• Stiina

Min son som nun är 6,5 mån stökar rätt mycket på nätterna. Ofta sover han bredvid mig andra halvan på natten (när jag tröttnat på att lyfta över honom till hans säng efter nattamningarna). Då ligger han och sparkar på mig och jag tror alltid att han är vaken, men kollar jag så sover han. Han blir också trött efter några timmar på morgonen.

• mumama

tant t

jag har märkt att liten ibland sover mycket bättre i sin egna säng än bredvid oss, och då oftast när han haft problem me sömnen o sovit lätt. vi har oxå en som sover lite på dagen , men han är ifs äldre, men det är nog så jobbigt ändå
    när hon har vart vaken en timme kan hon somna om då? lr trilkas hon då med? om det är möjligt så låt henne sova många korta pass ist för att sukta efter de där timslånga passen.

håller med docC
    sjal har varit oumbärlig även för mig även om jag fick den sent det är värt att pröva!

lycka till!

Svar på tråden Hur mycket är "normalt" att bebisar rör sig i sömnen?!