• Anonym (systerbarn)

får jag jobba utan att vara anställd

en av mina släktingar har ett eget företag. h*n har frågat mig om jag vill jobba extra men vet itne om h*n kan anställa mig,, men som släkting på ganska närahåll måste man vara anställd då.. alltså lön får jag väll men om jag måste ha någon form av anställning?

• Svar på tråden får jag jobba utan att vara anställd
  • Skusan

Om du inte blir anställd så har du inga försäkringar som täcker om du skulle bli skadad på jobbet, och din arbetsgivare betalar inte arbetsgivaravgift och det är väl att jämställas med att jobba svart helt enkelt... Eller är jag helt fel ute??

Nån slags anställning vore ju bra, timvikarie vid behov tex?

• Anonym

annars blir det svart du jobbar...

• Anonym (systerbarn)

okej vi har inte gått in på vilken form av "anställning" jag kommer ha.. förmodligen itne svart då jag vet att h*n är emot svartarbete... kanske menat som timvikarie

• Visma

Timanställd kan du ju vara... då jobbar du timmar...

• MajaVira

Det finns inget förbud mot att anställa släktingar! Ser inget problem alls med att du skulle jobba åt din släkting. Även om man bara jobbar extra några timmar då och då så räknas man ju som anställd just de timmarna. Sedan är det ju alltid bra att ha något skrivet (lön mm), men det är ju inget krav.

• Anonym (ditt val)

om du inte har nån form av anställning är det samma sak som att jobba svart, vare sig man är släkting eller inte..
    om man inte skrivit på några papper om tex anställning är det oxå samma sak som att jobba svart..

• Anonym

Ja du måste skriva ett anställningsavtal. Min sambo jobbar extra åt sin pappa och de var tvungna att skriva papper på detta. Det ska skattas på lönen och han har ocksp förplikelser som arbetsgivare osv.

• MajaVira

Min sambo har haft flera jobb utan skrivna papper och han har ändå inte jobbat svart! Arbetsgivaren kan ju ändå betala arbetsgivaravgifter och skatter utan ett skrivet anställningsavtal. Det är ju "bara" ett papper där det framgår vilken lön och anställningsvillkor man kommit överens om.

Naturligtvis är det alltid bäst att ha detta skriftligt, men det innebär inte att man jobbar svart om det saknas!

• Anonym (ditt val)

-MajaVira-
    "bara" ett papper, ja så kan man ju oxå se det.. det där "pappret" kan vara värt mkt om det skulle hända nåt.
    men vad jag lärt mig så ska man skriva anställningsavtal osv.
    även om man bara jobbar några extra timmar så räknas man ju som "anställd".
    vad är annars svart-jobb om inte att arbeta utan anställningsavtal..?

• Birgitta2

Du behöver inte ha anställningsavtal. Men se till att han ordnar en olycksfallsförsäkring på dig. På Fora kostar den 250 kr per år för tjänstemän. Så länge han ger dig lön, betalar skatt på din lön samt sociala avgifter, så jobbar du inte svart. Du behöver inte vara "anställd" i dess rätta bemärkelse. Om du får ex vis 100 kr per timme, så drar han skatt 30% av dem och betalar in till skattemyndigheten samtidigt som han betalar 33 kr per hundring i arbetsgivaravgift och sociala avgifter samtidigt. Detta gör man månadsvis, så det blir inte krångligare för det, så länge hans firma är vit så att säga.

• Anonym

facket lär ju inte godkänna er familjs papperslösa inställning...

• Anonym (jurist)

Oavsett om ni har ett papper eller ej så är det en anställning om du utför arbete mot vederlag...

Varför vet han inte om han vill anställa dig eller ej?

• Anonym

Troligt att han kommer betala arbetsgivaravgifter, skatt mm för en släkting som ska jobba utan papper.....

• Anonym (systerbarn)

h*n har inte råd o anställa någon egentligen vi har bara pratat om det kort inte så ingående...jag trodde att man kanske som familj kunde jobba som en del i företaget utan en massa papper ... jag tror h*n vet mer om vad som gäller o vi kommer prata framåt om vad som kommer hända

Svar på tråden får jag jobba utan att vara anställd