• Ginko

Kaskadkräkningar, hjälp!!!

Min son är två veckor och jag ammar honom men måste fylla ut med tillägg eftersom jag inte har tillräckligt med mjölk.
    Nu har jag ökat på mängden tillägg eftersom han inte ökat så mycket i vikt och han äter villigt. Efter matningen försöker jag rapa honom med varierat resultat. Problemet är att han börjat kräkas ordentligt, sk kaskadkräkningar. Läste att dessa kan uppstå efter ett par veckors ålder och beror på omogen magmun och går ofta bort av sig själv såsmåningom... men det är ju inte så himla roligt med en massa kräk på både lillen o mig precis.

Har någon nåt tips om vad jag kan göra åt det hela? Hjälper möjligtvis dr Browns flaska mot kräkningar?

Tacksam för tips / hej från en nerspydd mamma ; )

• Svar på tråden Kaskadkräkningar, hjälp!!!
  • Tvillingmamma80

Jag har oxå en kräkunge. Felicia är hopplös. Hon kräks efter varje måltid. Själv tycker jag det är mycke men hon går ju upp i vikt och så så det är ingen fara...bara jobbigt att alltid behöva byta kläder på henne...och på mig själv. Från början var det jobbigt men nu är man så van att hon kräks så man reflekterar inte så mycke över det.

Jag tror det har me magmunnen att göra. För så som gumman kräks så är det inte bara överskott för hon vill ju ändå ha mer mat sen. Det ska ju gå till sig så småningom men när det blir kan man ju undra. Dom har inte gett mig nåt tips på vad man kan göra iallafall.
    Torka spya o se glad ut bara...

• Tin o Trolls mamma

Min son kräktes också mängder! Men han gick upp i vikt, så det var inga problem. I mitt fall tror jag att det var för att han var så "tuttig" och ville suga hela tiden som han åt mer än han behövde. När jag började ge honom nappen var han nöjd med den och man kunde avgöra när det var tuttsug eller hunger han kände. Han fortsatte att gå upp i vikt ändå, så det löste sig.

Ekorren.

• Fru Larzzon

Dr Brown kanske kan hjälpe eftersom de inte får i sig maten lika snabbt.

• Ginko

puffar upp, vill ha fler svar...

• mira

I vårt fall var det så att när vår lilla åt för fort där i början så kräktes hon upp allt igen, och då var hon så klart åter hungrig. Vi bytte till en napp som inte rann till så lätt (anatomisk) och problemen upphörde nästan helt.
    Hur mycket ger du? Brukade behöva rapa efter ca 40-50 ml. Effektivaste rapningssättet var att hålla henne sittandes, och hålla handen mot bröstet (inte trycka hårt!).

• Cecilia2

Har också kräkis... Dessvärre inte så mycket att göra åt, såvida det inte är så mycket att den lille inte ökar i vikt som han ska. Jag vet inte vad Dr Browns flaska är, men kräkningar kan inte avhjälpas med olika sorters nappflaskor. Däremot ska det finnas något man kan blanda i mjölken så att maten tjocknar i magen o därmed inte kommer upp lika lätt igen. Rådgör med BVC.

Magmunnen är inte ordentligt utvecklad förrän i ettårsåldern så har man otur blir det kräkningar ända till dess, men oftast blir det bättre när barnen äter mer fast mat. Det har definitivt blivit bättre för Elisas del även om vi fortfarnade har nedkräkta kläder för det mesta. Man vänjer sig

• Cecilia2

Har också kräkis... Dessvärre inte så mycket att göra åt, såvida det inte är så mycket att den lille inte ökar i vikt som han ska. Jag vet inte vad Dr Browns flaska är, men kräkningar kan inte avhjälpas med olika sorters nappflaskor. Däremot ska det finnas något man kan blanda i mjölken så att maten tjocknar i magen o därmed inte kommer upp lika lätt igen. Rådgör med BVC.

Magmunnen är inte ordentligt utvecklad förrän i ettårsåldern så har man otur blir det kräkningar ända till dess, men oftast blir det bättre när barnen äter mer fast mat. Det har definitivt blivit bättre för Elisas del även om vi fortfarnade har nedkräkta kläder för det mesta. Man vänjer sig

• Aprilia

Här är en till, första veckorna kunde det komma kaskader två ggr om dagen, nu är hon nio månader och det har fortfarande inte försvunnit, men det är mycket mindre nu, ca varannan vecka bara, så det blir bättre! Nu kämpar vi med bilsjuka istället....

• Glad

Byt från Sempers ersättning till Nestles NAN, då försvinner det!
    Tänk att det ska vara så enkelt i bland. Har jätte många kompisar som haft kräk problemen och de försvinner med Nan, fråga mig inte varför. bara är så. Huvudsaken de inte kräks längre!

• Morbid Mistress

Hmm min dotter kan få till riktiga kaskader och hon äter Nan

Jag rapar henne 2-3 gånger varje flaska och då upplever jag det som om hon kräks mindre

• Autumn

Min dotter småspyr efter varje måltid, men hon har lyckat få till några kaskadkräkningar med, såå mysigt! *ironisk* Hon har ätit bröstmjölk på flaska och NAN som tillägg, kaskadspyorna har alltid kommit när hon har fått ersättningen, alltså NAN..

• Cecilia2

Glad:
    Njetski! Det försvinner inte alls med NAN. Är magmunnen outvecklad så är den, inget att göra åt. NAN kan var mildare för magen men det är inte alls säkert. Olika från bebis till bebis. Vi använder NAN och det kräks för fullt ändå...

För vår del har vi inte märkt något som helst samband mellan rapande och kräkningar. Däremot kunde lillan få lite ont i magen i början när hon inte rapade, men vid 4 mån ung verkade inte det heller göra någon skillnad...

• Tin o Trolls mamma

Ehmm, jag ammade min son och han spydde ändå. Tror inte NAN hade hjälpt!

Ekorren.

• mira

Någon skrev att det inte hjälper med olika sorters nappflaskor, men det måste ju vara olika från bebis till bebis beroende på varför de spyr. Hos oss var det väldigt tydligt att hon spydde när hon åt för fort (kombinerat med att hon var så liten då), och bvc sa det med att byt till en som går långsammare. När vi försökte byta tillbaks så kräktes hon igen. Och det var just dessa kaskadkräkningar och efteråt var hon lika hungrig igen. Någon enstaka gång har hon spytt så mycket av andra orsaker med - t ex när hennes kusin höll henne lite för hopkrupen.
    Numera är hon mycket mer tålig, men så har hon hunnit bli 3 månader också.
    Så annan flaska - eller i mitt fall annan dinapp till flaskan kan visst hjälpa om bebisen har omogen magmun för den del.

Svar på tråden Kaskadkräkningar, hjälp!!!