• guinevere

konstiga uttal

Pga Ramlösa-diskussionen tänkte jag det kunde vara kul att se vad det finns för en massa ord som uttalas på andra sätt än man kanske tror av stavningen.

Exempelvis blev jag väldigt förvånad när jag åkte båt i Gbg och de sade "nästa kössö" och det på turlistan stod Köpmansö.

Så, vad har ni för skumma ord?

• Svar på tråden konstiga uttal
  • Snibben

Fastlänningar som uttalar Roma, ett ställe på Gotland, för RÅMA. Det uttalas ROOOOOMA inte RÅÅÅÅÅMA.

• AnneSophie

Jag kräker på alla som uttalar egentligen som  [ijänkligen].

Kex uttalas självfallet som [tjex].
    Kallops och persilja är två andra ord som folk här på baksidan av landet felbetonar. Aaaarghhhh...

• smultronbubbla

Annesophie

Hur uttalar du egentligen då.

Jag stör mig på folk som säger tjex om kex

• Pellinell

Jag tycker öschöte låter skitfult, själv säger jag östgöte.

• guinevere

I Västra Götaland finns en ort som heter Hössna och en som heter Hyssna. Men en äkta "väschöte" (västergöte) bör uttala båda "hössna", pratar man om Hyssna får man klargöra med "med ö som i öxa"

• smultronbubbla

Jaja, struntsamma. Det uttalas i alla fall "ijentligen"

• AnneSophie
    smultronbubbla skrev 2006-10-06 15:36:33 följande:
    Jaja, struntsamma. Det uttalas i alla fall "ijentligen"

Va nääääää....

[Ejentligen] - ett tydligt E!

Min ena chef envisas med att uttala Egentligen som Ijänkligen. Han har tom stavat ordet på det viset ett par gånger. *suck*

• Meduziz

Jag vet att det uttalas så men det framkom nog inte med mitt inlägg. var lite trött när jag skrev det.
    Jag gillar inte uttalet krichannstah utan tycker att det ska uttalas kristianstad.
    Om man döper en kille till Kristian så säger man ju inte krichann..
    Mysko det där.

AnneSophie skrev 2006-10-06 15:01:33 följande:
    Meduziz skrev 2006-10-06 14:56:40 följande: Kristianstad.. jag menar krichanstah.VA SÅ erre! Meduziz at her best - meduziz.blogspot.comJag har flera bekanta, födda och uppvuxna i Kristianstad, som säger [Krischanstah].Jag är sojasås! - www.familjeliv.se/Forum-5-97/m12914138.html
    Meduziz at her best - meduziz.blogspot.com
  • Snibben

Kex uttalas kex AnneSophie. :) O jag säger oxå Krischanstah om Kristianstad. Men om KristianSAND som ligger i Norge säger jag just Kristiansand.. Mysko.. :)

• AnneSophie
    Snibben skrev 2006-10-07 09:13:42 följande:
    Kex uttalas kex AnneSophie. :) 
    Absolut INTE.
    Jag har starkt för mig att man i Göteborg övervägande säger [tjex], och då vi alla nästan uteslutande äter kex från Göteborgskex så borde det vara mer korrekt att uttala kex som [tjex].

*det är lördag och jag har ännu inte druckit kaffe-logik*

Kex [Tjex]
    Kyrka [Tjyrka]
    Kiosk [Tjiosk]
    Kedja [Tjedja]
  • Mamma Mysig

Jag och min bästis sa alltid Keebaab medan alla andra vi kände sa kebbabb, jag vet inte vilket som är rätt

• guinevere

annesophie:
    Hur uttalar de kallops och persilja? Och hur uttalar du?

Har hört folk som uttalar video viddeo också, jättefult!!

• Ruby

Fast staden (Kristianstad) är ju uppkallad efter en dansk kung och då ska det uttalas "Krischan".

• Flyssel

Byn Spraxkya utanför Borlänge i Dalarna uttalas Spracha.. Det var lite genant att glatt läsa på skylten att "Nu är vi i sprakkskya!!" Men snabbt bli tillrättavisad av byborna

Svar på tråden konstiga uttal