• sodababe

en kanske dum fråga men när är halloween

jag har fått för mig att halloween och alla helgons dag är samma är det inte det??
    för nu är det ju halloween på söndag men inte alla helgons dag förren nästa helg.. eller har jag fel...

snälla hjälp mig få rätsida på detta... *förvirrad*

• Svar på tråden en kanske dum fråga men när är halloween
  • Jenniefager

Här i Sverige är hallowen samtidigt som allahelgonga. Alltså den 6 nov.

• Spuffy

Hej!

Halloween och Alla Helgons dag är två olika saker.

Halloween firas nu i helgen. Lite "nyare" tradition, som firas med maskerad och fest.

Alla helgons dag (nästa helg) , är en äldre tradition där man brukar åka till sina anhörigas gravar och tända ljus. En del går även på gudstjänst.

Lite mer info (klippt från wikipedia)

Halloween, ursprungligen ett engelskt namn ? all hallowed's eve(ning) ? på allhelgonaafton.

Ordet Halloween syftar i svenska på urpsrungligen irländska traditioner som importerats via USA, dit irländska immigranter kom under 1800-talet. Det firas i regel med att barn går omkring, utklädda till spöken, vampyrer och liknande, och knackar på hos folk och frågar "bus eller godis?".

Alla helgons dag, helgdag som infaller på lördagen under tiden 31 oktober?6 november. År 1953 flyttades alla helgons dag från sitt ursprugliga datum 1 november. Samtidigt ändrades namnet från allhelgonadagen. Dagen före alla helgons dag kallas allhelgonaafton eller möjligen alla helgons afton.

Alla helgons dag har sina rötter i den keltiska mytologin under hednatiden och var till för att skydda de döda mot onda andar. När kristendomen senare ersatte hedendomen, blev högtiden en tid att minnas kyrkans helgon och martyrer. Denna högtid firas nu genom att tända ljus, smycka och vaka över anhörigas gravar. Kyrkor runt om i landet håller även öppet för allmänheten under alla helgons dag för bön.

Under senare år har även den lättsammare anglosaxiska halloween-traditionen börjat firas den 31 oktober

• sodababe

tackar.... är nu inte lika förvirrad längre...
    men det är svårt för en del firar det denna helgen och en del nästa...
    man vet inte riktigt vilket som är rätt..

• Jenniefager

Spuffy:
    Är det inte så att i USA är dessa två på olika datum? Och i Sverige är det på samma dag?

• JsN

Upprepar vad jag sagt i andra trådar. Halloween infaller ALLTID 31/10, allhelgona är en rörlig helgdag som infaller första lördagen i november.

Köpmannaorganisationen i SVerige försöker styra halloweenjippot till helgen före allahelgon.

• Spuffy

Bra fråga Jenniefager. Har faktiskt ingen aning.
    Tror att USA bara firar 31/10 och inte har den alla helgons dag som vi har.
    Att vi också har börjat fira 31/10 har ju kommit på senare år.

Som jag uppfattar det är det två olika dagar, men det verkar ju vara delade meningar om detta!

• Jenniefager

Spuffy:
    För jag vet mååååånga som är väldigt irriterade och upprörda över att hallowen är på samma dag som man ska "hedra" de döda...

• Spuffy

Ok, de infaller väl samtidigt en del år, eftersom det är en rörlig helg.

"Alla helgons dag, helgdag som infaller på lördagen under tiden 31 oktober?6 november."

Ha det varit lördag 31/10 i år så hade Halloween och allahelgona inträffat samma helg, men nu 31/10 en söndag så då blir det 6/11, helgen efter halloween.

Kanske vid dessa tillfällen folk blir upprörda? Eller att de rör till det som vi många andra gör också

• Jenniefager

Spuffy:
    Barnen som klär ut sig här och firar Hallowen gör det när det är Allahelgona...

Svar på tråden en kanske dum fråga men när är halloween