• maFIA

Kambodja eller Vietnam?

Hej!

Jag och min sambo ska ut och resa v. 6-7, alltså i februari (under förutsättningen att jag får ledigt). Jag har varit i Thailand 3 ggr och älskar det, framförallt mixen av det oexploaterade/exploaterade, dvs att man kan välja utifrån intressen och hur man känner för dagen. Vi älskar dykning och små äventyr. Mat är också en viktigt ingrediens. Har hört bra saker om Kambodja såväl som Vietnam, vilket ska vi välja?

Vi har tänkt flyga till Bangkok och därifrån flyga vidare.

• Svar på tråden Kambodja eller Vietnam?
  • Redbit

Jag har inte varit i någondera själv, men har drömt länge om Kambodja pga Ankor Wat och de andra tempelstäderna. Så häftigt!

• maFIA

Ja jag håller med, men jag undrar hur stränderna/dykningen är i kambodja. Vill inte ha 100% kultur.

• Redbit

Kolla www.lasochres.se/resor.rxml/Kambodja/Kambodja för en beskrivning av vad som kan vara värt att göra där. Är det stränder och dykning du är ute efter verkar det finnas både sötvattendelfiner i någon sjö och gamla JetSet-strandanläggningar. Men kolla i någon vanlig reseguide också, typ Lonely Planet!

• maFIA

Mer tips välkommnas! Någon som varit på båda ställen och kan berätta om minus och plus? Dykning och mat?

• Kaffekopp

Jag ska åka i vinter. Till båda ställena... men om jag var tvungen att välja bara ett så skulle jag välja Kambodja och se Angkor och Sianhoukville m.m.

• Fyrkantig

Åk till Phnom Penh så kan du ju ta båten över till Vietnam så har du upplevt båda länderna =) Angkor är givet också om man är i Kambodja. Går buss dit från Phnom Penh som tar ca 6 timmar och bussen till Sihanoukville från PP tar väl ca 4 timmar. Så har du PP som utgångspunkt så blir det perfekt

• En helt vanlig mamma

tyvarr maste jag saga att jag ar besviken pa bada landerna...Jag tyckte att de var langt ifran Thailand och malaysia standard...Vietnam var svart att aka runt i och sla sig losa fran de redan styrdaplanerna...Det finns vissa bussrutter man kan ta, men nastintill omojligt att aka ngn annanstans. Vackra strander, billigt att sy upp klader, intressanta museum...

kambodja var bara dystert. Elandet och sorgen lag pa nagot satt i marken. Man kande att dte hade spillts mkt blod dar...Sianokville var proppfylld av barnprostitution och jag blev erbjuden barn av dem sjalva och av deras foraldrar...Stranden och vattnet ar dock otroligt vackert...
    Angkor wat var coolt.

Men, av dessa tva lander skulle jag ta vietnam...
    Men, som ngn skrev, det ar ju inte helt omojligt att se bada...
    Har du tid och vill avvika fran dykandet men uppleva ett magiskt land med gudomliga manniskor maste du aka till Laos.

Naval, lycka till i ditt val och alla min asikter ar hur jag upplevt det och det var 5 ar sedan. Mycket kan ha hant, spec. i sianoukville...

Svar på tråden Kambodja eller Vietnam?