• dalkulla85

Ni med CP-skadat barn, hade ni UVI tidigt i grav.?

Hejsan,
    väntar mitt första barn, v 9+0, och det har nu konstaterats att jag har en UVI. Hade inte några direkta symptom, utan köpte ett test på apoteket efter att jag hört på nyheterna att UVI kan orsaka CP skada. Den visade pos. och jag fick direkt en tid och fick antibiotika för den.
    Problemet är att jag kan ha gått och dragits med den en längre tid då jag i flera veckor har haft grumligt urin, som jag trodde berodde på själva graviditeten. Iofs har jag de senaste dagarna kännt smärta i de nedre magtrakterna, men kommer inte dessa symptom efter att man haft UVI en längre tid.

Nu undrar jag hur många av er som är föräldrar till CP skadade barn som hade en UVI tidgt i graviditeten?

Är så himla orolig av mig...

• Svar på tråden Ni med CP-skadat barn, hade ni UVI tidigt i grav.?
  • kisens mamma

Jag har visserligen inte ett CP-skadat barn. Men jag känner att jag bara måste svara ändå för jag visste att det skulle bli såna här reaktioner på den här nyheten. Försök tänka så här: risken att få ett barn med cp-skada är MYCKET MYCKET liten. Nu har de konstaterat att UVI kan öka risken, MEN den är fortfarande MYCKET liten. När jag var gravid sög jag också åt mig all info som en svamp vilket resulterade i att jag oroade mig alldeles för mycket. Försök njuta av att du är gravid istället och var nöjd med att du fick behandling så snabbt. Grattis till er blivande föräldrar. /Hälsar en morsa som oroade sig och fick en grabb frisk som en nötkärna.

• Supermamman71

Tycker inte du ska vara orolig alls. det är vanligt att gravida har uvi och somsagt var tror inte på det där med samband.
    jag har haft uvi på alla mina barn samt på dottern fick jag äta underhållsdos hela gradiviteten. har själv precis avvslutat en uvi antibiotika kur nu.

• kletig85

det är jättevanligt med uvi under gravidititen, både tidigt som sent. nästan alla barn skulle väl födas med cpskada om det var så.

men det är så det är att vara gravid. snart är det en bit brieost som slunkit ner och då kommer världen rasa. försök slappna av och njut av graviditen

grattis förresten!

• twentyone

Men, CPskada får man väl av syrebrist, tex, under förlossningen?

Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
  • Poppins

Hej!

Jag har en son med cp-skada och hade under min graviditet urinvägsinfektioner, har en medfödd missbildning i njuren som orsakar mina infektioner. Det är dock inte konstaterat att hans cp-skada har uppkommit på grund av det, men jag tycker att du ska ta det på största allvar och se till att din barnmorska kollar dig regelbundet. Bara du får rätt behandling så ska det nog inte vara någon fara.

Lycka till med magen

• Kattflickan

Jag har en son som har en grav CP-skada orsakad av svår syrebrist innan förlossningen. Jag hade ingen UVI under graviditeten.

• saraseal

jag kan lova att det inte finns nåt samband! jag har jobbat med cpskadade barn och på så sätt fått lära mig en del om det. En cpskada kommer till av att barnet av olika anledningar fått syrebrist i hjärnan i nästan alla fall under förlossningen.

Mvh Sälen =)
  • Cashew

saraseal
    något samband finns det ju uppenbarligen, det har de ju forskat på, men inget som man behöver vara orolig speciellt orolig över.

• Poppins

saraseal: Cp-skador hos barn uppkommer inte bara på grund av syrebrist. En skada kan lika gärna uppkomma under graviditeten, vanligast att såna skador uppkommer är mellan 20-36 graviditetsveckan och dessa skador kan då bero på infektioner hos mamman eller barnet eller att barnet får en hjärnblödning. Så samband mellan cp-skador och uvi finns det definitivt.

• S Sofia

Ursäkta mitt okunnande, vad är UVI??

Men eftersom jag inte känner igen det, så hade jag antagligen inte det. Men son drabbades av en hjärnskada under slutet av graviditeten och har nu en CP-skada!

• Kullan från Dalom

Urin Vägs Infektion

• S Sofia

Tack

Aha, förstår inte så enkla förkortningar :-P

Nä, jag har inte haft någon uvi när jag var gravid. Så min sons skada berodde inte på det! Det låter lite otroligt om uvi skulle ha något sammanhang med en hjärnskada, även om det kan hända!

• Poppins

Jag förstår inte varför de skulle vara så otroligt att barnet man har i magen skulle få en hjärnskada av att mamman haft uvi. Barn kan ju få hjärnskador av andra infektioner som mamman har under graviditeten. Och en infektion är ju ändå en infektion oavsett var man har den.

De är ju en vetenskaplig undersökning dom gjort om det här och då sett ett samband mellan uvi och cp-skador. De är ju säkert rätt ovanligt att få ett barn med cp-skador när man haft uvi, men de händer ju uppenbarligen oftare än vi tror

• Kaktusen

En liten undran; Vad är det som kan orsaka att bebisen får syrebrist i magen några veckor innan förlossningen?

• S Sofia

I mitt fall har läkarna inte hittat något som kan vara orsaken!

• Poppins

kaktusen: Bland annat kan väl syrebristen bero på att det är något fel moderkakan eller navelsträngen, och som gör att barnet inte kan syresätta ordentligt

• mammapuh

Fråga istället så här!

Hur många har haft UVI och INTE fått ett barn med CP-skada?!

Då tror jag du förstår att de allra flesta som har UVI inte får ett barn med CP-skada! Just UVI är ju väldigt vanligt bland gravida och det man sett är att det var något vanligare att få ett barn med cp-skada men risken är ändå väldigt väldigt liten!

Jag har haft UVI vid mina första gravditeter men kan faktistk inte minnas att jag hade det denna gången men jag hade det flera gånger innan jag blev gravid sista gången!

Svar på tråden Ni med CP-skadat barn, hade ni UVI tidigt i grav.?