• Guldskimmer

Dator som stänger av sig själv :(

Fick så bra svar igår av er data-kunniga då jag frågade om trådlöst internet, så jag frågar en fråga till =)

Vi har en bärbar dator, hyfsat ny, från 2003. Problemet är att den har börjat stänga av sig själv! helt plötsligt utan förvarning så poff blir det nattsvart alltihopa. Jag gissar att det har något med dåligt batteri att göra? För när jag inte har sladden i så går det inte ens att starta datorn, och om jag kommer åt där sladden sitter i datorn (ursäkta mitt oproffsiga språk)så stängs den också av.

Vad tror ni? Ska jag lämna in den på reparation- det blir kanske jätte dyrt.. Jobbigt att ha det så här.

Ibland kan det gå ett par timmar innan den stängs av, men efter första avstägningen så går det kanske 45 min och kortare och kortare för varje gång.

• Svar på tråden Dator som stänger av sig själv :(
  • sofialisa

kan även vara virus, jag hade ett sådant på min laptop lämnade den till en data kille som rensade , formaterade och fixade felet..och nu funkar den som handen i handsken igen

• Gaztongirl

Är det bara när du kör på batteriet som den stängs av på det viset?
    Kollar på din datortillverkares hemsida om det kan finnas typ battery refresh program att ladda ner och köra. Kolla också om det finns BIOS uppgradering

• andersjoensson

ofta e det batterierna som tar stryk på en bärbar, det bästa är att köpa ett nytt om man vet att batteriet bara håller i ca 15 minuter eller ibland inte alls utan fast ström funkar inte datorn då är batteriet helt kasst

• andersjoensson

men kör du på ström ska den gå hela tiden gör den inte det så kan det vara virus som någon sa

• Guldskimmer

Utan ström fungerar den inte alls.
    Med ström stängs den av efter ett tag - som jag skrev i ts.

virus usch

• 201201232

Någon typ av hårdvarufel, det är inte så att fläktarna har pajat så att den blir varm och stänger av sig själv för det? Annars glapp i strömförsörjningen, kolla kontakten. Det kan även vara fel på adaptern som ger ström.

• Edisa

Hade också likadant problem i min stationära PC. Var moderkortet som var kass..

• MangeNnkpg

Edisa's teori verkar mera korrekt. Hade det varit ett virus så hade den startat med batteri o sen dött som den gör med Kabeln i
    Lämna in den för en koll hos nån lokal datafirma brukar kosta runt 300 kronor

• Guldskimmer

Snuttepuffan: fläktarna går HELA tiden så det låter inte otänkbart! Jag tror jag får lämna in den.

Svar på tråden Dator som stänger av sig själv :(