Potatisgratäng
Hej!! Jag vill ha tips på god potatisgratäng, krämig och god. Förra gången jag gjorde det blev den så himla vattning.. inte alls god.
Hej!! Jag vill ha tips på god potatisgratäng, krämig och god. Förra gången jag gjorde det blev den så himla vattning.. inte alls god.
Hmm, Mat-Tinas är bara ssååååååååå god
Jätte krämig!!!
Ska se om jag hittar receptet...
Mitt tips är att använda en möjlig potatissort typ Kind Edward plus att gratinera på en lägre temp men längre tid. Det funkar för mig.
Har inget direkt recept men brukar lägga i någon ost emellan. Mumsigt!
Vanlig fransk gratäng är bäst tycker jag!
Brukar ni koka potatisen före?
Nope
Nä jag har heller aldrig gjort det. Men hör att många gör det, det blir tydligen super.
Det kan man göra!
Jag kokade poatisen och löken i grädde förra gången, de var bra ända tills jag satte de i ugnen sen.. blev jättevattningt.
Kan ge recept på min egen potatis gratäng.
Blir en hel ugnsplåt (vill man ha mindre och använder en mindre form så halvera receptet)
175-200 grader beroende på ugn.
5-7 bakpotatisar som ska skivas tunt.
5dl grädde.
2 gula lökar som ska fin hackas
riven ost
salt och svart peppar
varva potatis,lök, ost och salt och peppar i formen/plåten. Häll över grädde så den just och pass täcker översta lagret och sen på med mer ost. Täck över formen/plåten med ugns folie och sen in i ugnen ca 50 min. ta av folien och låt gratängen stå kvar i ugnen tills den fått färg. Låt sedan gratängen stå nån minut på eftervärme.
Ska det vara vispgrädde? eller går det bra med matlagningsgrädde?
Om man hettar upp lite mjölk tillsammans med potatisen ett tag innan så behöver man inte tillsätta så mycket vätska i gratängen sedan. Den blir krämig ändå.
Tack för alla tips.. ska iväg o handla vispgrädde.. det blir nog bäst så hihi.. de e ju ändå fredag så lite får man lyxa till det. Håll tummarna för mig att jag lyckas![]()
jag brukar koka potatisen tillsammans med lök,vitlök mjölk och grädde och mer kryddor efter smak.Kokar de tills de nästan är mjuka.
Sen i ugnen me ost på.
Så gjorde vi alltid gratäng på resturangen som ja gick på.Är kock.
Mitt tips är att ha i en förpackning mjukost (200g) i gratängen, blanda denna med grädde (mellangrädde el. vispgrädde, ca. 2X3dl brukar vara lagom, men ser man att den ser för torr ut så kan man ju spä på under tiden. Skiva potatisen tunt (gärna i matberedare), den ska vara rå då man gratinerar, jag tycker om massor med vitlök men det är ju en smaksak.. Brukar även skiva ner en vanlig gul lök och så salt och svartpeppar förstås och riven ost..
Denna gratäng blir garanterat krämig (men kanske ingen som Anna Skipper skulle rekomendera...=)
Lycka till i matlagningen!
Finns en jätte god färdig potatisgratäng ligger i kyldisken, det är en 2kg påse längtan är märket. Bara att slå upp i en forn och gratinera i 20min....är såå mumsigt god.
Skala FAST potatis och skiva. Skölj av den ordentligt i vatten och koka den sedan i 10 min med 3 dl grädde och 2 dl mjölk. Krydda med vitlök, salt och peppar.
Häll sedan över i en smord form och riv lite ost över och gratinera i 15-20 min i 200grader.
Jag åt det senast i går och det var smaskens!
Förr hade jag alltid mjölig King-Edward och skivade och hade på grädde och in i ugnen, men sedan jag provade det andra så gör jag aldrig så mera
Skillnaden är ENORM!