• Icapika

Vart skall man bo i Jönköping??

Bor i Jönköping, på Råslätt, men vill bort härifrån nu. Ner på marken och ett annat område. Området är det väl inget fel på, bara att vi inte vill bo här. Vi flyttade till Jönköping för c:a 1½ år sedan och jag har varit runt och sett många områden pga. mitt timvikande.
    Frågan är bara vart ?? Vill höra lite kommentarer om olika områden

• Svar på tråden Vart skall man bo i Jönköping??
  • Icapika

Var är alla Jönköpingsbor??

• tinna

Bor inte i Jönköping direkt men har flera vänner som bor på Torpa och jag tycker det verkar jättemysigt där. Kanske inte så lätt att få lägenhet, vet inte riktigt.

• Kagi

Jag växte upp utanför Jönköping, i Mullsjö närmare bestämt. Vet inte om jag kan rekommendera det, dock... Det beror på vad du är ute efter. Det är VÄLDIGT lugnt och stilla där ute. Gillar man friluftsliv så är det perfekt, men det finns inte mycket annat att göra. Det är lugnt och tryggt att bo där med barn, och husen är väldigt billiga.

Närmare Jönköping så är Norrahammar och Taberg ett par områden som är lugna villasamhällen, och en liten bit ut så att det inte känns som "i stan".

Det var väl det jag kunde tänka ut på rak arm... Tala gärna om lite mer detaljerat vad ni är ute efter (typ av område, prisnivå), så kanske jag kan komma med andra tips!

• Icapika

Ja, vi har ju inte råd att köpa och vi vill inte flytta ifrån Jönköping, eller vi kan tänka oss att flytta en bit bort, men inte för långt bort. Inte byta kommun m.a.o. Det blir ju lägenhet och eftersom vi bor på sjunde våningen nu, vill vi komma närmare marken också.
    Vi har inga barn, och inga planer den närmaste tiden heller. Men ett lungt, naturnära område, gärna med kollektivtrafik. Att man kan känna sig trygg i området är prio 1.
    Har funderat lite på Norrahammar, Taberg, Hovslätt faktiskt.

• twentyone

killalen-öster, här trivs jag, jättenära vätterstranden och gångavstånd till stan. men ändå inte för centralt.

• Jenniefager

Hotel Victoria gillade jag... ;)

• saelma

Torpa skulle jag vilja bo om jag skulle flytta hemåt igen

• FraYo

Hej. Kommer från JKPG och har bott där i 20 år. Råslätt skulle jag inte vilja bo på. Då e frågan, ska du ha lägenhet eller hus?? Eller radhus?? Min farmor flyttade nyligen till de nybyggda husen nästan vid Torget. Dom är jätte fina vill jag lova. Min ystser o hennes man bodde nere på Mellangatan vid Rosenlunds vårdcentral. Vill du ha rad hus så kan du ju kolla i Hovslätt(väldigt många troende) I Barnarp (Bra barn ställe), Kaxholmen( om man vill visa hur rik man är *S*) Nä, men vill du veta ngt mer så e de bara att fråga =)

• Nivea

Jag stormtrivdes ute på Gräshagen. Cykelavstånd till centrum och bra kollektivtrafik.
    Tranåååås då? PaperPak söker mycket folk nu. :)

• Icapika

Nivea:
    Vi har inte glömt bort Tranås... Bara nästan. Söker de mycket folk nu alltså? Ska kanske tipsa sambon, eller om han läser det själv här

• Monsa

Skulle inte flytta till Barnarp om man inte bor i ett hus eller på "rätt sida".

Vi flyttar tillbaka till Tenhult efter en sväng tillbaka i Växjö där vi faktiskt inte trivs så bra, det får bli Jönköpingskrokarna för oss med A6 och Ikea och goa vänner!

Lycka Till! /Monsa

• Marsbaby

Jag tycker jättemycket om Öster och framför allt Liljeholmen. Bodde där innan vi skaffade hus, som sagts tidigare ligger det nära Vättern och det är hur mysigt som helst att promenera längs med stranden. Från området vi bodde tog det ca 20 minuter att gå in till stan och max 5 att cykla. Det går flera stadsbussar precis utanför. Känner en kille som bodde på Råslätt, hos Vätterhem, som fick en lägenhet nära oss genom dom. Han hade bott max ett år innan han fick byta i internkön. Lycka till!

• Hallonbåten

problemet är ju tyvärr att det är näst intill omöjligt att få tag i en lägenhet i de "bra" områdena... Det är ju näst intill omöjligt att få tag i en lägenhet överhuvudtaget. Men kan ni tänka er att söka er´lite utåt så kanske Huskvarna är ett alternativ? Dit har du ju ettan typ var tionde minut. Jag har bott på bymarken och på tre olika ställen i huskvarna, helt ok faktiskt!! Och MYCKET lättare att få lägenhet där än på Torpa eller Liljeholmen eller likn.

• Icapika

Någon som vet hur det är att bo i Öxnehaga?

• Marsbaby

Vet inte så mycket om Öxnehaga.

En del lägenheter har väl superfin utsikt tror jag + att en del av husen ser ut som så där häftiga mallorcalägenheter ( i sluttning) väl?. Sen finns det fina motionsspår och nära till natur. Det jag har hört är att det är ungefär lite som på Råslätt, en del studenter och familjer med olika etnisk bakgrund. Åk dit & kika vettja! Sen gäller det nog att va "tjatig" men trevlig gentemot Vätterhem, en annan kille jag känner åkte till Vätterhems kontor på Väster (tror jag) med fikabröd några gånger och charmade "damerna" (efter vad jag hört i alla fall), och efter ett tag lyckades han få en stor etta på Torpa.

En kollega till mig som borpå ÖH kom precis in. Hon och hennes man trivs jättebra, de tycker det är väldigt lugnt där. Lycka till!

• miamia262

Hej hej!!! Om du kan tänka dig å bo på Öxnehaga så kanjag verkligen rekomendera det har själv bott där uppe i flera år. Men nu så har jag blivit en tranåsbo.

• Bebisens mamma

Som redan nämnts så är det jättesvårt att få lght i de bättre områdena.

Har själv släkt i Barnarp (barnfamilj i villa) och på Östra Storgatan (hyrd lght) och i Huskvarna (bostadsrätt)...
    (Om jag bodde i J-köping skulle jag vilja bo så centralt som möjligt, för jag älskar att ligga på "Vättöstranden" om somrarna och grilla där om kvällarna.:)

De flesta jag känner vill bo i Torpa eller i stan. (Om de ska hyra eller köpa lght, vill säga.)

Ring runt till privatvärdarna. Gå direkt till deras kontor. Sätt ut annons.

Lycka till!

Svar på tråden Vart skall man bo i Jönköping??